شنبه 30 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اروپایی‌های ثروتمند در کدام کشور هستند؟

در میان اروپایی‌ها، اوضاع مالی شهروندان بلژیکی بسیار خوب گزارش شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو، دارایی‌های شهروندان بلژیکی در سال گذشته رقم 981 میلیارد یورو را نشان می‌داد. این رقم در مقایسه با سال گذشته(941 میلیارد یورو) از افزایش برخوردار بوده و 254.7% تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد. به نوشتۀ روزنامۀ بلژیکی لوسوآر، بدون در نظرگرفتن مجموعۀ قروض و تعهدات این کشور که رقم آن به 210.9 میلیارد یورو می‌رسد، دارایی خالص خانوارها سال گذشته به میزان 770.09 میلیارد یورو افزایش یافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طبق اطلاعات موسسۀ یورواستات(مرکز آمار اروپا)، این رقم بلژیکی‌ها را در میان ثروتمندترین شهروندان اروپا قرار داده است.(البته بدون در نظرگرفتن سوئیسی‌ها که رقم دارایی‌های آنها به ازای هر شهروند به 133.334 یورو می‌رسد). آنها به طور متوسط طی دو سال اخیر پس اندازی معادل 67.518 یورو داشته اند؛ رقمی قابل توجه در مقایسه با سایر شهروندان اروپا از جمله فرانسویها (41.407 یورو) و یا آلمانها (38.702 یورو). در این رده بندی تنها هلند(با 61.219 یورو) در سال 2011 توانست به رقم بلژیکی‌ها نزدیک شود. گفتنی است این رقم بدون در نظر گرفتن دارایی‌های غیرمنقول است که بانک مرکزی بلژیک میزان آن را 1000 میلیارد یورو اعلام کرده است.

نکتۀ قابل توجه اینجاست که بلژیکی‌ها در میان شهروندان جهان در میان بهترین پس اندازکنندگان قرار دارند. در پایان سال 2012 آنها به رغم نرخ پائین بهره 15.6% از درآمد خود را پس انداز کردند. بدین ترتیب آنها در سال گذشته به میزان 230 میلیارد یورو در مقایسه با سال قبل از آن پس انداز کردند و بانک مرکزی از افزایش 8.9 میلیارد یورویی در حساب پس اندازها خبر داد. قابل ذکر است که سیستم مالیاتی بلژیک و همچنین عدم نوسان در قیمت مسکن از مهمترین دلایل این امر است.

با این حال به اعتقاد اتین کالاتای، اقتصاددان در بانک دگروف چنین وضعیتی حقیقتی تلخ را در خود پنهان دارد. وی طی یادداشتی در روزنامۀ لوسوآر می‌نویسد:" بلژیکی‌ها ثروتمند هستند چرا که دولت‌شان فقیر است، در صورتی که دولت، طی دهه‌ها مالیات‌ها را افزایش می‌داد و کمتر خرج می‌کرد، بلژیکی‌ها امروز کمتر ثروتمند بودند. همانگونه که بدهی دولت امروز به 98% تولید ناخالص داخلی می‌رسد و تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد در این کشور در حدود 33.700 یورو است، رقمی که مطابق قدرت خرید استاندارد مردم، بلژیک را در رتبه‌ای پائین‌تر از لوکوزامبورگ، هلند، اتریش و آلمان قرار می‌دهد.

نمودار ذیل دارایی شهروندان را در مهمترین کشورهای اروپایی به تصویر کشیده است:
IMAGE634.jpg


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016