سه شنبه 8 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قيمت يک متر مکعب آب در اصفهان ۳۰۰ هزار تومان تمام می‌شود

• خشک شدن رودخانه زاينده رود سبب افزايش افسردگی شهروندان اصفهانی و همچنين کاهش چشمگير مسافر و جذب توريست شده، اين پيامد‌ها به طور مستقيم و غيرمستقيم روی سلامت و شرايط اقتصادی شهروندان تأثير گذاشته است.

ايلنا: نتايج حاصل از محاسبات مقدماتی در خصوص انتقال آب از خليج فارس يا دريای مازندران به فلات مرکزی، نداشتن توجيه اقتصادی و اجرايی طرح را اثبات می‌کند چرا که قيمت تمام شده يک متر مکعب آب بين ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا از اصفهان، استاد رشته هيدرولوژی و منابع آب دانشگاه اصفهان در چهاردمين جلسه کميته آب اتاق بازرگانی اصفهان، با بيان اين مطلب گفت: طرح انتقال آب از خزر و خليج فارس به فلات مرکزی غيرکار‌شناسی است، چرا که قيمت آب حاصل از اين طرح برای هيچ کدام از کاربری‌های شرب، صنعت و کشاورزی توجيه اقتصادی ندارد.

ناصر حاجيان برخی پيشنهادات کار‌شناسی برای رفع مشکل کم آبی اين رودخانه را شامل تامين آب از داخل حوضه آبريز زاينده رود، انتقال بين حوضه‌ای و افزايش راندمان انتقال و کاربرد داخل مزرعه دانست و افزود: افزايش مصرف آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی و خشکسالی‌های پياپی، باعث کمبود آب در فلات مرکزی ايران به خصوص شهر اصفهان، خشک شدن متوالی زاينده رود و کشت نشدن محصول در برخی دشت‌های کشاورزی به خصوص در منطقه شرق اصفهان شده است.

وی درباره حق آبه داران زاينده رود، گفت: تونل اول کوهرنگ که از نظر قانونی متعلق به حقابه داران بود به مصارف ديگر که حقی از اين آب نداشتند، اختصاص يافته است و براين اساس، سهم آب کشاورزان از رودخانه زاينده رود به ۱۳۰۰ تا ۹۰۰ميليون مترمکعب در سال رسيده است.

استاد رشته هيدرولوژی و منابع آب دانشگاه اصفهان پيشنهاد کرد برای جلوگيری از تضييع حق کشاورزان و پايان دادن به اعتراضات آن‌ها، در هر سال آبی ابتدا حقابه آن‌ها منظور شود و ادامه داد: باقيمانده آب موجود به مصارف شرب، صنعت و بيرون حوضه اختصاص يابد.

حاجيان همچنين احداث سد زاينده‌رود و کنترل آب در بالادست و افزايش برداشت آب در طول مسير رودخانه زاينده‌رود برای کاربری‌های مختلف و انتقال بيرون حوضه را موجب به صفر رسيدن آب ورودی به تالاب گاوخونی عنوان کرد و گفت: برای تامين نياز محيط زيست زاينده رود و تالاب گاوخونی بايد هر چه سريع‌تر به برداشت‌های غيرقانونی چاه‌های حريمی و ايستگاه‌های پمپاژ بين سد زاينده رود تا پل کله، بايد پايان داده شود.

عضو کميته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اينکه خشک شدن رودخانه زاينده‌رود سبب افزايش افسردگی شهروندان اصفهانی و همچنين کاهش چشمگير مسافر و جذب توريست شده، تصريح کرد: اين پيامد‌ها به طور مستقيم و غيرمستقيم روی سلامت و شرايط اقتصادی شهروندان تأثير گذاشته است.

وی با انتقاد از حساس نبودن دانشگاه‌های استان اصفهان نسبت به خشکی زاينده رود، گفت: اين رودخانه بستر تمدن فلات مرکزی ايران است و بايد تمام بخش‌های جامعه نسبت به اين موضوع حساسيت داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016