چهارشنبه 1 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هواي تهران آلوده‌تر و سردتر شد

هنوز ابتداي پاييز است و هوا وارونه شده است، هنوز يك ماه بيشتر از پاييز نگذشته كه بايد منتظر تعطيلي مجدد شهر باشيم، پاييزي كه در آن يك قطره باران هم بر سر پايتخت نباريده است. تهراني‌ها با شنيدن خبر بارش باران و برف در شمال كشور، بايد هنوز حسرت بخورند و هواي آلوده تنفس كنند. ماجراي آلودگي هوا به شوراي شهر هم رسيده و روز گذشته مسوولان شهري آلودگي پايتخت را مورد بررسي قرار دادند و ميزان برخي آلاينده‌ها را 10 برابر استاندارد اعلام كردند. از سوي ديگر، رييس سازمان

به گزارش روزنامه اعتماد، محيط زيست قرار است پس از تاخيري دوهفته‌يي كه مورد انتظار بود، راهي مجلس شود و در جلسه‌يي مشترك با اعضاي فراكسيون محيط‌زيست به آلودگي‌هاي شهر بپردازد.

معصومه آباد، عضو شوراي شهر ميزان بنزن موجود در هواي شهر تهران را 10 برابر استاندارد اعلام كرد و گفت: «طبق آمار وزارت بهداشت سالانه 4 هزار نفر در كشور در اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند. بنزن هم كه طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت (WHO) در رديف اول عوامل سرطان‌زا قرار دارد، به 10 برابر استاندارد خود رسيده است، از سويي ديگر 17 هزار تاكسي فرسوده در پايتخت داريم كه سازمان حمل و نقل سوخت بايد گزارشي درباره روند نوسازي خودروهاي فرسوده بدهند.»

اما بنزن تنها عنصري نيست كه از حد استانداردش فراتر رفته بود و همچنان در هواي ورودي به ريه آدم‌هاي شهر وارد مي‌شود؛ سرب، عنصري كه به قول متوليان آلودگي هواي شهر تهران، سال‌هاست از بنزين حذف شده و ديگر نبايد اثري از آن در ميان باشد، فاصله‌يي ده برابري با استانداردهاي جهاني‌اش دارد، فاصله‌يي كه باعث مي‌شود مسوولان محيط زيست شهري ما به خود اجازه دهند استاندارد مخصوص به خود ايجاد كنند تا بتوانند روزي اعلام كنند از شر برخي عناصر آلاينده راحت شده‌ايم، در حالي كه شاخص را بالا برده‌ايم و عنصر مذكور حذف نشده است.

فاصله 10 برابري استاندارد سرب با استاندارد جهاني

در تحقيقي كه توسط علي مرزوقي، مدير محيط‌زيستي در جامعه مهندسان مشاور انجام شده بود با بررسي مناطق 22گانه شهر تهران، ميزان سرب شهر بسيار بالاتر از استاندارد اروپا و بعضا استاندارد ايران اعلام شده بود.

اين تحقيق كه به مدت سه‌ماه در مناطق شهر تهران انجام شد، با ايجاد ايستگاه‌هايي در شهر، 7 فلز سنگين سرب، كادميوم، بريليم، واناديوم، جيوه، منگنز و نيكل را در پاييز 90 در اين مناطق اندازه‌گيري كرده است. ميزان سرب در مناطق مسكوني نزديك هزار نانوگرم است، در مناطق پرترافيك هم ميزان سرب از هزار بالا مي‌رود مخصوصا بين مناطق 10 تا 17 شهرداري. در مناطق صنعتي شاخص‌ها خيلي فراتر از مناطق ديگرند و همچنان ميزان سرب بالاتر از هزار نانوگرم است. در 8 مسير ورودي شهر تهران هم ميزان همين مقدار است. سرب تنها فلزي است كه برايش استاندارد داريم، 1500. نتايج با استاندارد جهاني و ايران نشان مي‌دهد استاندارد ايران 10 برابر استاندارد EPA است، 150 نانوگرم.

مطالعات نشان مي‌دهد درست است كه با استاندارد ايران ما آلودگي سربي نداريم اما بنابراستانداردهاي جهاني آلودگي هوا در همه مناطق ما بالاي استاندارد است.

اين تحقيق نشان مي‌دهد در مناطق كم‌ترافيك شهر هم جاهايي را داريم مثل منطقه 18 و 17 شهرداري كه سرب از استاندارد بالاتر بوده است. در منطقه 15، طبق استاندارد ايران 41 درصد آلودگي سربي داريم اما با استاندارد اروپا آلودگي از منطقه 6 شروع و تا منطقه 22 تهران وجود دارد. در برخي مناطق 97 درصد آلودگي مي‌بينيم، همچنين منطقه يك تهران بر اساس استاندارد اروپا 65 درصد آلودگي سربي دارد. اما با وجود آنكه هواي تهران به شرايط ناسالم رسيده است، نخستين جلسه كميته ملي كاهش آلودگي هوا هفته آينده تشكيل مي‌شود. مديركل محيط زيست استان تهران در حالي خبر از تشكيل جلسه در هفته آينده را مي‌دهد كه هنوز هفته جاري به پايان نرسيده و ريزگردها شهر را محاصره كرده‌اند. شايد هم شرايط ناسالم براي تشكيل جلسه كافي نيست و بايد به شرايط اضطرار برسد و مردم جرات از خانه بيرون آمدن نداشته باشند. اين كميته با حضور رييس سازمان محيط زيست، شهرداري تهران، وزير نفت و ساير وزراي مسوول برگزار مي‌شود. بر اساس ‌دستور كميته ملي كاهش آلودگي هوا، جلسات هر دو هفته يك بار و تا پايان سال برگزار مي‌شود و اين تكرر جلسات تا پايان فصل سرما و وارونگي هوا ادامه‌دار خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايران، سومين كشور آلوده جهان

مرتضي طلايي، نايب‌رييس شوراي شهر تهران هم با تاكيد بر جايگاه سوم ايران در ميان كشورهاي آلوده جهان گفت: «براساس آمار سازمان بهداشت جهاني ايران در ميان آلوده‌ترين كشورهاي جهان از نظر آلودگي هوا قرار دارد و جايگاه سوم را به خود اختصاص داده است. ما بايد به عنوان اعضاي شوراي شهر تهران سپر افراد بي‌دفاع، كودكان، بيماران، جانبازان و سالمندان در برابر آلودگي مرگ آور هواي شهر تهران باشيم. در حال حاضر انواع سرطان‌ها و بيماري‌هاي تنفسي به صورت مستقيم به بدن مردم وارد مي‌شود و بايد بدانيم كه سپر شدن در برابر اين آلودگي‌ها با حرف زدن امكان‌پذير نيست و بايد به مرحله عمل برسيم، چرا كه همه حرف‌هاي مسوولان تبديل به مثنوي هفتاد من شده است، اما مشكل هنوز ادامه دارد.»محمد حقاني، عضو ديگر شوراي شهر تهران هم با اعتراض نسبت به آلودگي هوا و اقدامات انجام نشده شهرداري و دولت، ريزگردهاي 21 استان را تنها محدود به منشا خارجي ندانست و احداث سدهاي بدون مطالعه، ‌بر هم زدن اكوسيستم سازگار با طبيعت و انهدام شغل پايدار كشاورزي را به معضل ريزگردها افزود. او تعطيلي شهر را راه چاره ندانست و گفت: «بسياري از شهروندان نمي‌دانند بايد درباره اين مشكل به چه مرجعي مراجعه كنند و دنبال خبر تعطيلي پايتخت هستند، در حالي كه تعطيلي پايتخت به ضرر و زيان اقتصادي و اجتماعي آنهاست و بايد به جاي اين كارها برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران حول محورهاي پيش بيني شده نظير توليد خودروهاي استاندارد، خروج خودروهاي مستعمل، بهبود سيستم حمل و نقل ريلي، ارتقاي كيفيت سوخت يا معاينه فني خودروها اجرايي شود.»اما يوسف رشيدي، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران از آلوده ماندن هوا در روزهاي آتي به «اعتماد» خبر داد و گفت: «آلودگي و گرد و غبار امروز تهران به دليل شروع گرد و غبار ديروز عصر بود و احتمال مي‌رود كه اين آلودگي تا چهارشنبه در شهر بماند. شاخص ذرات معلق هواي تهران در سه‌شنبه روي عدد 132 بود كه در روزهاي بعد هم همچنان در شرايط ناسالم مي‌ماند.»شاخص آلودگي ذرات معلق هوا در تهران در روز گذشته روي 132 بود، اين در حالي است كه بيشترين ميزان آن با عدد 215 متعلق به منطقه 19 بود و هوا را در شرايط ناسالم قرار داد. اما موضوع آلودگي هوا تنها به ذرات معلق 5/2 ميكروني محدود نمي‌شود، بنزن يكي از آلاينده‌هايي بود كه عضو شوراي شهر به آن اشاره كرد و باعث ايجاد بيماري‌ها و مشكلات متعددي شده است. سرب، عنصري كه به قول مسوولان و دست اندركاران محيط زيست شهري از سال 82 ديگر جزءِ عناصر آلاينده هواي شهر نيست و از بنزين شهر حذف شده است، همچنان ‌ميهمان ريه تهراني‌ها و ديگر كلانشهرهاست. استانداردي كه كشور ما با آن ميزان سرب را مي‌سنجد و اعلام پاكي مي‌كند، با استاندارد اروپا و امريكا فاصله‌يي 10 برابري دارد. خودروهاي فرسوده، موتوسيكلت‌ها، كاتاليست‌هاي از كارافتاده خودروهاي به ظاهر نو، صنايع آلاينده جنوب و جنوب غرب شهر، 5 ساله بودن معاينه فني خودروها، ريزگردهاي ناشي از عوامل داخلي چون احتراق موتور خودروها، اصطكاك بين لاستيك و سطح خيابان و منشا خارجي ريزگردها عوامل آلاينده اين روزهاي تهران‌ا ند كه قرار است در جلساتي كه در اين هفته و هفته آينده تشكيل مي‌شود به آنها رسيدگي شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016