چهارشنبه 20 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
9 مرداد» ادامه اعتراضات به آزمون استخدامی مخفيانه سازمان ميراث فرهنگی
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توقف ساخت بزرگ‌ترين هتل ايران

روزنامه شرق ـ صدرا محقق: پروژه ساخت هتل اسپيناس بهرود که قرار بود با ظرفيت اسکان سالانه ۷۰۰‌هزارنفر بزرگ‌ترين هتل ايران باشد، متوقف شد. دليل اين توقف عدم پرداخت تسهيلات مالی وعده‌داده‌شده از سوی مسوولان سابق سازمان ميراث‌فرهنگی اعلام شده است.

اين پروژه تاکنون ۷۰‌درصد پيشرفت فيزيکی داشته اما به‌دليل نرسيدن منابع مالی هم‌اکنون متوقف شده است. مديرعامل گروه هتل‌های اسپيناس روز گذشته اين خبر را به «شرق» اعلام کرد که تاکنون يک ريال يارانه يا وام نصيب اين هتل که نماد گردشگری کشور می‌باشد، نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين پروژه که بزرگ‌ترين هتل کشور می‌باشد در آستانه تعطيلی است. آمارهايی که مسوولان اين سازمان در زمينه جذب و ورود گردشگران خارجی، مسافرت گردشگران داخلی در سطح کشور و تهيه زيرساخت‌های حوزه گردشگری به‌ويژه در عرصه هتل‌سازی ارايه می‌دادند، بخش مهمی از آمارهای اين مسوولان بود. البته هميشه اين آمارها از سوی کارشناسان مستقل و فعالان بخش خصوصی در اين حوزه يا تکذيب می‌شد يا مورد انتقاد جدی قرار می‌گرفت. با اين همه تا آخرين لحظات فعاليت دولت دهم ارايه آمارهايی از اين دست متوقف نشد.

يکی از هتل‌هايی که مسوولان اين سازمان در دولت دهم در رابطه با آن بيشتر از همه تبليغ می‌کردند هتل اسپيناس بهرود در تهران بود. اين هتل پنج‌ستاره قرار بود شامل ۵۳‌هزار مترمربع بنا با ۶۰۰ اتاق، ۱۲ سالن برای گردهمايی‌های ۵۰نفره، يک سالن آمفی‌تئاتر هزارو۲۰۰نفره، ۸۵۰ محل پارک خودرو و... باشد.

پروژه ساخت اين هتل را يک سرمايه‌گذار بخش خصوصی آغاز کرد اما مسوولان سازمان با وعده ارايه تسهيلات تلاش می‌کردند آن را يکی از نمونه‌های موفق عملکرد خود معرفی کنند.

۲۲ تير سال ۹۱ بود که حسن موسوی، رييس وقت سازمان ميراث‌ فرهنگی و گردشگری به‌همراه يک هيات از مسوولان سازمان و ده‌ها خبرنگار از مطبوعات خبرگزاری‌ها و تلويزيون در محل ساخت اين هتل حاضر شد و به ارايه گزارش عملکرد دولت در حوزه گردشگری پرداخت.

اين بخشی از گفته‌های موسوی در آن برنامه است: «هرکس به هر بهانه در راه توسعه و تعالی ايران قرار گيرد، حتما وابسته به دشمنان و سرويس‌های جاسوسی و بيگانگان است. امروز در کارگاه ساخت اين هتل حاضر شديم که هم تقدير کنيم و دست همکاری بدهيم و هم اعلام کنيم که هر دو هفته يک‌بار جلسه‌ای را خواهيم داشت که مراحل پيشرفت کار را بررسی کنيم. طبق دستور رياست‌جمهوری، برنامه استفاده از رديف خاص تسهيلات برای کمک به توسعه گردشگری و هتلداری و تامين منابع در دستور کار قرار گرفته و امروز ساعت سه بعدازظهر با حضور معاونت سرمايه‌گذاری سازمان و ساير مسوولان، موضوع به تصويب نهايی خواهد رسيد و خبر آن به اطلاع مردم خواهد رسيد.»

موسوی در ادامه گفته بود: «دولت در کميسيون ماده ۵ موضوع حمايت اعتباری از ساخت هتل اسپيناس بهرود را مورد توجه قرار داده و برنامه تسهيلات ۹۱‌ميلياردتومانی به اين پروژه مصوب شده و به بانک عامل يعنی بانک سپه معرفی شده است.»

با وجود اين وعده‌های رسمی و علنی رييس وقت سازمان ميراث‌فرهنگی اما نه از جلسات دو هفته يک‌بار برای پيگيری پروژه خبری شد و نه از پرداخت تسهيلات وعده‌داده‌شده. حتی چند ماه بعد حسن موسوی از سازمان رفت و جای خود را به محمدشريف ملک‌زاده داد، دوره او و دولتی که او مديرش بود هم در ۱۲ مرداد امسال به سر آمد اما خبری از تحقق وعده‌های داده‌شده نرسيد.

با اين حال مسوولان اين سازمان در آخرين روزهای حضور خود در سازمان بارها در گزارش عملکرد خود ساخت اين هتل را به‌عنوان بخشی از پروژه‌های زمان مديريت خود اعلام می‌کردند.

در همين حال اما علی‌اصغر اميری، مديرعامل گروه هتل‌های اسپيناس در اين‌باره به «شرق» می‌گويد: «با وجود آنکه مسوولان سازمان ميراث‌فرهنگی در دولت قبل برای پرداخت تسهيلات برای تکميل اين هتل وعده‌های بسياری به ما دادند و حتی ساعت و زمان دقيق مشخص کردند اما هيچ اتفاق خاصی نيفتاد. اين در حالی است که ما تا الان ۱۵۰‌ميلياردتومان برای اين پروژه هزينه کرده‌ايم و اگر اين خلف وعده‌های مسوولان سازمان نبود اين هتل بايد در تابستان سال ۹۱ آماده می‌شد و ما می‌توانستيم از سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس کشورهای غيرمتعهد در تهران ميزبانی کنيم. اما با اتفاقاتی که افتاد دست‌کم بهره‌برداری از هتل دو تا سه‌سال به تاخير افتاد. اين البته به شرطی است که همين امروز بودجه لازم برای ادامه پروژه به دست ما برسد.»

اين سرمايه‌گذار در ادامه در رابطه با سرنوشت ساخت اين هتل می‌گويد: «پروژه الان تقريبا تعطيل است و فقط تعداد کمی کارگر در محل حاضرند که کارهای جزيی انجام می‌دهند، در صورتی‌که در اين مرحله بايد حداقل ۵۰۰نفر اينجا مشغول به‌کار بودند. به غير از اين الان بخش زيادی از تجهيزاتی که ما برای ساخت هتل از گوشه‌وکنار دنيا و ايران سفارش داده‌ايم به دليل عدم تامين پول در انبارهای شرکت‌های توليد‌کننده است. مبلمان سفارش‌داده‌شده در اسپانيا، درهای هتل در سوييس و بخش ديگری از تجهيزات هم در ايران و ديگر کشورها بخشی از اين تجهيزات هستند.»

در همين حال برخی از کارشناسان گردشگری معتقدند با توجه به تعداد اندک گردشگران وارد شده به ايران ظرفيت بخش زيادی از هتل‌های تهران در طول سال خالی است.

اميری در مورد لزوم ساخت اين هتل بزرگ و پنج‌ستاره نيز به «شرق» می‌گويد: «ما بايد چشم‌انداز درازمدت را در نظر بگيريم، کشور ما در زمينه‌های بسياری در حال توسعه است و سالانه تعداد زيادی از مسوولان، تجار، کارشناسان و متخصصان و گردشگرانی از کشورهای مختلف دنيا به ايران سفر می‌کنند. بدون ترديد برای پذيرايی شايسته از اين افراد به محل‌های اسکان و پذيرايی درخور شأن نياز است. در نظرگرفتن همين امر اصلی‌ترين هدف از ساخت بزرگ‌ترين و لوکس‌ترين هتل ايران بود.»

با وجود همه آنچه مديرعامل گروه هتل‌های اسپيناس به «شرق» گفته است و ادعاهای مسوولان سازمان ميراث‌فرهنگی و گردشگری در دولت‌های نهم و دهم برای توسعه زيرساخت‌های صنعت گردشگری حالا پروژه ساخت بزرگ‌ترين هتل ايران به‌دليل بی‌پولی متوقف شده است. بايد ديد مسوولان جديد سازمان ميراث‌فرهنگی برای ادامه اين پروژه چه تصميمی خواهند گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016