یکشنبه 7 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گذشته و دربند؛ یک قدم تا معرفی برای اسکار

کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فیلم های گذشته، ساخته اصغر فرهادی و دربند، ساخته پرویز شهبازی را برای نمایندگی سینمای ایران در رقابت دریافت اسکار بهترین فیلم غیر زبان انگلیسی نامزد کرد.

به گزارش بی بی سی فارسی، از میان این دو فیلم نهایتا باید یک فیلم تا تاریخ اول اکتبر برای شرکت در رقابت انتخاب نامزدهای دریافت اسکار بهترین فیلم غیر زبان انگلیسی به آکادمی معرفی شود.

این دو فیلم از میان ۱۲ فیلم به این مرحله راه یافته اند.

برف روی کاج ها ساخته پیمان معادی، بی خود و بی جهت ساخته عبدالرضا کاهانی، پذیرایی ساده ساخته مانی حقیقی، پله آخر ساخته علی مصفا، حوض نقاشی ساخته مازیار میری، دربند ساخته پرویز شهبازی، دهلیز ساخته بهروز شعیبی، قاعده تصادف ساخته بهنام بهزادی، کلاس هنرپیشگی ساخته علیرضا داودنژاد، گذشته ساخته اصغر فرهادی، گناهکاران ساخته فرامرز قریبیان و هیس دخترها فریاد نمی زنند ساخته پوران درخشنده فهرست ۱۲ گانه کمیته انتخابی را تشکیل می دادند.

کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران از فاطمه معتمدآریا، مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین‌دست، حسین معززی‌نیا و امیر اسفندیاری تشکیل شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسن حسندوست، تدوینگر و از اعضای این کمیته به خبرگزاری فارس گفت: "این دو فیلم نیز هرکدام نسبت به یکدیگر مزایا و نقاط ضعفی دارند که از زیر ذره بین هیئت انتخاب دور نخواهند ماند و بهترین گزینه برای موفقیت در اسکار -نه فقط رفع تکلیف و ارسال فیلم به آن آکادمی- انتخاب خواهد شد و ظرف یکی دو روز آینده نتیجه را اعلام خواهیم کرد."

او گفت: "انتخاب این دو فیلم به منزله بد بودن سایر فیلم ها نیست ولی از آنجایی که کمیته انتخاب متشکل از استادان حقیقی سینماست و نگاهی به شدت حرفه ای به فیلم ها دارند، فیلمی در خور معرفی ایران در مدیوم سینما و همچنین موفقیت کسب کردن برای ایران توسط یک فیلم سینمایی انتخاب خواهد شد."

طبق مقررات آکادمی فیلم های معرفی شده برای این بخش باید حداقل هفت روز پیاپی از تاریخ اول اکتبر ۲۰۱۲ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۳ در سینماهای آن کشور اکران شده باشند.

امسال برای نخستین بار فیلم هایی از عربستان سعودی و مونته نگرو به آکادمی معرفی شده اند و نماینده ای از پاکستان پس از نیم قرن در این رقابت شرکت می کند.

سینمای ایران و اسکار

دایره مینا ساخته داریوش مهرجویی محصول سال ۱۳۵۶ نخستین نماینده سینمای ایران بود که به آکادمی معرفی شد.

بیش از یک دهه پس از انقلاب دوباره روند معرفی فیلم های ایرانی به آکادمی از سر گرفته شد و فیلم هایی چون زیر درختان زیتون، بادکنک سفید، گبه، بچه های آسمان، رنگ خدا، زمانی برای مستی اسبها، باران، من ترانه ۱۵ سال دارم، نفس عمیق، لاک پشت ها پرواز می کنند، خیلی دور خیلی نزدیک، کافه ترانزیت، میم مثل مادر، آواز گنجشک ها، درباره الی، بدرود بغداد، جدایی نادر از سیمین و یه حبه قند به آکادمی معرفی شدند.

اما بزرگترین موفقیت سینمای ایران در آکادمی به دو سال پیش باز می گردد که فیلم جدایی نادر از سیمین، ساخته دیگری از اصغر فرهادی به عنوان اولین فیلم ایرانی توانست نخستین اسکار را در بخش بهترین فیلم غیر زبان انگلیسی برای سینمای ایران به ارمغان آورد.

این فیلم علاوه بر نامزدی در این بخش، برای دریافت اسکار بهترین فیلمنامه اریژینال نیز نامزد شده بود.

پیش از آن درخشان ترین سال حضور ایران در اسکار را به ۱۳۷۷باز می گردد که فیلم بچه های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی به جمع پنج فیلم نهایی برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیر زبان انگلیسی راه یافت.

هشتاد وششمین دوره مراسم جوایز اسکار روز دوم مارس در لس آنجلس برگزار می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016