دوشنبه 20 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وداع هميشگی با فريدون حافظی، انتقاد جامعه موسيقی از نامزدهای انتخابات

مراسم تشييع پيکر زنده‌ياد استاد فريدون حافظی نوازنده و آهنگساز پيشگام موسيقی ايران دوشنبه ۲۰ خرداد با حضور هنرمندان و علاقه مندان اين استاد موسيقی در مقابل تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس سجادی مدير موسسه نغمه شهر که به عنوان مجری دراين مراسم حضور يافته بود در تجليل از مقام هنری زنده‌ياد حافظی گفت: بی ترديد کرمانشاه خاستگاه مردان و هنرمندان بزرگی است که در طول سال‌های اخير پرورش‌دهنده هنرمندان نام‌آور و تاثيرگذار بوده که با غيرت کردی خود مهر به وطن و عشق به ايران را هرگز فراموش نکردند.

وی ادامه داد: فريدون حافظی در رديف هنرمندان پيشکسوت کرمانشاهی است که توانسته تاثير خود را روی هنر ملی ايران بگذارد. از امروز حيات ابدی حافظی در دل اهل عرفان آغاز می شود. هنرمندی که در سلوک و معرفت زبانزد خاص و عام بود و افتادگی و تواضعی که داشت در هر جايی خود را نشان می داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتقاد از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری

مدير عامل موسسه پيشکسوتان هنر هم در اين مراسم ضمن ابراز تاسف از درگذشت زنده‌ياد حافظی گفت: موسسه هنرمندان پيشکسوت وظيفه خود می‌داند که در شادی ها و غم ها در خدمت خانواده ارزشمند هنرمندان پيشکسوت باشد و با اينکه کمتر از ۸ ماه از فعاليت اين موسسه می گذرد اما بر خود لازم دانستيم تا در اين مدت کوتاه نيز خدمتگزار جامعه هنری کشور باشيم.

عباس عظيمی با بيان اينکه موسسه هنرمندان پيشکسوت از هيچ گونه حمايت معنوی و مادی از هنرمندان پيشکسوت و درگذشته دريغ نخواهد کرد، تصريح کرد: حمايت از هنرمندان بزرگواری چون زنده‌ياد فريدون حافظی وظيفه اصلی ماست و اميدواريم از اين پس هم بتوانيم خدمتگزار شايسته‌ای برای خانواده ايشان باشيم.

وی در اد امه صحبت‌های خود با انتقاد از نامزدهای يازدهمين انتخابات رياست جمهوری خاطرنشان کرد: متاسفانه نامزدهای محترم انتخابات رياست جمهوری تاکنون در هيچ يک از برنامه های خود اشاره ای به چگونگی حمايت از هنرمندان پيشکسوت نداشتند و اين موضوع مهمی است که لازم است در همين چند روز باقی مانده به انتخابات نسبت به آن توجه بيشتری شود. بنابراين من از همه نامزدهای محترم دعوت می کنم تا در اين چند روز باقی مانده به انتخابات سری به موسسه پيشکوستان هنر بزنند و از برنامه های ما آگاه باشند.

خدا! ابرهای غم را از موسيقی کنار ببر

به گزارش مهر، عبدالحسين مختاباد نيز که در اين مراسم حضور پيدا کرده بود از درگذشت مکرر اهالی فرهنگ و هنر در ماه‌های گذشته اظهار تاسف کرد و گفت: چند وقتی است که هر زمان کنار هم جمع می‌شويم شاهد از دست دادن گنجينه ای از هنر موسيقی هستيم که همه ما را عزادار می کند و من نمی‌دانم چه زمانی اين ابرهای غم از آسمان هنر و فرهنگ کشورمان کنار می رود تا ما اين بار در يک مراسم شادی کنار يکديگر باشيم.

اين خواننده موسيقی ايرانی تصريح کرد: زنده ياد حافظی يکی از استادان بزرگ موسيقی ايرانی است که من در مقاطعی افتخار شرفيابی در محضر ايشان را داشتم. اين هنرمند همواره در کنار هنرش قرار داشت و به هيچ عنوان دنبال شهرت های کاذب نبود. او با رفتن خود موسيقی ايرانی را عزادار کرد و من از خدا بار ديگر می خواهم که ابرهای غم را از موسيقی ايرانی کنار ببرد.

وی در پايان صحبت‌هايش قطعه ای آوازی را در رثای استاد حافظی به صورت زنده اجرا کرد.

استاد حافظی تا آخرين لحظات عمرش دست بردار موسيقی نبود

سالار عقيلی از هنرمندانی که آثار متعددی را در کنار زنده ياد حافظی توليد کرده در اين مراسم با تجليل از مقام هنری اين آهنگساز و نوازنده گفت: امسال و سال گذشته، سال‌های خوبی برای هنر ايران نبود و ما شاهد از دست دادن هنرمندانی بوديم که هر کدام تاثير زيادی روی فرهنگ و هنر اين سرزمين داشتند.

وی ادامه داد: سال‌های زيادی است که با خانواده استاد حافظی در مراوده بودم و اين افتخار را داشتم که در توليد چندين اثر موسيقايی همراه ايشان باشم و يک نکته ای که اين هنرمند بزرگوار همواره همراه خود داشتند اين بود که تا آخرين نفس در راه اعتلای موسيقی گام برداشت. حتی در آخرين روزهای زندگی نيز دست بردار نبود و عاشقانه به کار آهنگسازی خود ادامه می داد.

اين خواننده در پايان صحبت‌های خود قطعه "رقص گيسو" از ساخته های معروف استاد حافظی را که چندين بار در ارکستر ملی ايران اجرا شده بود برای حاضران در مراسم خواند.

آقايان آيا موسيقی هنر نيست که از آن نامی نمی بريد

مدير عامل خانه موسيقی هم در مراسم تشييع پيکر استاد حافظی گفت: استاد حافظی بيش از ۷ دهه از عمر خود را صرف اعتلای موسيقی ايران کرد. وی هم در حوزه نوازندگی و هم آهنگسازی هنرمندی جاودانه بود و خواهد بود. آهنگ هايی که ما از اين هنرمند شنيده ايم همگی از آثاری هستند که هميشه در گوش مردم اين سرزمين باقی می‌ماند.

حميدرضا نوربخش با انتقاد دوباره از مسوولان که بعد از مرگ هنرمندان به ياد آنها می افتند، خاطرنشان کرد: آقايان مدير و مسوول آيا هنرمندان بايد در بستر بيفتند که سراغی از آنها بگيريم؟ آيا بايد رو به مرگ باشند که احوال آنها را جويا شويم؟ آقايان مدير قدری به خود بياييد. چراکه وضعيت موسيقی و هنرمندان ارزشمند اين هنر فاخر و ارجمند نبايد اين چنين باشد. شما در اين مدت چقدر به صنوفی مانند خانه موسيقی کمک مالی کرديد؟ من هر گاه می خواهم رقم اين حمايت ها را اعلام کنم عرق شرم بر پيشانی من می نشيند. پس بياييد به خانه موسيقی که استادانی مانند حافظی همواره همراه آن بودند عشق بورزيد. بياييد قدر اين تشکل را بدانيد که به نظر من خانه عشق و مهر است.

مديرعامل خانه موسيقی ادامه داد: بسياری از شبکه های بيگانه هر روز با انواع دعوتنامه های مختلف از هنرمندان دعوت می کنند تا به کشورهای بيگانه مهاجرت کرده و در آنجا به فعاليت ادامه دهند. اما من می دانم که هنرمندان ايرانی کشور خود را دوست دارند و می خواهند در انجا به فعاليت خود ادامه دهند.

وی خطاب به نامزدهای يازدهمين انتخابات رياست جمهوری گفت: به همه کانديداهای محترم عرض می کنم که لطفا تکليف خود را با موسيقی مشخص کنيد. ما دوست نداريم که شما از نام بردن عنوان موسيقی ترس و ابايی داشته باشيد. شما در اين چند روز هرگاه از برنامه های فرهنگی گفتيد فقط نام سينما را برديد. آيا موسيقی هنر نيست که از آن نامی نمی بريد؟

نوربخش تصريح کرد: نمی خواستم امروز اين چنين تلخ صحبت کنم اما مجبور شدم چرا که هنرمندان موسيقی دل پردردی دارند. لطفا به خانه موسيقی توجه کنيد. صنوف هنری را جدی بگيريد چرا که اصناف هنری دوست دارند به دولت کمک کنند. آنها دل پردرد اما پر از عشق و اميدی دارند که بايد بيش از اين به آنها توجه کرد.

نغمه حافظی دختر زنده ياد فريدون حافظی هم در پايان اين مراسم ضمن تقدير از هنرمندان و نمايندگان دستگاه‌های دولتی که در مراسم حضور داشتند گفت: پدر جان هر کسی زخمه تار تو را شنيده است حتما روح تو را در روح خود دارد. همه آنهايی هم که امروز در اينجا حضور دارند بخشی از اين روح هستند که من از همه آنها تشکر می کنم.

محمد سرير، امين الله رشيدی، رامبد صديف، نصرالله ناصح پور، داود گنجه ای، علی ترابی، فاضل جمشيدی، عليرضا پاشايی، حميد شاه آبادی، صديق تعريف، زيد الله طلوعی، علی مراد خانی، بيژن بيژنی، عليرضا پوراميد، علی اصغر اميرنيا از مهمانان ويژه مراسم تشييع پيکر زنده ياد فريدون حافظی حضور داشتند.

در پايان اين مراسم، پيکر فريدون حافظی از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016