پنجشنبه 31 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پهنه‌بندی جنگل‌های زاگرس برای کنترل بیماری خشکیدگی بلوط

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از پهنه‌بندی جنگل‌های زاگرس برای کنترل بیماری خشکیدگی بلوط خبر داد.

حسین میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: طبق آخرین آمار، یک میلیون هکتار از کل مساحت شش میلیون هکتاری جنگل‌های زاگرس دچار بیماری خشکیدگی بلوط شده است که باید در نظر داشت این موضوع به معنای تخریب و نابودی این جنگل‌ها نیست.

وی با بیان اینکه بیماری خشکیدگی بلوط عمدتا در استان‌های ایلام و لرستان مشاهده می‌شود، ادامه داد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با همکاری ادارات کل منابع طبیعی پهنه‌بندی این جنگل‌را از سه استان ایلام، لرستان و کرمانشاه آغاز کرده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: تا کنون هیچ مطالعه مدونی در خصوص علت اصلی این بیماری انجام نشده است؛ اما آنچه که اهمیت دارد این است که در کنار عوامل طبیعی همچون تغییر اقلیم و کاهش بارندگی که نقش موثری در به وجود آمدن این آفات دارند، عوامل انسانی باعث تشدید مشکلات شده‌اند.

به گفته میرزایی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با همکاری موسسه گیاه پزشکی برای کنترل بیماری بلوط و معرفی عوامل بیولوژیک کنترل چوب‌خوران طرح‌هایی را آغاز کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تاکید کرد: نمی‌توانیم همان‌گونه که در مزارع کشاورزی با آفات مقابله می‌کنیم، در جنگل‌ها نیز عمل کنیم؛ بلکه باید از روش‌های نزدیک به طبیعت و بیولوژیک به جای سموم و آفت‌کش‌ها استفاده کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها در ادامه از انجام پروژه‌ای برای بررسی وضعیت اپیدمیولوژی بیماری خشکیدگی بلوط خبر داد و گفت: این پروژه نیز با همکاری موسسه گیاه پزشکی کشور انجام شده که در آن نحوه پراکنش و توسعه این بیماری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

میرزایی گفت: از آنجا که مباحث مربوط به حوزه گیاه‌ پزشکی بسیار پیچیده بوده و گستردگی منابع طبیعی، شرایط را سخت‌تر می‌کند از همه دستگاه‌های دولتی و مردم می‌خواهیم در حوزه تامین نیروی انسانی و اعتبارات همکاری کنند.

وی طرح‌های عمرانی و معدن‌کاوی را یکی دیگر از عوامل تشدیدکننده بیماری خشکیدگی بلوط دانست و گفت: طرح‌های توسعه‌ای باید با دید آمایشی اجرا شود تا منابع طبیعی به ویژه جنگل‌ها تحت فشار قرار نگیرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016