سه شنبه 15 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بهره‌برداری از جنگل‌های شمال سالانه10درصد کاهش یابد

با پایان دولت دهم بسیاری از کارهای سازمان حفاظت محیط زیست ناتمام ماند. طرح جامع کاهش آلودگی هوا، تصویب طرح جامع خاک و ایجاد صندوق ملی محیط زیست از جمله اقداماتی است که هر کدامشان می‌تواند گامی مثبت در جهت حفاظت از محیط زیست نقش موثری داشته باشد.

علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست و معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ در خصوص کارهای ناتمام زیست‌محیطی دولت دهم و توصیه‌هایش به دولت بعدی گفت: در حوزه محیط زیست انسانی تصویب قانون جامع کاهش آلودگی هوا مهمترین اقدام زیست‌محیطی ناتمام دولت دهم است که باید به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: تولید و عرضه صد در صدی خودروهای یورو4 که اکنون تنها نیمی از آن انجام شده و افزایش ظرفیت تولید سوخت با استاندارد یورو 4 تا نیمه اول سال 93 نیز از اقدامات مهم دیگری است که باید ادامه یابد.

به گفته وی در حالی که روزانه 20 میلیون لیتر بنزین استاندارد در کشور تولید می‌شود،‌ ظرفیت تولید روزانه بنزین 45 میلیون لیتر را در کشور داریم که با در مدار قرار گرفتن پنج پالایشگاه باقی مانده به آن دست پیدا خواهیم کرد.

15 درصد زباله‌های بیمارستانی مدیریت نمی‌شوند

30 درصد زباله‌های خانگی دفع و دفن نمی‌شوند

قائم مقام سازمان محیط زیست تصریح کرد: حذف صنایع آلاینده از دیگر اقداماتی است که تا کنون 45 درصد آن انجام شده و دولت آینده باید آن را تمام کند.

شاعری مدیریت 100 درصدی پسماندها در کشور را از دیگر اقدامات ناتمام دورن ریاست محمدی‌زاده بر سازمان محیط زیست دانست و گفت: اکنون 85 درصد پسماندهای ویژه و بیمارستانی مدیریت می‌شوند که 15 درصد دیگر آن باقی مانده است. همچنین 10 درصد از زباله‌های خانگی جمع‌آوری نشده و حتی 30 درصد از این زباله‌ها نیز دفع و دفن نمی‌شوند.

به گفته وی، راه‌اندازی زباله‌سوزهای نیروگاهی در استان‌های شمالی مانند مازندران و گیلان و راه‌اندازی بزرگترین سایت امحای پسماندهای ویژه کشور در اصفهان از دیگر کارهایی است که بر عهده دولت یازدهم گذاشته شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لزوم تصویب قانون جامع خاک و منابع طبیعی در مجلس اظهار کرد: طرح جامع مقابله با ریزگردها نیز که در مورد بررسی مجلس قرار گرفته،‌ با پیگیری دولت بعدی تا حد بسیار زیادی مشکلات ناشی از این پدیده را حل خواهد کرد.

شاعری ادامه داد: در حال حاضر برای حل مشکل ریزگردها با کشورهایی مثل عراق، عربستان، سوریه همکاری‌های بسیار خوبی داشته‌ایم که در کنار آن ایجاد یک صندوق مشترک نیز در حال نهایی شدن است.

مقابله با بیابان‌زایی در حد و انتظار نیست

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مقابله با بیابان زایی در حد انتظار نیست گفت: سالانه باید در 200 تا 300 هزار هکتار از اراضی کشور طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی اجرا شود اما این کار در حد 100 هزار هکتار انجام می‌شود که این مساله نیز باید مدنظر مسوولان بعدی قرار گیرد.

وی احیای تالا‌ب‌های در معرض خطر از جمله تالاب ارومیه، هورالعظیم و پریشان را یکی از اقدامات حیاتی و فوری برای محیط زیست کشور خواند و افزود: اکنون علاوه بر تهیه طرح جامع احیای تالاب‌ها مراحل اولیه آن نیز آغاز شده است که نیازمند حمایت جدی دولت است.

به گفته وی، احیای تالاب‌ها از طریق انتقال آب‌های بین حوضه‌ای، مدیریت سدها و افزایش منابع آب حوضه‌های بالادست ممکن خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت کاهش سن معاینه فنی خودروها اظهار کرد: این طرح نیز در مجلس در حال پیگیری است که نیازمند توجه ویژه دولت است تا به سرانجام برسد.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجوز ایجاد صندوق ملی محیط زیست از دولت دهم کسب شده و حتی در بودجه سال 92 نیز مورد توجه قرار گرفته است که با راه‌اندازی این صندوق، کمبود اعتبارات زیست‌محیطی جبران خواهد شد.

وی ادامه داد: در این زمینه مکاتباتی نیز با سازمان امور مالیاتی کشور داشته‌ایم تا جرایم زیست محیطی به این صندوق واریز شود.

90 درصد پروژه‌های عمرانی گزارش ارزیابی زیست محیطی دارند

شاعری با بیان اینکه 90 درصد پروژه‌های عمرانی کشور گزارش ارزیابی زیست‌محیطی دارند افزود: امیدواریم این کار نیز هرچه زودتر به نتیجه برسد تا 100 درصد طرح‌های عمرانی، مشمول این گزارش شده و استانداردهای زیست محیطی در پروژه‌های بزرگ کشور رعایت شود.

کاهش گازهای مخرب لایه اوزون و توسعه پروژه‌های مکانیزم توسعه پاک از دیگر اقدامات مثبت سازمان حفاظت محیط زیست دولت دهم است که شاعری نام برد و گفت: بهبود کیفیت مناطق تحت حفاظت و پایش لحظه‌ای سواحل و دریاها و کنترل منابع آلاینده از دیگر اقدامات مهمی است که باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

شورای عالی محیط زیست احیا شود

دولت سازمان‌های موازی محیط زیستی را ادغام کند

بهره‌برداری از جنگل‌های شمال سالانه باید 10 درصد کاهش یابد

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست به ایسنا گفت: احیای شورای عالی محیط زیست، جذب حداقل هزار سرباز محیط بان امریه‌ای به صورت سالانه و اصلاح ساختار سازمان هدف محیط زیست با هدف انسجام سازمان‌های موازی در حوزه‌های زیست محیطی و ایجاد یک سازمان متقدر از جمله مسائلی است که باید در اولویت دولت بعدی در حوزه محیط زیست قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست باید برای کاهش تنش آبی و مقابله با خشکسالی با وزارت نیرو و برای حل پدیده بیابان زایی و تولید محصولات ارگانیک کشاورزی نیز با وزارت جهاد کشاورزی همکاری کند. علاوه بر آن باید برای نوسازی شبکه‌های فرسوده انتقال فرآورده‌های نفتی اقدامات مشترکی با وزارت نفت انجام دهد.

شاعری تصریح کرد: همچنین باید با همکاری سازمان جنگل‌ها میزان بهره برداری از جنگل‌های شمال را سالانه 10 درصد کاهش داده و میان دام و مرتع تعادل ایجاد کند تا جلوی تخریب سرزمین و فرسایش خاک گرفته شود.

به گفته وی،‌ مقابله با پدیده تغییر آب و هوا و کاهش تولید کربن اقداماتی است که با همکاری شهرداری‌ها، توسعه حمل و نقل عمومی و نیروی انتظامی ممکن می‌شود.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وزارت صنایع نیز باید در جهت فرآیندهای صنعتی آلاینده و جایگزینی صنعت سبز به جای صنایع آلاینده اقدام کند.

وی بانک مرکزی را یکی از نهادهای موثر در حل چالش‌های زیست محیطی کشور دانست و گفت: بانک مرکزی می‌تواند با تصویب قانون مالیات سبز تا حد بسیاری در جهت کاهش مخرب‌های زیست محیطی و افزایش اعتبارات سازمان نقش بسیار موثری داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016