بخوانید!
11 مهر » تبصره ماده ۲۷ لایحه حمایت از کودکان بیسرپرست باعث وهن نظام است
10 مهر » سهيل نفيسی: موسيقی جنوب در من جاری است 10 مهر » گزارش صدا و سیما از خبرهای جدید در بازار مسکن 10 مهر » بیشترین مخدرهای مصرفی زنان 9 مهر » کنسرت گروه موسيقی "نُوان" به آهنگسازی و سرپرستی محمدرضا عموجوادی برگزار می شود
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! سهيل نفيسی: موسيقی جنوب در من جاری استروزنامه شرق ـ مرجان صائبی - عکس از رامين صديقی - نوجوانیاش را در منطقهای سپری کرد که موسيقی در رگ و پی آن جريان دارد: بندرعباس، شهر آواز و دهل که در آن موسيقی برای هر رويدادی نواخته میشود؛ از انداختن تور ماهيگيری در دريا تا نواختن موسيقی برای درمان بيماریها. شهری که سالها رفتوآمدهای جاشوان و بازرگانان باعث شده فرهنگهای مختلف موسيقايی بهخصوص موسيقی هند، آفريقا و آمريکای لاتين با موسيقی بومی آن منطقه در هم تنيده شود. زندگی در اين فرهنگ تاثير خودش را بر موسيقی «سهيل نفيسی» باقی گذاشت بهخصوص نشست و برخاست با «ابراهيم منصفی»؛ کسی که تا قبل از بازخوانی ترانههايش توسط نفيسی، اندک کسانی از طريق انتشار شعرهايش در مجله «خوشه» يا بازیهايش در فيلمهای «حسن بنیهاشمی»: (فيلمساز سينما آزاد دهه ۵۰) او را میشناختند. «نفيسی» گزيدهکار است و بیحاشيه. در خلوت و تنهايی خودش موسيقی میسازد و دوست دارد همين خلوت و تنهايی را به مخاطبش منتقل کند. در کارهايش به چنان صميميتی با گيتار رسيده که به جز مواردی، از ساز ديگری استفاده نکرده است و خودش را ادامهدهنده مسير «قوالهای» قديمی ايران میداند که با ساز و شعرهای پرمغز روزگار را سپری میکردند. سنتشکنیهای نفيسی در ادای کلمات و نگاه او به ضرباهنگ واژگان شنونده را آزاد میگذارد تا محصور به ريتم، وزن و ضرباهنگ از پيش تعيينشده نباشد. چند آلبوم پرفروش او، انتظارها را از مردی که سالها تلاش کرد آلبوم اولش به بهترين شکل ممکن منتشر شود، بالا برده است. اين مصاحبه حاصل گپ و گفتی صميمی بعد از کنسرت اخير نفيسی در تهران است که در آن با ساز محبوبش و بدون جلوههای تصويری و صوتی، خلوتی گرم و ساده را با تماشاگران سهيم شد. * موسيقی شما ادامه منطقی موسيقیای است که حوالی سالهای ۱۳۴۰ با موسيقيدانانی چون اسفنديار منفردزاده، فرهاد مهراد، کوروش يغمايی، فريدون فروغی و ديگران شکل گرفت؛ موازی با همان جريان ديگری که ابراهيم منصفی در موسيقی جنوب به وجود آورد و شما با يک وقفه شايد ۳۰ساله، يکباره در سال ۸۴ با انتشار آلبوم «ری را» و انتخاب اشعار نيما و شاملو و... عده زيادی از دوستداران موسيقی پاپ جدی را با خود همراه کرديد. به نظر افت موسيقی پاپ بعد از انقلاب هيچ تاثيری روی شما نداشت. انگار اين ۳۰سال در ذهن موسيقايی شما حذف شده بود. از اين وقفه و اتفاقاتی که منجر به انتشار آلبوم «ری را» شد، بگوييد... - جای سبکهای زيادی از موسيقی در بازار فرهنگی ما خالی است، متاسفانه ما در سرزمينمان فقر تنوع موسيقی داريم. ما غالبا يک موسيقی را بهعنوان پاپ میشناسيم و در بيشتر اوقات تعريف سطحی از آن داشتهايم. موسيقی پاپ صرفا چيزی نيست که بهطور روزمره از رسانههای جمعی شنيده میشود. مردمیبودن موسيقی پاپ، ريشه در فرهنگ و تاريخ هر سرزمين دارد و جنبههای گوناگونی در بومشناسی و مردمشناسی آن جامعه پيدا میکند؛ وقفهای که به آن اشاره میکنيد در بيشتر گونههای فرهنگی رخ داد و البته در اين ميان موسيقی متحمل لطمههای بسياری شده است. به هر ترتيب اميد به آن داشته باشيم که توليدکنندگان موسيقی در راستای بالابردن سليقه شنيداری شنوندگان کوشاتر از هميشه باشند. * در اصل میخواستم بدانم در اين وقفه و قبل از انتشار آلبوم «ری را» بهصورت شخصی برای شما در موسيقی چه اتفاقی افتاد؟ * بالطبع شنونده موسيقی پاپ رايج هم نبوديد... * آلبوم« ری را» در زمان انتشار بسيار تاثيرگذار بود، چون مخاطب با يک موسيقی تازه روبهرو شد، اما آلبومهای بعدی به اندازه «ری را» توفيق نداشت. بررسی خودتان چيست و دليلش را چه چيزی میدانيد؟ * کارهايی که روی اشعار حافظ انجام داديد تجربه تازهای در زمينه تلفيق اشعار کهن با موسيقی روز است. کمتر موسيقیای غير از آواز توانسته مخاطب را با اشعار کهن همراه کند. با توجه به اينکه شما از خودتان بهعنوان «روايتگر شعر معاصر» ياد کرديد، آيا میتوانيم بگوييم اينبار دست به روايت غزل زدهايد... * در آواز سنتی گاهی کلمات طوری با تحريرها ادغام میشوند که مفهوم و بار معنايیشان گم میشود... * چند کاری که از حافظ اجرا شد به نظرم تنظيم متفاوتتری داشت. آيا اين به خاطر وزن اشعار است يا چون اين کارها جديدتر است، تنظيم و آهنگسازی پيچيدهتری دارد؟ * نقش شعر در کارهای شما بسيار پررنگ است، حتی میتوانيم بگوييم کار شما شعرمحور است. چون در جايی هم گفته بوديد دوست داريد اشعار معاصر را معرفی کنيد، آيا درست است بگوييم در کارهای شما موسيقی در خدمت شعر است؟ * تا به حال پيش نيامده که ابتدا آهنگی بسازيد و بعد شعر را انتخاب کنيد؟ * بعضی وقتها از اشعار ريتميک و با وزن استفاده میکنيد، اما اغلب اشعاری را انتخاب میکنيد که گنجاندنشان در موسيقی سخت است. معمولا هم اين اشعار از شعرهای مهم معاصر هستند. آيا اين تلاشی برای موسيقايیکردن شعر معاصر است يا تلاشی در جهت بهروزکردن موسيقی با استفاده از شعر معاصر؟ * يکی از ويژگیهای شعر معاصر بعد اجتماعی آن است. در انتخاب اشعار، اين ويژگی چقدر برای شما اولويت دارد چون تجربههای ديگر در مورد تلفيق شعر معاصر با موسيقی خيلی موفق نبوده و بهنوعی مخاطبان (که قشری نيستند که با موسيقی مبتذل پاپ ارتباط برقرار کنند) از موسيقی شما چنين توقعی دارند چون مثلا در کنسرت اخير اجرای قطعه «پريا» خيلی مورد استقبال قرار گرفت... * معمولا اجرای زنده موسيقی تفاوتهايی با آلبوم دارد، مخصوصا از لحاظ بصری. در اجرای شما هيچ عنصر ديگری جز گيتار و صدای شما روی صحنه وجود نداشت. آيا نوع موسيقی شما چنين چيدمانی را میطلبيد؟ * نقش ابراهيم منصفی (رامی) در موسيقی مدرن جنوب انکارناپذير است. با توجه به علاقه شما به منصفی آيا خودتان را ملزم به حفظ ريشههای موسيقی جنوب میدانيد؟ * يکی از مولفههای موسيقی جنوب تلفيقیبودنش است. آيا تلفيقیبودن موسيقی شما برگرفته از اين ويژگی موسيقی جنوب است؟ * روند تاثير موسيقی جنوب را بر موسيقی پاپ چگونه میبينيد؟ Copyright: gooya.com 2016
|