سه شنبه 27 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درآمد 400 میلیون دلاری کشورهای همسایه از تعطیلات نوروزی ایران

با وجود آنکه مسئولان گردشگری کشور از اقامت بیش از 85 میلیون مسافر نوروزی خبر داده‌اند ولی سهم درآمد هتلداران از گردشگری انبوه حدود 180 میلیون دلار بوده‌است. این درحالی است که در تعطیلات نوروز با سفر 350 هزار گردشگر به خارج از کشور، بیش از 400 میلیون دلار درآمد نصیب فعالان گردشگری کشورهای همسایه کرده‌است.

خبرگزاری میراث فرهنگی‌ ـ‌ گردشگری ـ مسئولان گردشگری کشور در مصاحبه‌های خود از اقامت شبانه بیش از 85 میلیون مسافر نوروزی در فاصله زمانی 28 اسفند 91 تا 16 فروردین 92 خبر داده‌اند. اما این تعداد گردشگر که بیانگر گردشگری انبوه در کشور است چه میزان درآمد نسیب هتلداران و سایر فعالان حوزه گردشگری داخلی کرده‌است؟

به گفته حسن مهرور اصلی" رییس هیئت مدیره جامعه هتلداران گیلان، هتلهای این استان حدود 15 هزار نفر ظرفیت اقامت در هر شب دارند و در نوروز 92 حدود 200 هزار نفر در هتلهای این استان اقامت داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این درحالی است که به گفته "مصطفی پورهادی" معاون گردشگری گیلان، در نوروز 92 بیش از 500 هزار نفر در تاسیسات گردشگری این استان ماندگار شده‌اند.

او با اشاره به آنکه قیمت تاسیسات گردشگری از 70 تا 350 هزار تومان است و اگر به طور میانگین هزینه اقامت هر گردشگر را در ایام نوروز حدود 100 هزار تومان در نظر بگیریم گفت: «با توجه به اقامت‌هایی که در تاسیسات گردشگری مجاز گیلان ثبت شده‌است می‌توان گفت در نوروز 92 تنها در بخش تاسیات گردشگری حدود 50 میلیارد تومان درآمد نسیب این بخش شده‌است.»

پورهادی همچنین تاکید کرد این آمار تنها درخصوص مراکزی ذکر شده‌است که در لیست مراکز گردشگری مجاز هستند و اگر سایر مراکز غیر مجاز را نیز در نظر بگیریم به رقمی بیش از آنچه عنوان شده‌است دست خواهیم یافت.

سهم هتلداران گیلان از سیل گسترده گردشگران تنها 20 میلیارد تومان بوده‌است

در این میان می‌توان گفت، سهم هتل‌دارانی که در طول سال با مسائل و مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند و همچنان در صدد دریافت سبدهای حمایتی هستند که خبری از آنها نیست، از سیل گسترده گردشگران تنها 20 میلیارد تومان بوده‌است.

"علی مومنی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی نیز خبر از اسکان پنج‌میلیون و 96هزار و 718 نفر در تمام واحد‎های اقامتی، کمپ‏‎ها، مدارس و ... داده‌است این درحالی است که به گفته "محمد قانعی" رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی سهم هتل‌ها از این تعداد تنها 600 هزار نفر بوده‌است.

از آنجایی که 120 هتل از 150 هتل فعال در مشهد را هتل‌های یک، دو و سه ستاره تشکیل می‌دهند به طور میانگین می‌توان گفت هر گردشگر حدود 50 تا 60 هزار تومان هزینه اقامت در هر شب پرداخت کرده است که اگر هزینه رستوران را نیز به آن بیافزاییم و تصور را بر آن قرار دهیم که تنها نیمی از گردشگران از خدمات رستورانی استفاده‌ کرده‌اند می‌توان گفت این تعداد گردشگر حدود 45 میلیارد تومان هزینه کرده‌اند.

این آمار درخصوص ایلام نیز صادق است. با وجود آنکه هتل‌های ایلام ضریب اشغال بیش از 95 درصد را تجربه کردند ولی از آنجایی که ظرفیت اقامت هتل‌های این استان حدود 580 تخت است از میان بیش از دو میلیون و 500 هزار گردشگر ورودی استان تنها حدود 6 هزار و 300 گردشگر در تعطیلات نوروز در هتل‌ها اقامت داشتند.

با توجه به آنکه بیشتر هتل‌های این استان 2 ستاره است و تعداد اندکی از آنها 3 ستاره هستند در نهایت می‌توان گفت حضور این تعداد گردشگر حدود 190 میلیون تومان درآمد برای هتلداران ایجاد کرده‌‌است.

این درحالی است که طبق آمار اعلام شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشور حدود 350 هزار گردشگر از کشور خارج شده‌اند. اگر نیمی از این تعداد گردشگر توسط شرکت‌های هواپیمایی خارجی سفر کرده باشند حدود 87 میلیون دلار طی تعطیلات نوروزی در جیب این شرکت‌ها وارد شده‌است.

در این میان اگر هزینه اقامت این تعداد گردشگر را در هتل‌های کشورهای خارجی حدود هزار دلار درنظر بگیریم در طول 18 روز تعطیلات نوروزی بیش از 350 میلیون دلار هزینه اقامت کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت در طول تعطیلات نوروزی بیش از 400 میلیون دلار از سفر گردشگران ایرانی به خارج از کشور نسیب واحدهای گردشگری کشورهای دیگر شده‌است.

با درنظر گرفتن خراسان رضوی، گیلان و ایلام به عنوان نمونه‌هایی از استان‌هایی که پذیرای گردشگران نوروزی داخل کشور بودند می‌توان گفت از حدود 800 هزار گردشگر حدود 19 میلیون دلار درآمد نسیب هتلداران کشور شده‌است.
در طول 18 روز تعطیلات نوروزی بیش از 350 هزار گردشگر به خارج از کشور سفر کرده اند. در واقع می‌توان گفت در طول تعطیلات نوروزی بیش از 400 میلیون دلار از سفر گردشگران ایرانی به خارج از کشور نسیب واحدهای گردشگری کشورهای دیگر شده‌است

اگر میانگین سایر استان‌های کشور را نیز در نظر بگیریم می‌توان گفت در بهترین حالت هتلداران هر استان حدود 6 میلیون دلار از گردشگران نوروزی درآمد کسب کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت هتلداران کشور حدود 180 میلیون دلار از حضور گردشگران در تعطیلات نوروز درآمد کسب کرده‌اند. این درحالی است که 350 هزار گردشگر خروجی بیش از 400 میلیون دلار نسیب فعالان گردشگری سایر کشورها کرده‌اند.

آیا سیاست مسئولان گردشگری کشور در ارزان سازی سفر برای مردم رسیدن به چنین درآمدهایی در حوزه گردشگری انبوه است؟ آیا ظرفیت‌های اقامتی کشور برای جذب گردشگران انبوه کافی است؟ آیا ظرفیت درآمدزایی و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به همین اندازه است؟

گزارش : معصومه دیودار


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016