پنجشنبه 14 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لایحه گودبرداری سرانجام به تصویب رسید

تصویب لایحه گودبرداری اصولی ،درخواست شورا برای گزارش وضعیت برج آزادی ، ویژگی های مناطق پر خطر پایتخت ، راه اندازی نخستین پایانه ویژه معلولان و... از مهمترین اخبار شهری این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، تصویب لایحه ارتقای ایمنی تخریب و گودبرداری ساختمان‌های پایتخت در شورای شهر تهران را میتوان مهمترین خبر شهری این هفته دانست .

بررسی این لایحه که عمده زمان دو جلسه علنی شورای شهر تهران را به خود اختصاص داده بود این هفته با وجود تمامی انتقادها به تصویب رسید و بر اساس آن نقش شهرداری در گودبرداری های پر خطر پر رنگ تر شد .

در نخستین روز این هفته ، پس از چالشهایی که میان سازمان بهزیستی و شهرداری در خصوص احداث نخستین پایانه معلولان به وجود آمد وسبب به تاخیر افتادن احداث این پایانه شد، پیمان سنندجی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان این که به زودی و برای نخستین بار در کشور سامانه حمل و نقل عمومی ویژه معلولین و جانبازان راه‌اندازی می‌شود گفت: پایانه حمل و نقل و عمومی ویژه معلولین و جانبازان در زمینی به مساحت 1 هکتار در محدوده میدان آزادی احداث شده و شهرداری به تنهایی در فاز نخست 50 دستگاه اتوبوس مخصوص جا به جایی معلولین و جانبازان خریداری کرده است که به مرور بر تعداد ناوگان افزوده می شود .

شنبه 9 دی ماه، رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: واحدهای صنفی فروش مواد شیمیایی ناصرخسرو تا پایان دی ماه به بازار کیمیا در منطقه 15 منتقل خواهند شد.

وی ادامه داد: بازار کیمیا در سه راه افسریه قرار دارد و پیش ازاین به عنوان بازار فروش مصالح در نظر گرفته شده بود که به بهره برداری نرسید. هم اکنون این بازار در حال بازسازی و آماده شدن برای استقرار صنف فروشندگان مواد شیمیایی است.

یکشنبه 10 دی ماه ، مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: سازه پل جدید کن به تهران رسیده و بعد از اتمام احداث کوله و اجرای فونداسیون ، پل جدید نصب می شود.

او با اشاره به اینکه این پل فلزی است و جایگزین پل بتنی رود کن می شود در خصوص استحکام این سازه در مقایسه با بتن اظهار کرد : متناسب با کارکرد هر سازه می توان برای آن مقاومت لازم را ایجاد کرد بتنی یا فلزی بودن یک سازه دلیلی بر استحکام آن نیست. به عنوان مثال می توان با اجرای تمهیدات لازم ، یک سازه آجری مقاوم در برابر زلزله ، یک سازه فلزی مقاوم و یک سازه بتنی مقاوم احداث کرد .

دراین روز احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به وضعیت نم گرفتگی برج آزادی اشاره کرد و گفت: برج آزادی یکی از ساختمان های ارزشمند شهر تهران و میدان آزادی نیز از میدان های پر خاطره ای است که جنبه فرا ملی دارد و نام آن در جهان به دلایل مختلف زیاد مطرح شده و بسیاری از تهرانی ها و حتی ایرانی ها با آن به دلایل اتفاقات و حوادثی که در آن افتاده خاطره دارند . حال چه خود در آن اتفاقات حضور و مشارکت داشته اند و یا تصاویر و گزارشهایش را دیده اند. بنابراین حفظ این میدان در اولویت است.

اوبا تاکید بر این که هنوز هم برج آزادی نماد تهران است گفت: به زودی شورا در خواست خود را برای ارائه گزارش وضعیت برج آزادی توسط مسئولان آن ارائه می کند.

معاون عمرانی استاندارتهران در این روز اعلام کرد:شهرداری بیش از 50 میلیارد تومان پول برق مترو را به دولت پرداخت نکرده است و دولت این را نگرفته تا اینقدر نگویند دولت به ما کمک نمی‌کند که این رقم با احتساب هزینه برق اتوبوسرانی چیزی حدود هزار میلیارد ریال برآورد شده است که شهرداری به دولت بدهکار است و دولت فعلاً فشاری برای دریافت آن ندارد.

دوشنبه 11 دی ماه، امید تشت زر معاون برنامه ریزی و پشتیبانی شرکت بهره برداری مترو در واکنش به سخنان معاون استاندار تهران گفت : پرونده بدهی برق شرکت متروی تهران به دیوان محاسبات و عدالت اداری برای مشخص شدن ملاک محاسبه نرخ برق مترو ارسال شده است.

او ادامه داد: کل بدهی ما براساس کمترین تعرفه دو میلیارد است که از این میزان یک میلیارد تومان پرداخت شده و ما همچنان تاکید داریم باید قیمت برق مصرفی از قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل عمومی پیروی کنند.

در این روز سید محمد فیاض، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران خواستار حمایت دولت از تولید و مصرف کمپوست شد و گفت: در شرایطی که با کمبود منابع ارزی مواجه هستیم، با حمایت از این محصول در برابر کودهای شیمیایی وارداتی که با یارانه در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، شاهد صرفه‌جویی ارزی خواهیم بود.

فیاض معتقد است که در شرایط فعلی که کود شیمیایی وارداتی از یارانه برخوردار است و در مقابل کارخانجات تولید کمپوست از هر گونه حمایت دولتی برای توزیع محصول خود محروم هستند، رقابت میان این دو محصول همچون رقابت نابرابر کشتی‌گیران 5 و 100 کیلوگرم است.

در روز میانی هفته احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در همایش آسیب های اجتماعی شهر تهران با اشاره به گسترش پدیده خانه به دوشی در پایتخت گفت: البته این مشکل فراتر از شهر تهران است و به عوامل اقتصادی و اجتماعی مرتبط می شود اما ما همیشه در آسیبهای اجتماعی بر مسائل فردی تاکید می کنیم.

در این همایش جعفر میکائیلی به ویژگی های مناطق پر خطر پایتخت پرداخت و گفت: ناپایداریهای جمعیتی از جمله ویژگی های فضاهای بی دفاع شهری هستند بنابراین می توانیم پایانه های مسافربری را از مکان های بی دفاع شهری بنامیم همچنین پارک های تاریخ، پارکینگ ها و راه پله های مجتمع های مسکونی به دلیل نبود نظارت، ایستگاههای مترو به دلیل ازدحام مردم، کوچه های تنگ و باریک، پل های عابر پیاده از فضای های دیگر بی دفاع شهری هستند که بیشتر زورگیری ها در همین فضاها رخ می دهد.

وی از پارک ملت به عنوان فضای بی دفاع شهری نام برد و پارک نهج البلاغه را به عنوان امکان نظارت و روشناسی بالا یکی از مناطق امن دانست. همچنین پل عابر پیاده میدان صنعت را به دلیل وجود تابلوهای تبلیغاتی از جمله پل های ناامن و پل عابر پیاده منطقه ستارخان را به خاطر نبود مانعی برای دید آن از نقاط با دفاع شهری است.

سه شنبه 12 دی ماه، در جلسه علنی شورای شهر تهران لایحه ارتقاء ایمنی، تخریب و گودبرداری ساختمانی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید .

در جریان بررسی این لایحه خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه بندهای این لایحه گره های بسیاری برای نوسازی بافت های فرسوده ایجاد می کند، گفت: بحث بیمه ساختمان ها هم جوار خدمات فنی آزمایشگاهی و... همه هزینه های خاص خود را دارند که این بار مالی و افزایش کاغذ بازی ها گره هایی در ساخت وساز در بافت فرسوده است. ما سالها تلاش کردیم رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده ایجاد شود حالا با این مشکلات مطمئنا سبب کاهش ساخت و سازها در بافت های فرسوده خواهیم بود.

علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورا در پاسخ به وی گفت: اگر جان انسانها حفظ شود چنین هزینه هایی ارزش دارد که دانشجو گفت: خوب بگویید ساخت و سازها ممنوع شود تا جان آدم ها حفظ شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حاشیه این جلسه مهدی چمران،رئیس شورای شهر تهران با اشاره به بازگشایی بخشی از پیاده راه خیابان 17 شهریور گفت: پیش از این شورا در این خصوص به شهرداری تذکر داده بود، اما شهرداری کار خود را در این زمینه انجام داد.

بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران هم در حاشیه شورا با اشاره به قطعی شدن جدایی ری از پایتختبه خبرنگاران گفت: نمی‌توان از تبعات امنیتی و سیاسی احتمالی جدایی ری از پایتخت و کاهش سطح مشارکت شهروندان و انتخابات ریاست جمهوری با اجرای این تصمیم غیرکارشناسانه چشم پوشی کرد.

در این جلسه شورا قرار بود دوفوریت طرحی مطرح شود که براساس آن تبصره ساخت و ساز در فضاهای سبز زیر دو هزار مترو که مالک خصوصی دارد لغو شود .

به گفته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران براساس قانون هر مغایرتی که در فضاهای سبز بین طرح ملاک عمل قبلی و طرح تفصیلی جدید است باید تا پایان سال 95 بدون تغییر باقی بماند و پس از آن فضاهای سبزی که تغییر کاربری پیدا می‌کنند باید جایگزینی از سوی شهرداری برای آنها مشخص شود یا به طور تثبیت شده باقی بمانند.

او با تاکید بر اینکه تبصره‌ای به طرح تفصیلی اضافه شده که زمین‌های زیر دو هزار متر که مالک خصوصی داشته باشند می توانند اجازه ساخت دریافت کنند، گفت: این تبصره از کمیسیون ماده 5 نیز تاییدیه گرفته که ما خواستار حذف این تبصره که قانون کلی و بالادستی طرح را زیر سوال می‌برد هستیم.

چهارشنبه 13 دی ماه ، حسن بیادی نائب رئیس شورای شهر تهران گفت: حدود 14 درصد از عرصه 3 هزار هکتاری بافت فرسوده نوسازی شده که بیش از 2 برابر سایر کلان شهر ها است .

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که تمامی پروانه های ساخت صادر شده از نیمه دوم سال 88 تاکنون رایگان بوده است گفت: مجموع این تخفیفات عددی بالغ بر 190 میلیارد تومان است. همچنین تسهیلات تشویقی بسیار مناسبی نیز در در طرح تفصیلی جدید شهر تهران در خصوص نوسازی بافتهای فرسوده لحاظ شده که باعث افزایش و رشد صدور پروانه های تجمیعی شده است.

در این روز مدیر پروژه احداث دیوارهای صوتی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تکمیل پروژه احداث دیوار صوتی در حاشیه غربی بزرگراه کردستان جنوب خبر داد و گفت: نصب این دیوار موجب کاهش آلودگی صوتی بزرگراه‌ها بین 9/14 تا 7/15 دسی بل شده است.

در روز پایانی هفته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به گلایه های برخی رانندگان تاکسی در خصوص پرداخت شارژ ماهانه بدون ان که خدماتی در مقابل ان دریافت کنند گفت: ما از سازمان تاکسیرانی خواسته ایم که شارژ تاکسیها را از قالب دریافت مبلغ ثابت ماهیانه بیرون بیاورد.

همچنین در این روز مرتضی تمدن رئیس شورای مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه 590 زلزله از ابتدای سال تاکنون استان تهران را لرزانده است، گفت: قریب به 205 زلزله کمتر از 2 ریشتر بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016