شنبه 30 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

40 درصد منابع آب شیرین کشور از زاگرس تأمین می‎شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال ‎و بختیاری گفت: 40 درصد منابع آب شیرین کشور از زاگرس تأمین می‎شود.

مهندس سعید یوسف‎پور در گفت‎وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، افزود: چند سالیست که جنگل‎های زاگرس دچار خشکیدگی شده‎اند و هنوز دلیل اصلی این موضوع شناسایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مکاتباتی با استاندار مخاطرات زیستی این موضوع را مطرح کردیم، اضافه کرد: به ریاست سازمان جنگل‎ها و مراتع و سازمان محیط زیست، وزارت اطلاعات و جهاد کشاورزی و فراکسیون محیط زیست مجلس هم در این باره مکاتباتی شد.

مهندس یوسف‎پور ادامه داد: این عارضه تنها جنگل‎های بلوط را در بر نگرفته و سایر گونه‎های دیگر نیز مانند زالزالک و گوَن را نیز دچار این بیماری کرده است برای همین تحت عنوان زوال گونه‎ای از آن اسم برده می‎شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: بیش از 20 درصد از عرصه‎های استان دچار خشکیدگی کامل شده‎اند که بیش از 11 گونه درختی و درختچه‎ای را شامی می شوند.

به گفته یوسف‌پور، از جمله شواهد بیابان‎زایی در زاگرس می‎توان به همین پدیده خشکیدگی درختان اشاره کرد که برای شناسایی و زدودن آثار بیماری یک عزم جدی و هماهنگ منطقه‎ای می‎خواهد.

یوسف‎پور اذعان کرد: اگر امروز اقدامی نکنیم طبیعتاً منابع ارزشمند آب، خاک و هوایی که در زاگرس وجود دارد از بین می‎رود؛ 40 درصد منابع آب شیرین کشور از زاگرس تأمین می‎شود و سهم عمده‎ای از تنوع زیستی کشور و حتی خاورمیانه را در خود جای داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال ‎و بختیاری متذکر شد: اگر امروز این معضل و تهدید تنوع زیستی را جدی نگیریم قطعاً فردای ما دیر و جبران‎ناپذیر خواهد بود.

وی یادآور شد: در حوزه قانون‎گذاری، محیط زیست به صورت جدی مطرح نمی‎شود و خلأ کمیسیون ویژه و تخصصی برای این موضوع حس می‎شود؛ باید کمیسیونی تحت عنوان توسعه پایدار یا محیط زیست تشکیل و مباحث کلان کشور مانند ریزگردها، خشکیدگی درختان، تخریب جنگل‎های شمال، منابع آب کشور و سایر موارد زیست محیطی به وسیله یک مرجع رسمی قانون‎گذاری نظارت ‎شود.

این مقام مسوول عنوان کرد: با این روال هم قوانین مرتبط وضع می‎شود و هم خلأهایی که وجود دارد، اعتبارات و امکانات اگر یک مرجع تصمیم‎گیری در مجلس باشد قطعاً قوانین بودجه‎ای محکم خواهد بود.

وی اضافه کرد: در این شرایط سهم اعتبارات محیط زیست در کشور بیش‎تر خواهد شد و بسیاری از چالش‎های محیط زیست در حفظ، نگه‎داری و پیشگیری از آلودگی، آموزش و مشارکت عمومی به نتیجه خواهد رسید و اهداف و مطالباتی که مدنظر سازمان حفاظت محیط زیست هست محقق خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016