چهارشنبه 27 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چاپ اثری از شاهرخ مسکوب هفت سال پس از درگذشتش

ايسنا ـ کتابی از شاهرخ مسکوب هفت سال بعد از درگذشت اين نويسنده و پژوهشگر منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ادبيات و نشر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کتاب «شکاريم يکسر همه پيش مرگ؛ جستارها، گفتارها و نوشتارهايی از شاهرخ مسکوب» از سوی نشر نی در دست چاپ است. اين اثر مقاله‌های مسکوب در حوزه‌ی فرهنگ ايران و ادبيات فارسی را دربر می‌گيرد که آن‌ها را در برخی مجله‌های خارج از ايران منتشر کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ناشر در اين‌باره می‌نويسد: شاهرخ مسکوب بيش و پيش از هر چيز خود را جستارنويس (essayiste) می‌دانست؛ نه محقق: «محقق به هيزم و خاکستر توجه دارد، جستارنويس به آتش». نمونه برجسته جستارهايش «ارمغان مور» بود که در سال‌های پايانی عمر نوشت. خود او با فروتنی هميشگی‌اش می‌گويد: «اين چيزهايی که من می‌نويسم، تحقيق به معنای کلاسيک نيست... کارم فکر کردن به ادبيات خودمان است، چه غنايی، چه حماسی. برای اين کار بايد پژوهش کرد، اما سختی کار در اين است که بعد حاصل تمام اين سوادی را که به دست‌ آمده، به فراموشی سپرد. آدم بايد ياد بگيرد اقوال اين و آن را دور بريزد و فقط بينش آن‌ها را بگيرد.» از همين‌رو اين اثر هم دنباله‌ی همان جستار‌های پيشين اوست.

شاهرخ مسکوب سال ۱۳۰۲ خورشيدی در شهر بابل به دنيا آمد. اين نويسنده، پژوهشگر و مترجم روز بيست‌وسوم فروردين‌ماه سال ۱۳۸۴ به علت سرطان خون پس از ۲۰ سال اقامت در پاريس درگذشت و پيکرش به خواست خانواده‌اش به ايران بازگردانده شد.

«مقدمه‌ای بر رستم و اسفنديار»، «سوگ سياوش در مرگ و رستاخيز»، «در کوی دوست»، «مليت و زبان»، «گفت‌وگو در باغ»، «چند گفتار در فرهنگ ايران»، «داستان ادبيات و سرگذشت اجتماع»، «خواب و خاموشی»، «درباره سياست و فرهنگ»، «سفر در خواب»، «کارنامه ناتمام»، «روزها در راه»، «ارمغان مور» و «سوگ مادر» از کتاب‌های تأليفی اين نويسنده است. او همچنين کتاب‌های «اديب شهريار»، «اديپوس در کلنوس» اثر سوفوکل و «پرومته‌ در زنجير» اثر آشيلوس را به فارسی ترجمه کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016