چهارشنبه 16 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایرانی‌ها چفدر ترس از دست دادن شغلشان را دارند؟

بعضی سازمان‌های جهانی از جمله سازمان جهانی کار و بانک جهانی موضوع آسیب‌پذیری شغلی را در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند تا با جمع‌آوری اطلاعات در این باره وضعیت شاغلان را بسنجند.

مینا عینی‌فر: بیکار شدن ناگهانی عده‌ای از کارگران به دلایلی مثل تعطیلی کارخانه از اخباری است که زیاد شنیده می‌شود اما ناامنی و آسیب‌پذیری شغلی تنها مخصوص کارگران نیست. بسیاری از هنرمندان سایه آسیب‌های شغلی را بر سر خود احساس می‌کنند.

روزنامه‌نگاران و دارندگان شغل‌های آزاد هم از این امر مستثنی نیستند که بسیاری از آنها را به سمت داشتن بیش از یک شغل هدایت می‌کند. تحلیلگران ناامنی و آسیب‌پذیری شغلی را در جهان رو به افزایش ارزیابی می‌کنند. کشورهای مختلف هر کدام از وجود درصدی از آسیب‌پذیری شغلی مردم‌شان رنج می‌برند که در بعضی کشورها رو به رشد و در بعضی دیگر تا حدی کنترل شده است.

ایران جزو کشورهایی است که در وضعیتی متوسط از نظر اشتغال امن و مطلوب قرار گرفته. طبق اطلاعات بانک جهانی 42درصد شاغلان ایرانی، اشتغال آسیب‌پذیر دارند و سایه آسیب‌های شغلی و بی‌کاری را بر سر خود احساس می‌کنند. این آمار مربوط به سال 2008 است و پس از آن اطلاعات تازه‌ای از ایران منتشر نشده است.

شغل آسیب‌پذیر یا ناامن شامل شغل‌هایی می‌شود که درآمد پایینی دارند، قراردادشان موقتی است و تمام شغل‌هایی که نمی‌توانند امنیت فرد را تضمین کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تعریف بانک جهانی این نوع اشتغال شامل افرادی می‌شود که بدون دستمزد یا به صورت دستمزدی برای خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان کار می‌کنند و در واقع رابطه استخدامی رسمی و تضمین شده‌ای با صاحب کار ندارند. سازمان جهانی کار تخمین زده که نیمی از شاغلان در سراسر جهان اشتغال آسیب‌پذیر دارند که در معرض خطر فقر و شرایط ناسالم محیط کار هستند.

افزایش آمار این نوع اشتغال در جهان همزمان شده با بالا رفتن میزان تحصیلات دانشگاهی و مدرک‌گرایی که در نبود اشتغال مطلوب افراد را دچار ناکامی‌های عمیق‌تری کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016