چهارشنبه 1 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيگيري اعتراض دانشجويان ستاره‌دار

ولي فرجي دانا، وزير پيشنهادي وزارت علوم: "هر حقي را كه از افراد در آموزش عالي تضييع شده باشد پيگيري مي‌كنيم و حتما كميته‌يي براي رسيدگي به شكايات تشكيل خواهيم داد."

جعفر توفيقي، سرپرست كنوني وزارت علوم: "در زمان سرپرستي جعفر توفيقي، كميته تعيين وضعيت دانشجويان محروم از تحصيل تشكيل شد و گروهي از آنها به دانشگاه بازگشتند."

به گزارش روزنامه اعتماد، رضا فرجي‌دانا در روزهايي كه به نظر مي‌رسيد حاشيه‌ها و فضاهاي منفي روزهاي اول نسبت به جعفر توفيقي، سرپرست وزارت علوم كمرنگ شده، به عنوان وزير پيشنهادي به مجلس معرفي شد؛ اقدامي كه تعجب بسياري از نمايندگان مجلس و حتي تعدادي از اعضاي كابينه را به دنبال داشت. اگر چه واكنش توفيقي به اين اتفاق تنها گفتن «مصلحت» و شرايط كشور بوده است ولي فرجي‌دانا نيز در گفت‌وگو با رسانه‌ها از كشمكش و رايزني چند ماهه براي پذيرفتن مسووليت وزارت علوم صحبت كرده و گفته است: پس از بحث و گفت‌وگوهاي زيادي كه داشتيم اين هفته تصدي پست را پذيرفتم.

او بر تشكيل كميته‌هايي براي احقاق حقوق و رسيدگي به شكايات حوزه آموزش عالي از جمله دانشجويان ستاره‌دار تاكيد كرد؛ روندي كه در مدت دو ماه سرپرستي توفيقي در وزارت علوم از سوي وي با جديت دنبال شده بود.

توفيقي در مدت دو ماهه سرپرستي‌‌اش از دانشگاهيان خواست تا اگر حقي طي سال‌هاي گذشته از آنها ضايع شده به وزارت علوم مراجعه كنند. او زمينه بازگشت بسياري از دانشجويان ستاره‌دار در دانشگاه را فراهم كرد و دو رييس دانشگاه را كه بالاترين ميزان نارضايتي دانشجويان طي هشت سال گذشته را موجب شده بودند، بركنار كرد. همچنين سه معاون وزارت علوم در حوزه‌هاي اداري، مالي و مديريت منابع، پژوهش و فناوري و حقوقي و امور مجلس طي دو ماه گذشته و در دوره سرپرستي توفيقي تغيير كردند. توفيقي همچنين جلوي بسياري از روندهاي غيرمعمول دوره گذشته در جذب هيات علمي و بورسيه را گرفت. در حال حاضر به نظر مي‌رسد برنامه‌هاي فرجي‌دانا براي اداره وزارت علوم هماهنگي زيادي با برنامه‌ها و اقدامات توفيقي دارد.

او در گفت‌وگو با ايرنا درباره رسيدگي به شكايات دانشجويان ستاره‌دار و استادان بازنشسته، گفته است: «هر حقي را كه از افراد در آموزش عالي تضييع شده باشد پيگيري مي‌كنيم و حتما كميته‌يي براي رسيدگي به شكايات و اعتراضات همه افراد اعم از دانشجويان ستاره‌دار و ديگران در وزارت علوم تشكيل خواهيم داد.»

او در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا قصد جابه‌جايي سه معاون وزارت علوم كه اخيرا تغيير كرده‌اند را دارد يا خير، هم‌چنين گفت: «هنوز جلسه راي اعتماد برگزار نشده و من هم هنوز وزير نيستم و پس از آن نيز اين موضوع نياز به بررسي بيشتر دارد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرجي‌دانا همچنين انجام كارهاي شتابزده در حوزه آموزش عالي را نفي كرد و گفت: "تغييرات و انجام امور حتما با تعمق و تامل صورت مي‌گيرد و از مشورت با همه افرادي كه ذي‌نفعان آموزش عالي محسوب مي‌شوند؛ استفاده خواهيم كرد."

فرجي‌دانا همچنين بر محيط آرام دانشگاهي تاكيد كرد و گفت: "دانشگاه محيطي تحقيقاتي و پژوهشي است كه اين اهداف تنها در سايه برقراري محيطي آرام، بدون حاشيه و بدون تشنج شكل مي‌گيرد كه اميدوارم در صورت گرفتن راي اعتماد از مجلس بتوانم اين محيط را در دانشگاه ايجاد كنم."

فرجي‌دانا يكي از پنج گزينه‌ كارگروه آموزش عالي روحاني به رياست توفيقي، براي وزارت علوم بود. جعفر توفيقي و جعفر ميلي منفرد دو گزينه ديگر مدنظر اين كارگروه هر كدام به نحوي موفق به عبور از سد مجلس و مخالفان نشدند.

كميسيون آموزش مجلس با رياست محمد مهدي زاهدي، وزير علوم دولت نهم و حضور چهره‌هاي اصولگرايي همچون غلامعلي حداد عادل از همان روزهاي اول عزم خود را جزم كرد تا مانع از حضور گزينه‌هاي اصلاح‌طلب در وزارت علوم شود.

شنيده‌ها در روزهاي معرفي وزرا به مجلس حاكي از فشار به روحاني براي معرفي گزينه پيشنهادي كميسيون آموزش مجلس براي وزارت علوم بود. نهايتا اين فشارها كه يك بار مانع از راي اعتماد مجلس به نخستين وزير پيشنهادي روحاني براي وزارت علوم شده بود، در دومين مرحله مانع از معرفي سرپرست دو ماهه اين وزارتخانه به مجلس شد.

فرجي‌دانا پس از استعفاي مصطفي معين در اواخر كار دولت دوم خاتمي، براي تصدي سمت وزارت علوم، به مجلس ششم معرفي شد، اما موفق نشد در آن زمان راي اعتماد نمايندگان مجلس ششم را بگيرد تا جعفر توفيقي در آن زمان به مدت دو سال مسووليت اداره وزارت علوم را برعهده بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016