سه شنبه 8 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معصومه ابتکار: ايرانی‌ها ۴ برابر استاندارد جهانی مصرف آب دارند

• متاسفانه اخباری مبنی بر استفاده بی‌رويه از منابع زيرزمينی شنيده می‌شود در سفرهای استانی دولت دستور برداشت بی‌رويه آبهای زيرزمينی داده شد و ملاحظات وزير نيرو نيز ناديده گرفته شد.

ايلنا: عضو شورای شهر تهران، گفت: متاسفانه مصرف سرانه آب در کشور ما به نسبت الگوی جهان و کشورهای توسعه يافته فاصله زيادی دارد در واقع در برخی فصول و شرايط مصرف آب در کشور ما ۳ يا ۴ برابر استاندارد جهانی است اين نگران کننده است.

معصومه ابتکار در گفتگو با خبرنگار ايلنا با بيان اينکه ايران در منطقه خشک و نيمه خشک قرار دارد اظهار کرد: در تاريخ، فرهنگ و ادبيات ما به مساله کم آبی و طريقه صحيح مصرف از منابع آب توجه شده است ولی از آنجا که به گفته دانشمندان و مراکز تحقيقاتی در شرايط تغيير آب و هوا آن هم به صورت جدی قرار گرفته‌ايم بدون شک شاهد خشکسالی در بخشی از دنيا و طوفان‌های شديد در ساير دنيا خواهيم بود.

وی با بيان اينکه برای منطقه خاورميانه خشکسالی پيش بينی شده است، تصريح کرد: ‌ با استفاده صحيح از منابع آب از زوايای مختلف سياست گذاری‌های دولتی و محلی توسط شورا‌ها و فرهنگسازی اصلاح الگوی مصرف می‌توان شيوه صحيح استفاده از آب را عملياتی کرد.

رئيس کميته محيط زيست شورای شهر تهران با اشاره به اينکه در شهرهای مختلف کشورمان زيرساخت‌ها در تغيير و توزيع منابع آب فراهم شده است گفت: دسترسی ما به آب‌های جهانی و منابع آب دارای شاخص خوبی است اما به دليل محدوديت منابع و بهره برداری ناپايدار از منابع آب با مشکلاتی مواجه شده‌ايم که بايد هرچه سريع‌تر آن‌ها را برطرف کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


استفاده ۹۰ درصد از منابع آب سطحی و زيرزمينی در بخش کشاورزی

ابتکار ادامه داد: برای نمونه ۹۰ درصد از منابع آب سطحی و زيرزمينی کشورمان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود اما بدليل روش‌های آبياری نامناسب و عدم اصلاح اين مشکلات راندمان بخش کشاورزی ما تنها ۳۰ درصد است که بيشترين نقش را در هدر رفت و آسيب به منابع آب دارد بی‌شک با همکاری دولت و مردم و بخش‌های خصوصی می‌توان روش‌های آبياری کشاورزی را اصلاح کرد.

معاون دولت اصلاحات با اشاره به اينکه چاره‌ای جز اصلاح شيوه‌های استفاده از آب نداريم به نحوه آبرسانی به فضای سبز شهر تهران اشاره کرد و افزود: بايد شيوه آبياری فضای سبز در شهرهای بزرگ همانند شهر تهران اصلاح شود تا از آبياری قطره‌ای و بارانی استفاده شود اين يکی از گام‌های اساسی برای حفظ آب‌های زيرزمينی است.


بازچرخانی و استفاده مجدد از آب تصفيه شده

ابتکار در ادامه با بيان اينکه يکی از سياست گذاری‌های مهم بازچرخانی و استفاده مجدد از آب تصفيه شده است گفت: ‌با تصفيه از آب فاضلاب و روان آب‌ها می‌توان بخشی از مشکلات را حل کرد البته در اين بخش اقدامات قابل قبولی انجام شده است که بيشتر برای تهران بوده است و بايد اين موضوع در ساير شهر‌ها به ويژه شهرهای شمالی عملياتی شود.

وی با اشاره به اينکه در کنار اصلاح نگاه سياست مداران و اصلاح عملکرد بخش‌های اجرايی بايد بر نحوه الگوی مصرف مردم نيز تمرکز و تاکيد کرد: ‌متاسفانه مصرف سرانه آب در کشور ما به نسبت الگوی جهان و کشورهای توسعه يافته فاصله زيادی دارد در واقع در برخی فصول و شرايط مصرف آب در کشور ما ۳ يا ۴ برابر استاندارد جهانی است اين نگران کننده است.


بخشی از هدررفت آب ناشی از فرسودگی شبکه انتقال آب است

ابتکار با اشاره به اينکه بخشی از هدررفت آب ناشی از فرسودگی شبکه انتقال آب است، گفت: بخش ديگری از هدررفت آب به نحوه زندگی شهرنشينی برمی گردد چراکه با وجود توسعه شهرنشينی فرهنگ شهرنشينی افزايش نيافت از سوی شهروندان به خوبی نمی‌دانند که هزينه‌های تصفيه و انتقال آب چه ميزان است از اين رو در استفاده بهينه‌ای در مصرف آب ندارند.


آمورش مهم‌ترين راهکار در کاهش مصرف آب

وی درباره راهکارهای صرفه جويی در مصرف آب نيز با اشاره به نقش رسانه ملی در اين بخش، اعلام کرد: بروشورهايی در رابطه به چگونگی کاهش در مصرف آب در راستای آگاه سازی شهروندان توزيع شده است اما بسيار اندک است. آموزش مردم در چگونگی کاهش مصرف آب و شفاف سازی درباره وضعيت آب موجود در کشور در کنار ارائه اطلاعاتی در زمينه نصب شيرهای هوشمند و استفاده از دوش‌های کم مصرف و مواردی از اين قبيل در کاهش مصرف آب تاثيرگذار است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اينکه سازمان ملل در سال جاری شعار الگوی مصرف صحيح در مصرف مواد غذايی را سرلوحه تمامی اقدامات خود قرار داده است، اظهار کرد: با مصرف صحيح در مصرف مواد غذايی می‌توان گرسنگان جهان را نجات داد در مورد آب نيز بايد اينگونه بود منابع آب هدر رفته است و بايد با اصلاح شيوه‌های مختلف به ويژه در بخش کشاورزی از هدر رفت منابع آبی در کشورمان ممانعت کرد تا مانع از خشک شدن تالاب‌ها و خشک شدن درياچه‌های شويم.


وضعيت آب‌های زيرزمينی نگران است

ابتکار درباره وضعيت منابع آبی زيرزمينی در کشورمان با بيان اينکه وضعيت آب‌های زيرزمينی نگران است، تصريح کرد: مسئولان بايد آماری از روند کاهش آب‌های زيرزمينی اعلام کنند. نکته مهم در منابع زير زمينی اين است که اگر اين منابع آلوده شوند پاکسازی آن‌ها غيرممکن است اين در حالی است که شاهد آلودگی منابع آب هستيم.

وی با اشاره به طرح آب خان داری و اجرای آن توسط دکتر کوثری در جنوب فارس، افزود: يکی ديگر از ذخيره سازی آب در کنار سدسازی آب خان داری است يعنی می‌توان اب موجود را در ايجاد چاه‌های زيرزمينی حفظ کرد و مانع از تبخير آن شد. ذخيزه سازی و حفط منابع ابی بايد در دستور کار قرار گيرد در غير اين صورت آينده روشنی در اين بخش نخواهيم داشت.

ابتکار تاکيد کرد: متاسفانه اخباری مبنی بر استفاده بی‌رويه از منابع زيرزمينی شنيده می‌شود در سفرهای استانی دولت دستور برداشت بی‌رويه آبهای زيرزمينی داده شد و ملاحضات وزير نيرو نيز ناديده گرفته شد.

معاون دولت اصلاحات در پاسخ به اينکه با رويه مصرف بی‌رويه و کاهش بارندگی در سال‌های اخير به نظر شما در چند سال آينده با کمبود شديد آب و بحران آب مواجه می‌شويم، گفت: مسئولان می‌دانند که با اين رويه مصرف در چند سال آينده با بحران آب مواجه می‌شويم اما درباره پيش بينی‌ها بايد بگويم که در مورد اين موارد خيلی زود‌تر از آنچه پيش بينی می‌شود با بجران مواجه می‌شويم.

ابتکار به مساله بحران در درياچه اروميه اشاره کرد و افزود: بر اساس پيش بينی کار‌شناسان داخلی و خارجی و مطالعات انجام شده در سال ۷۸ و تفاهم نامه منعقد شده در تامين حق ابه درياچه قرار بود در ۲۰ سال آينده درياچه اروميه با مشکل مواجه شود اما روند آن با فراموش شدن تفاهم نامه خيلی سريع شد.


در بخش‌های مختلف از جمله تالاب‌ها ودرياچه‌ها غير قابل بازگشت است

رئيس سازمان محيط زيست در دولت اصلاحات، با بيان اينکه نابودی محيط زيست و منابع آبی در بخش‌های مختلف از جمله تالاب‌ها ودرياچه‌ها غير قابل بازگشت است، گفت: اميدواريم دولت جديد با همکاری مردم، شورا‌ها و نهادهای مردم نهاد و با تلاش ملی و محلی از محيط زيست کشورمان حفاظت کنيم اميدواريم در آينده پيش رو گوش شنوا در برابر هشدار‌ها وجود داشته باشد.

گفت‌و‌گو: الهه ابراهيمی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016