یکشنبه 7 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمریکا جام ۲۷۰۰ ساله ایران را بازگرداند

آمریکا جام باستانی شیردال را به ایران بازگرداند. وزارت خارجه آمریکا گفت‌، این جام را به نشانه حسن نیت و احترام به فرهنگ ایران بازمی‌گرداند. این اقدام همزمان با سفر هیأت بلندپایه ایران به نیویورک انجام گرفته است.

به گزارش وبسایت دویچه وله، ظهر روز شنبه (۶ مهر/ ۲۸ سپتامبر) جام نقره معروف به "شیردال" که گفته می‌شود متعلق به قرن هفتم پیش از میلاد مسیح و دوران هخامنشی است در فرودگاه مهرآباد تهران توسط رئيس سازمان میراث فرهنگی رونمایی شد.

خبرگزاری میراث فرهنگی ایران نوشته است، این جام که در میان اشیاء قاچاق واردشده به ‌آمریکا در سال ۲۰۰۳ شناسایی و ضبط شده بود میلیون‌ها دلار ارزش دارد.

محمد علی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، بعد از بازگشت به ایران در مراسم رونمایی از این جام گفت: «در پنج‌شنبه هفته گذشته از سوی وزارت امور خارجه آمریکا با هیأت ایرانی تماس گرفته شد و اعلام کردند، هدیه‌ای برای مردم ایران در نظر گرفته‌اند.»

نجفی اضافه کرد: «به گفته مسئولان آمریکایی این جام مربوط به ۷۰۰ سال پیش از دوران مسیح و دوران هخامنشی است که در سال ۲۰۰۳ توسط یک عرب از طریق سوئیس به آمریکا برده شد و در گمرک یک شئ سوری [ ساخت سوریه] ثبت شده بود و به مبلغ ۹۵۰ هزار دلار فروخته شد.»

نجفی تصریح کرد: «بخش مبارزه با قاچاق اشیاء عتیقه آمریکا پس از اطلاع از این موضوع آن را ضبط می‌کند و کارشناسان تأکید می‌کنند که این جام مربوط به سوریه نیست و یک شئ باستانی متعلق به ایران است که در منطقه پل دختر لرستان در اکتشافات باستان‌شناسی در یک غار به دست آمده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تأکید کرده است، با وجود این که گفته می‌شود جام شیردال بیش از ۲۷۰۰ سال قدمت دارد ولی به صورت دقیق نمی‌توان تاریخ ساخت آن را اعلام کرد تا زمانی که پژوهش‌های لازم روی آن انجام شود؛ چون به نظر می‌رسد که این شئ متعلق به دوره هخامنشیان باشد.

جام به موزه ملی ایران می‌رود

به گفته نجفی، مسئولان وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کردند که این شئ را به نشانه حسن نیت دولت آمریکا به ایران بازمی‌گردانند و گفتند که ملت آمریکا خوشحال است که چنین هدیه‌ای را به ملت ایران تقدیم می‌کند.

جام شیردال به موزه ملی ایران تحویل داده می‌شود.

مقام‌های ایرانی حدود یک دهه تلاش داشتند تا شیردال باستانی را به کشور بازگردانند؛ اما آمریکا درست همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، و هیأت بلندپایه ایرانی به نیویورک اقدام به بازگرداندن این جام کرد.

نجفی در این باره گفت، به گفته مسئولان آمریکایی، در سال ۲۰۰۳ این جام از سوی بخش مبارزه با قاچاق اشیاء عتیقه توقیف شد و آمریکایی‌ها از آن نگهداری کردند تا در روز مناسب آن را پس دهند.

شیردال، موجودی افسانه‌ای با قدرت شفابخشی

شیردال موجودی افسانه‌ای با پیکری از شیر و سری از دال یا همان عقاب است. این جام در مراسم باستانی به عنوان جامی تشریفاتی به کار می‌رفت و آن را حائز قدرت شفابخشی و پاسبانی از گنجینه‌ها می‌دانستند.

طرح این موجود افسانه‌ای را می‌توان در بسیاری از مجسمه‌ها و بناهای باستانی ایران نیز مشاهده کرد. تندیس‌هایی با شکل شیردال در معماری کاربرد زیادی دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016