دوشنبه 5 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد اسفندياری در خانه ابدی آرام گرفت

مهر ـ مراسم تشييع پيکر زنده‌ياد احمد اسفندياری، نقاش و از پيشگامان هنر نوگرای ايران صبح امروز پنجم فروردين‌ماه از ساعت ۱۰:۳۰ با حضور حميد شاه‌آبادی معاون هنری وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی از مقابل موزه هنرهای معاصر برگزار شد.


به گزارش خبرنگار مهر، حميد شاه‌آبادی معاون هنری وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تشيع پيکر احمد اسفندياری، نقاش و از اهالی هنرهای تجسمی با عرض تسليت به يکايک هنرمندان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و درگذشت احمد اسفندياری گفت: احمد اسفندياری از هنرمندان تاثيرگذار جامعه هنری کشورمان و از پيشگامان هنر نوگرای ايران بود.

وی معتقد است زنده‌ياد اسفندياری به دليل اينکه توانسته بود گامی نو در عرصه هنرهای تجسمی برداد چهره‌ای آرام و فرهيخته داشت. شاه‌آبادی اظهار داشت: احمد اسفندياری ضمن نوگرايی همواره بنيان‌های هنر بومی و اصيل ايرانی را در آثارش حفظ کرده بود. در واقع در عرصه نوگرايی با حفظ اصالت ها حرکت می کرد. او به دليل چنين ويژگی هايی توانست همپای زمان حرکت کند و همپای زمان ضمن خلق آثاری در عرصه هنرهای تجسمی گام بردارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: در اين سال ها او همواره در مجامع هنری شاداب و پرطراوت بود و ما در حالی سال نو را آغاز می کنيم که يک هنرمند فرهيخته ديگری را از دست داده ايم.

معاون هنری وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در پايان صحبت های خود گفت: خوشا به حال احمد اسفندياری که در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) به خاک سپرده می شود.

احسان آقايی رئيس موزه هنرهای معاصر ايران نيز ضمن سلام و خير مقدم خدمت تمامی حاضران و تسليت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و در گذشت احمد اسفندياری گفت: در سال ۹۲ غمی سراغ اهالی هنرهای تجسمی آمد که غصه آنها را کامل کرد. استاد اسفندياری در اخلاق کامل بود و من هيچگاه نديدم که از کسی بد بگويد و يا حتی تعريف کند چرا که همواره مشغول کار خود بود.

وی افزود: هنگام برگزاری بزرگداشتی برای اهالی هنرهای تجسمی وقتی از او دعوت به عمل آورديم به ما گفت که بزرگتر از من هم در اين عرصه است، برای برگزاری بزرگداشت سراغ آنها برويد.

آقايی اظهار کرد: خرسند بوديم از اين که در شهری زندگی می کنيم که اساتيدی چون جوادی پور و اسفندياری در آن نفس می کشند و امروز بايد افسوس بخوريم از اين که ديگر اين دو بزرگوار در ميان ما نيستند.

حسين محجوری از هنرمندان عرصه نقاشی و معماری نيز در مراسم تشييع پيکر احمد اسفندياری با بيان اينکه اسفندياری از هنرمندان تاثيرگذار ايران بود، گفت: بايد آتليه هنرمندان موزه شود تا آثار آنها ماندگار بماند. بنده ضمن افسوس دوباره باز هم درگذشت اين هنرمند بزرگ را تسليت می گويم.

همچنين محمدابراهيم جعفری هنرمند نقاش نيز در اين مراسم با بيت "گفتم تو را دوست دارم صدای مرا نقاشی کن/ دلتنگ توام اندوه مرا نقاشی کن" سخنان خود را آغاز کرد و گفت: شعری با اين مطلع را پيش از اين برای احمد اسفندياری سرودم و امروز می بينيم که تا چه اندازه معنای شعر در لحظه های مختلف تغيير می کند.

وی ادامه داد: هنر ياد دادنی نيست بلکه در دل آدمی وجود دارد. اما به هر حال نيازمند اين است که آموزش و پرورش فضايی برای دانش آموزان به وجود آورد تا آنها بتوانند بازی هنری خود را تقويت کنند چرا که هنر درس نيست بلکه يک بازی متعالی است.

وی در پايان صحبت های خود گفت: بايد در هر شهرستانی يک موزه داشته باشيم تا مردم بتوانند از آنها الهام بگيرند.

عباس مشهدی زاده نيز آخرين هنرمندی بود که در مراسم تشييع پيکر احمد اسفندياری به ايراد سخن پرداخت و با بيان اينکه به همه اسفندياری ها و هنرمندان تسليت می گويم گفت: احمد اسفندياری از معلمان قديمی و پيشکسوت عرصه هنرهای تجسمی بودند.

وی با تاکيد بر اين که اين ننگی برای ما است که جوانان اينجا حضور ندارند ادامه داد: چرا ما تا اين اندازه بی بنيان و بی دانش هستيم؟ چرا نام کوه ها و درياهای خودمان را نمی دانيم و تا اين اندازه حافظه تاريخی مان ضعيف است؟

مشهدی زاده با اشاره به اينکه حتی يک اثر هم از اسفندياری نمی بينيد که در آن تلخی ترسيم شده باشد تصريح کرد: آثار احمد اسفندياری همواره از جنس نور بود و آفتاب.

اين هنرمند مجسمه‌ساز ادامه داد: جعفری راست می گويد بايد آموزش هنر را از کودکی به فرزندان مان آغاز کنيم تا فرهنگ آنها تقويت شود. فراموش نکنيد آن چه می ماند فرهنگ و هنر است. در تاريخ از شاهان صحبت نمی شود بلکه آن چه می ماند هنر است و آورده های هنری، دانشی و پژوهشی.

وی در پايان با بيان اينکه دکتر حسابی رياضی دان بود اما ماندگار شد چون آورده داشت افزود: بياييد فرزندان مان را دوست داشته باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016