چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بیمه زنان خانه دار، طرحی ناتمام در پیچ و خم های اداری

تهران - طرح بیمه زنان خانه دار که برای نخستین بار در دولت نهم و با هدف ایجاد بستر های حمایتی برای زنان خانه دار ایرانی مطرح شد هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دولت در آن زمان با طرح این بیمه، در تلاش بود تا پشتوانه ای محکم را برای حمایت از زنان خانه دار که هیچ نوع درآمد نداشته و تمام وقت شان صرف خانه داری می شود، ایجاد کند.

با این وجود، این طرح از سال 82 به صورت آزمایشی در پنج استان کشور به اجرا درآمد اما پنج سال بعد از سوی دولت لغو شد و پس از آن مرکز امور زنان و خانواده تلاش کرد تا طرح دیگری را با همین نام به تصویب و اجرا برساند که تا کنون عملی نشده است.

به گفته کارشناسان، بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار به دلیل بار مالی که برای دولت به همراه داشت نتوانست به نحو مطلوبی در کشور اجرایی شود.

از آنجا که زنان خانه دار به علت آنکه فاقد هر نوع شغل و منبع درآمد هستند، دولت باید یک منبع مالی مناسب با هدف تامین حق بیمه های آنها تعریف کند.

از سوی دیگر اکنون حدود 19 میلیون زن خانه دار در کشور وجود دارد که از این میزان تنها زنان سرپرست خانوار مشمول بیمه های اجتماعی هستند.

رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی افزود: در سومین نشست تبیین اندیشه راهبردی زنان با مقام معظم رهبری، ایشان بشدت بر اهمیت کار خانگی تاکید کردند و فرمودند که باید به خانه داری زنان ارج نهاده شود.

ˈمریم مجتهدزادهˈادامه داد: در نتیجه ما طرح بیمه زنان خانه دار را در راستای فرمایشات ارزشمند رهبر معظم انقلاب مطرح کرده و در دستور کار خود قرار دادیم.

وی با اشاره به بررسی و کارهای کارشناسی انجام شده در اجرایی شدن این طرح، افزود: در این طرح، بخش عظیمی از اقتصاد کشور درگیر می شد هرچند که مساله اصلی، تامین منابع مالی برای پرداخت حق بیمه آنها بود.

وی با بیان اینکه این طرح در حقیقت برای نخستین بار به طور جدی در دولت نهم پیگیری شد، گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که زنان خانه دار به شکل خویش فرما تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفت، گفت: البته در مرحله اول که با خویش فرما شدن بیمه زنان خانه دار موافقت شد و وزارت رفاه در آن زمان اجرای این کار را برعهده گرفت، 130 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

مجتهدزاده ادامه داد: اما در این هنگام قرار شد برای اجرایی شدن این کار، صندوق بیمه زنان خانه دار راه اندازی شود که این مساله بخاطر تاثیر بر بزرگ شدن دولت و حیطه کاری آن، باز هم مورد توافق قرار نگرفت.

وی با اشاره به موانع و مشکلاتی که در عملیاتی شدن بیمه زنان خانه دار وجود داشت، افزود: به هر شکل این کار دولت نهم ناتمام ماند اما در دولت دهم با همان جدیت سابق مجددا این موضوع مطرح شد.

وی با بیان اینکه بیمه زنان خانه دار در بردارنده بیمه بازنشستگی برای این افراد است، افزود: شوق فرزندآوری از جمله مهمترین وی‍ژگی های بیمه زنان خانه دار است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: در حقیقت، اجرایی شدن بیمه زنان خانه دار موضوعی است که در ستاد ملی زن و خانواده که بیش از یکسال است در مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری تشکیل شده، تبدیل به یک موضوع قابل پیگیری شده است.

مجتهدزاده با بیان اینکه جلسات ستاد ملی زن و خانواده با حضور معاون اول رییس جمهوری تشکیل می شود، گفت: این ستاد بشدت پیگیر است تا بتواند بیمه زنان خانه دار را تا پایان این دولت به شکل رسمی در کشور اجرایی کند.

وی با اشاره به تصویب کلیات طرح ˈبیمه زنان خانه دارˈدر ششمین جلسه ستاد ملی زن و خانواده که هفته گذشته تشکیل شد، افزود: هفت مدل بیمه برای بیمه زنان خانه دار پیشنهاد داده ایم که یکی از آن ها مربوط به صندوق عشایر و روستایی بود که این صندوق به بیمه فراگیر تبدیل می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری 100 تا 200 هزار زن تحت پوشش بیمه زنان خانه دار قرار گیرند.

به گفته مجتهدزاده، البته اولویت ما زنان سرپرست خانوار است و تا پایان برنامه پنجم یک میلیون و تا پایان برنامه هفتم توسعه 19 میلیون زن خانه دار بیمه خواهند شد.

رییس ستاد ملی زن و خانواده نیز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در تعریف زن خانه دار گفت: زنانی که شاغل، بیکار، جویای کار و محصل نباشند و در حقیقت فاقد هر نوع اشتغالی باشند، زن خانه دار محسوب می شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه خانه داری باید به عنوان یک شغل در جامعه محسوب شود، یادآور شد: تامین آتیه زنان خانه دار مساله مهمی است که بخشی از آن باید از طریق تحت پوشش قرار گرفتن بیمه صورت گیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016