سه شنبه 21 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وضعیت اسفناک اینترنت در ایران

به گزارش روزنامه بهار، این روزها وضعیت عمومی اینترنت شرایط مناسبی ندارد؛ این موضوع تا حدودی همگانی است اما گاهی اوقات کاربران بعضی شرکت‌های اینترنتی سرعتی پایین‌تر از میزان خریداری شده را تجربه می‌کنند. به گزارش ایسنا یک کاربر خانگی می‌گوید وقتی با واحد پشتیبانی سرویس اینترنت تماس می‌گیرم و از سرعت کم اینترنت می‌گویم؛ در نهایت جوابی می‌گیرم که چندان به کار نمی‌آید. می‌گویند ضریب اشتراک بالاست و ترافیک خطی را بهانه می‌کنند اما با سرویس اینترنت ۵۱۲ کیلو بیت بر ثانیه با ضریب اشتراک ۴، سرعت اینترنتمان نباید از ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه یا ۱۶ کیلوبایت بر ثانیه کمتر باشد و این در حالی است که وقتی سرعت را آزمایش می‌کنم، می‌بینم که کمتر از 25 کیلوبیت است. او ادامه می‌دهد: وقتی نتیجه آزمایش را با پشتیبانی در میان گذاشتم، منطقه سکونت من در پوشش‌دهی شبکه را بهانه کرده‌اند در حالی که طبق آزمایش‌ها موقعیت مکانی بنده مشکلی در دریافت سرویس ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در هشت سال گذشته، به دلیل طرح شبکه ملی اطلاعات، وضعیت اینترنت ایران، متاسفانه سیر نزولی داشته است. در همین حال مدیر یک شرکت اینترنتی می‌گوید: اختلالات اینترنت موضوعی تکراری است و به‌زودی برطرف خواهد شد.

براساس اظهارات یک کارشناس، صرف‌نظر از ایرادات و نارسایی‌ها در بخش‌هایی جدا از ارائه سرویس، ممکن است کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی حاصل به روز نبودن تجهیزات شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس اینترنتی یا کمبود حجم پهنای باند خریداری شده باشد که توجیه مناسبی نیست و شرکت‌ها باید این نقص خود را برطرف کنند تا حقوق مصرف‌کنندگان خدمات تضییع نشود. از ضریب اشتراک و سرعت پایین که بگذریم؛ قسمت اعظم خرید کاربران، مربوط به سرویس‌هایی با حجم محدود است ولی عده‌ای از کاربران نیز معتقدند درحالی که استفاده‌شان را به صورت غیرحرفه‌ای و مقایسه‌ای کنترل می‌کنند، در اواسط روزهای ماه حجمشان به انتها می‌رسد و به صفحه ecare در سایت شرکت خود متصل می‌شوند. کاربران، چه آن‌هایی که از پایان حجم مصرفی خود شگفت‌زده می‌شوند و چه افرادی که از سرعت پایین خود به ستوه آمده‌اند، نمی‌دانند که با این پدیده کم‌فروشی اینترنتی چه کنند و معمولا یا شرایط را تحمل می‌کنند یا با پرداخت هزینه‌های جدید به شرکت دیگری برای خرید مراجعه می‌کنند، به این امید که شرکت جدید سرویس‌ها را به میزان خریداری شده ارائه دهد.

اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت‌های اینترنتی را به ایجاد پورتالی برای اظهار شکایت در سایت اصلی شرکت اینترنتی وادار کرده است و کاربران می‌توانند شکایت خود را در آنجا مطرح کنند. در صورتی که مشکلشان رفع نشد می‌توانند از طریق شورای انتظامی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور یا واحد نظارت در سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای طرح شکایت خود نسبت به شرکت کم‌فروش اقدام کنند. به گفته‌ کارشناسان و فعالان فناوری اطلاعات، مشکلات اینترنت مربوط به کمبود پهنای باند است و شرکت‌های ارائه‌دهنده با توجه به اصل رقابتی در بازار دست به کم فروشی نمی‌زنند اما «چیزی که در عالم واقعیت وجود دارد و برای کاربران ملموس است خلاف این ادعاست.» این حرفی است که یک کاربر جوان در مقابل این نقل‌قول زد.

از کم‌فروشی تا اختلال

بنابر اظهارات امیرحسین رجبی کارشناسی مدیر یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت اطلاعاتی که در فضای اینترنت جابه‌جا می‌شود در صورتی که رمزنگاری نشده باشند، به راحتی قابل کنترل است اما اگر این اطلاعات رمزنگاری شده باشد، برای کنترل آن لازم است سرعت پهنای باند کند شود. او ادامه می‌دهد: مخابرات به دلیل این‌که جنبه محلی دارد، نمی‌تواند نقش اصلی را داشته باشد و به نظر من و دست‌اندرکاران حوزه فناوری اطلاعات، شرکت ارتباطات زیرساخت مسئول نقل و انتقال داده‌هاست. دو متولی اینترنت کشور یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت‌وسازمان فناوری اطلاعات ایران در این‌باره پاسخ روشنی ارائه نمی‌دهند. البته در این میان نقش شرکت مخابرات ایران را نباید نادیده گرفت. در حالی که مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت نیز همواره بر افزایش خطوط اینترنت پرسرعت در کشور تاکید داشته و اعلام می‌کنند هیچ‌گونه مشکلی در شبکه زیرساختی کشور مبنی بر قطع شدن فیبر وجود ندارد. آن‌ها دلایل عمده کاهش سرعت اینترنت و عدم دسترسی به بعضی خدمات را متوجه شرکت مخابرات ایران و در نهایت شرکت‌های بخش خصوصی می‌دانند. البته پیش‌تر نیز بنا به دلایلی که دسترسی به خدمات اینترنت محدود می‌شد، نمایندگان خواستار پاسخگویی از سوی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شدند که نتایج قابل توجهی را دربر نداشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016