جمعه 29 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامزدی کیارستمی، قبادی و گلشیفته فراهانی در جوایز فیلم آسیا!

در یک کنفرانس خبری که چهارشنبه در هنگ کنگ برگزار شد اسامی نامزدها و داوران امسال جوایز فیلم آسیا اعلام شد که در این فهرست نام کیارستمی، قبادی و گلشیفته فراهانی دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری چین، عباس کیارستمی از ایران برای کارگردانی فیلم "شبیه یک عاشق" در میان نامزدهای بهترین کارگردانی جای دارد. او این فیلم را با همکاری مشترک ژاپن و فرانسه ساخته است.

وی با آنوراگ کاشیاپ برای "تبهکاران واسیپور" از هند، کیم کی-دوک برای "پیتا" از کره جنوبی و برنده شیر طلای ونیز، تاکشی کیتانو برای "ورای بیعدالتی" از ژاپن و لی یو برای "معما" از چین رقابت می کند.

این فیلم در بخش‌های دیگری نیز نامزد دریافت جایزه شده که نامزدی در بخش بهترین بازگیر مکمل مرد برای بازی کاس ریو، و در بخش فیلمبرداری برای فیلمبردار فیلم یاناگیجیو کاتسوی است. کیارستمی با این فیلم نامزد دریافت نخل طلای کن نیز بود.

بهمن قبادی دیگر ایرانی است که در این فهرست جای دارد. او همراه با علی دریایی، برای "فصل کرگدن" از کردستان عراق و ترکیه نامزد دریافت جایزه شده است.

آنها در این بخش با چو اوا-سانگ برای "تبهکار بی نام" از کره جنوبی، وسیق خان برای "تبهکاران ویسیپور" از هند، مان لیم-چونگ برای "جنگ خاموش" از چین/هنگ کنگ و یی چونگ-مان و اریک لیام چس-کیو برای "آخرین فرد بانفوذ" از چین و هنگ کنگ رقابت می کنند.

گلشیفته فراهانی نیز برای بازی در فیلم "سنگ صبور" عتیق رحیمی از افغانستان دیگر ایرانی حاضر در این رقابت‌ها است.

در مجموع 30 فیلم از 9 کشور در 14 بخش با یکدیگر رقابت می کنند.

از موفق ترین آثار امسال آسیا فیلم "معما" است که علاوه بر دریافت نامزدی بهترین فیلم، نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای لیو یو نیز شده است. بازیگر این فیلم هائو لی نیز نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر شده است.

فیلم "گانگستر بی نام: قوانین زمان" از کره جنوبی نیز برای بهترین بازیگر را برای چویی می-سیک همراه آورد و برای دریافت بهترین بازیگر نقش مکمل نیز بازیگر دیگرش ها جونگ-وو نامزد شد. دیگر نامزدی این فیلم در بخش بهترین بازیگر تازه برای کیم سونگ-کیون است.

مراسم اهدای جوایز در تاریخ 18 مارس (28 اسفند) در هنگ کنگ برگزار می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش مهر، توجه به فیلمسازان و بازیگرانی که به نوعی خود را از بدنه رسمی سینمای ایران خارج کرده‌اند، مدت‌هاست که در سیاست‌های جشنواره‌های غربی قرار دارد ولی این رویکرد به تازگی در جشنواره‌ها و جایزه‌های آسیایی نیز دیده می‌شود. این در حالی است که بسیاری از فیلم‌های مطرح سینمای ایران و آثار رسمی کشورمان در رقابت‌های جهانی نادیده گرفته می‌شوند.

سیاسی شدن جشنواره‌های هنری و سینمایی آفتی است که به شدت دامن این رویدادها را گرفته است. بسیاری از جشنواره‌های خارجی تنها فیلم‌هایی از ایران را به رقابت خود راه می‌دهند که عوامل آن یا به نوعی معترض سیاسی هستند یا با خروج از ایران رابطه خود را با ایران و سینمای کشورمان قطع کرده‌اند.

همچنین توجه به کارگردان‌هایی که خود را فراتر از سینمای ایران دانسته و هیچ توجهی به مسایل داخلی کشور نداشته و به دنبال طرح موضوعاتی فراتر از مشکلات کشورمان دارند، در دستور کار این‌گونه جشنواره‌هاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016