سه شنبه 6 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استقبال چشمگير شهروندان آمريکايی از "منشور کوروش"

ايسنا ـ با گذشت حدود دو هفته از آغاز تور نمايش «منشور کوروش» در آمريکا، استقبال شهروندان پايتخت آمريکا از اين اثر تاريخی منحصر به فرد چشمگير بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، با گذشت حدود دو هفته از آغاز تور نمايش «منشور کوروش» در آمريکا از ۱۹ اسفند، استقبال شهروندان شهر واشينگتن، پايتخت آمريکا از اين اثر تاريخی منحصر به فرد که در گالری «اسميت سونيان سالکر» به نمايش درآمده، چشمگير بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش واشينگتن پست، منشور کوروش به عنوان يکی از گنجينه‌های ارزشمند موزه‌ بريتانيا به مدت دو ماه در در اين گالری در معرض ديد عموم قرار می‌گيرد و سپس به مدت شش ماه در موزه‌های چهار شهر هيوستون، نيويورک، سانفرانسيسکو و لس‌آنجلس به نمايش درمی‌آيد.

«جوليان ريبی»، مدير گالری اسميت سونيان سالکر با اشاره به بازديد روزانه هزاران نفر از منشور کورش، رفتار کوروش در اعطای آزادی دينی به اتباع سرزمين های فتح شده و به رسميت شناختن خدايان آنها را نمونه خوبی برای حکمرانان و متفکران تمامی دوران می‌داند و يکی از اهداف اصلی نمايش اين اثر تاريخی منحصر به فرد را مطلع کردن مخاطبان آمريکايی‌ها از خدمات خارق‌العاده ايرانی ها به تاريخ بشريت اعلام کرده است.

اين برای نخستين بار است که منشور کوروش در آمريکا نمايش داده می‌شود؛ هرچند نسخه‌ای از آن به عنوان يکی از نخستين اسناد تاريخی در حمايت از آزادی و مداراگری دينی و فرهنگی در ساختمان سازمان ملل در نيويورک نصب شده است.

اين اثر تاريخی منحصر به فرد که در سال ۱۸۷۹ به وسيله «هورمزد رسام»، ديپلمات و باستان‌شناس انگليسی در بين النهرين کشف شد، قدمتی بيش از ۲۵۰۰ سال دارد و تاريخدانان از آن به عنوان نخستين اعلاميه حقوق بشر نام می‌برند.

موزه بريتانيا دو سال قبل منشور کوروش را به موزه‌ ملی ايران امانت داده بود. منشور حقوق بشر کوروش که با نام «استوانه‌ کوروش» نيز شناخته می‌شود، از جنس سفال است و در سال ۵۲۹ پيش از ميلاد ساخته شده و روی آن داستان فتح بابل به وسيله کوروش و فرمان وی برای آزادی همه بردگان و اسيران در بابل و بازگشت آنها به سرزمين هايشان به خط ميخی نوشته شده است.

دور تا دور اين استوانه‌ سفالين که ۲۳ سانتی‌متر طول و ۱۱ سانتی‌متر عرض دارد، در حدود ۴۰ خط به زبان ميخی بابلی، فرمان‌های کوروش حک شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016