چهارشنبه 15 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مراسم يادبود سعيد امينی، بازيگر فيلم "نفس عميق"

موزيک غمگينی در حال پخش است، ساره بيات و هنگامه قاضيانی در حال روشن کردن شمع‌هايی که روی ميز قرار داده‌اند، هستند. دو تاج گل بزرگ روی صحنه به چشم می‌خورد که روی آن نوشته شده است:«تقديم برای عرض تسليت از طرف هنرمندان»

به گزارش خبرنگار بخش سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، هنگامه قاضيانی بازيگر سينما در حال دلداری به مادر سعيد امينی است که مدام بی‌قراری می‌کند. پدرش هم حال خوبی ندارد و مجبور می‌شوند هر از چندگاهی او را از سالن بيرون ببرند. اينجا فرهنگسرای «ارسباران» مراسم يادبود سعيد امينی بازيگر نقش «کامران» فيلم «نفس عميق» است که چندی قبل طبق اعلام خانواده‌اش به دليل نشت گاز، از دنيا رفته است.

در اين برنامه که شامگاه ۱۴ آبان ماه برگزار شد، بهرنگ علوی بازيگر اجرای آن را برعهده داشت. او با خواندن قطعه شعری صحبت‌هايش را آغاز کرد و گفت: سعيد دوست قديمی،‌ هم‌کلاس و هم کار من بود. امشب او ميزبان ماست و اگر من اينجا هستم به نيابت از اوست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احساس می‌کنم يکی از فرزندانم را از دست داده‌ام

امير سماواتی تهيه‌کننده «نفس عميق» هم در سخنانی گفت: من به عنوان يک پدر اينجا هستم و نه به عنوان تهيه‌کننده فيلم «نفس عميق»، زيرا زمانی که با همه دوستان کار می‌کنيم يک خانواده را تشکيل می‌دهيم. «نفس عميق» برای من و پرويز شهبازی نقطه عطفی بود اما با از دست دادن سعيد امينی يک تلخی برای ما ماند و از زمانی که او را از دست داديم، سعی می‌کنم «نفس عميق» را از ذهنم دور کنم.

او يادآور شد: من زياد سر صحنه حاضر نمی‌شدم اما برای آنان مثل يک پدر بودم و هنگامی که متوجه شدم برای سعيد چنين اتفاقی افتاده است احساس کردم يکی از فرزندانم را از دست داده‌ام. ما در جامعه سعيد‌های بسيار خلاقی داريم. ای کاش بيشتر به آنها فکر کنيم و آن چيزی را که به اسم عشق می‌شناسيم بتوانيم نثارشان کنيم.

سماواتی در انتهای صحبت‌هايش تصريح کرد: اميدوارم سعيد بداند که قدرش را می‌دانستيم و اگر نتوانستيم کاری برای او انجام دهيم، بتوانيم برای ديگر جوانان اين مملکت آن را انجام بدهيم.

اين تهيه‌کننده سپس به خانواده سعيد امينی تسليت گفت و از حاضران خواست که برايش فاتحه‌ای بخوانند.

سروش صحت: سعيد امينی طغيان کرد و برای همين است که هميشه پيش ماست

سروش صحت نيز يکی از هنرمندانی بود که در مراسم يادبود سعيد امينی حضور داشت و به روی صحنه آمد و بيان کرد: متاسفانه نتوانستم سعيد امينی را از نزديک ببينم اما فيلم «نفس عميق» را بارها و بارها ديده‌ام و او را از طريق نقش کامران «نفس عميق» می‌شناسم و می‌خواهم درباره شخصيت کامران صحبت کنم، چون فکر می‌کنم که به سعيد ربط داشته است.

او با اشاره به بازی مريم پاليزبان ‌، سعيد امينی و منصور شهبازی که يک مثلث استثنايی را در فيلم «نفس عميق» تشکيل داده‌اند گفت: من معتقدم يکی از بهترين فيلم‌های تاريخ سينمای ايران با «نفس عميق» درست شد.

اين هنرمند با خواندن چند خطی از داستان «بيگانه» نوشته آلبر کامو و ارتباط آن با شخصيت کامران در فيلم «نفس عميق» تصريح کرد: شخصيت کامران نيز به نوعی با افراد جامعه خود بيگانه است و به معنای تافته جدا بافته است. کامران «نفس عميق» نماينده ،‌ مظهر و طغيان يک نسل بود. کامران با يک اتفاق از بين ما می‌رود. فروغ فرخ‌زاد و آلبر کامو هم با يک تصادف از اين دنيا می‌روند همه آنها انسان‌های طغيان‌کننده‌ای هستند، مرگ آنها متفاوت می‌شود تا بيشتر به يادها بمانند. رفتن به شدت تراژديک، يک طغيان است و «سعيد» طغيان کرد و برای همين است که هميشه و هميشه بين ما هست.

همچنان «نفس عميق» را نفس می‌کشم

ساره بيات نيز با چشمانی پر از اشک و بغض به روی صحنه رفت و گفت: برای تسکين و تسلای خاطر خانواده امينی کلامی در دايره واژگانم ندارم، من چه حرفی می‌توانم برای يک پدر و مادر داغ‌دار داشته باشم، سعيد ماحصل زندگی شما بوده است و من به شما تسليت می‌گويم.

او ادامه داد: از طرفی نيز به شما تبريک می‌گويم که کسی تنها با خلق يک اثر بتواند چنين تاثيری را روی مخاطب خودش بگذارد. سال‌هاست که از فيلم «نفس عميق» می‌گذرد و من همچنان «نفس عميق» را نفس می‌کشم.

بازيگر فيلم «جدايی نادر از سيمين» خطاب به مادر امينی گفت: من به شما به خاطر تربيت چنين قهرمانی تبريک می‌گويم که همه به دليل تاثير کارش در اينجا جمع شوند. الهی شکر و ای کاش ما هم بتوانيم بعد از مرگمان چنين تاثيری را به روی مخاطب داشته باشيم. اميدوارم زيباترين جای بهشت از آن پسر شما باشد.

بيات در انتهای سخنانش گفت: سعيد امينی قهرمان ما بوده است و بدون ترديد ما با پلان‌های او زندگی کرديم. يادش گرامی و روحش شاد.

مريم پاليزبان يکی از بازيگران «نفس عميق» هم که نتوانسته بود در اين مراسم شرکت کند برای خانواده سعيد امينی پيام تسليت داد.

نيکی کريمی هم تسليت گفت

نيکی کريمی هم که در مراسم يادبود سعيد امينی حضور داشت در سخنانی گفت: من به خانواده امينی تسليت می‌گويم، جمع خوبی اينجا گرد هم آمدند و اميدوارم بتوانند کوچک‌ترين لحظه‌ای را برای شما بسازند تا تسکين دهنده دردتان باشد.

پرويز شهبازی: من دو بار شاهد مرگ سعيد امينی بودم

سپس پرويز شهبازی به روی صحنه آمد و بعد از عرض تسليت به خانواده امينی بيان کرد: احساس دوگانه‌ای دارم يک حس به من می‌گويد، ای کاش سعيد را برای «نفس عميق» انتخاب نمی‌کردم که امروز ما را دچار تاثر نکند، از طرفی ديگر فکر می‌کنم زمانی که سعيد در اين فيلم بازی کرد، شناخته شد و به شمايل قهرمان يک نسل تبديل شد. نسلی که کاملا بی‌هدف بود و در يک اجتماع محافظه کار جوانان آن بد راهنمايی شده بودند‌؛ سعيد قهرمان آن نسل بود و خوب شد که او را برای «نفس عميق» انتخاب کردم تا تصويرش در سينمای ايران جاودان بماند و امروز شاهد آن باشيم که هنرمندان ياد و خاطره او را گرامی بدارند.

کارگردان فيلم «نفس عميق» افزود:مرگ دير يا زود به سراغ همه می‌آيد از طرفی فکر می‌کنم کسانی که در جوانی از دنيا می‌روند شانس ويژه‌ای دارند و يک امتياز نسبت به مردم ديگر پيدا می‌کنند.

او تصريح کرد: نکته غم‌انگيز اين است که من يک بار هم شاهد مرگ کامران در فيلم بوده‌ام و هنگامی که خبر فوت او را شنيدم با خودم فکر کردم زمانی که يک کارکتر در فيلم می‌ميرد با زمانی که خبر واقعی فوت او را می‌شنويم، چقدر متاثر می‌شويم؟! به نظر من در هر دو صورت فرق نمی‌کند.

شهبازی يادآور شد: برای آنکه با کامران «نفس عميق» احساس راحتی کنم من هم با او، موهايم را بلند کردم و هنگامی که او دچار خونريزی معده شد من هم دچار خونريزی معده شدم و در بيمارستان «تهران کلينيک» بستری شدم. من دوبار شاهد مرگ سعيد بودم و اين برای من غم‌انگيز بود. تصوير سعيد در تاريخ سينمای ايران ماندگار می‌ماند به هر حال ما هم در زندگی دچار روزمرگی می‌شويم و فراموش می‌شويم اما سعيد اين شانس را داشت که تصويرش جاودان بماند.

امينی مانند يک نسيم به سينمای ايران آمد و رفت

علی لقمانی هم که در اين مراسم حضور داشت به روی صحنه آمد و گفت: خبر فوت سعيد امينی برايم غير منتظره بود. سعيد امينی‌، مريم پاليزبان و منصور شهبازی سه قطعه پازل بودند که قطعه ديگری نمی‌توانست جای آنها را در فيلم بگيرد.

فيلمبردار «نفس عميق » تصريح کرد: سعيد مثل يک نسيم وارد سينمای ايران شد و مثل نسيم هم رفت. ياد و خاطره سعيد بسيار بيشتر از ما در ذهن و ياد مردم خواهد ماند و بعد از ما حضور او در اين مملکت جريان دارد.

من از مرده پرستی در سرزمينم بيزارم

هنگامه قاضيانی که يکی از بانيان اين مراسم بود با صدايی گرفته به روی صحنه آمد و گفت: هنگامی که من اين خبر را شنيدم صدايم گرفت اما نه به واسطه مادر بودن بلکه خبر فوت سعيد امينی، سال‌های «نفس عميق» را به ياد من آورد. زمانی که سه سال بود از آمريکا آمده بودم تا به معشوقه‌ام سينما برسم‌، سينما برای من ويترين نبود.

او با بغض ادامه داد: سعيد عزيزم، مطمئنم مطمئنم در گوشه‌ای از اين سالن نشسته‌ای و به ما لبخند می‌زنی. قهرمان سال‌های دشوار «نفس عميق» من، عزيز دل مادر، مُردن تو را عزيز نکرد. من از مرده پرستی در سرزمينم بيزارم و برای اولين بار است که اين بيزاری را از تريبونی اعلام می‌کنم.

قاضيانی افزود: از اينکه جوانان را امشب نمی‌بينم خسته‌ام. ای مردم خيابان‌ها ‌، ای مردم عزيزی که با سينما قهر کرده‌ايد و شايدم حق داريد اگر برای مجلس من می‌آمديد می‌گفتم من هنگامه قاضيانی هستم اما برای کسی اينجا آمده‌ايد که سال‌ها پيش در ذهن شما قدم می‌زد. ای خدا به واسطه ماه عزيزی که در پيش است‌ و به واسطه شروع سال ميلادی از مسيح مقدس از کسی که اسلام در کتابش از او نام برد به نام سوره مريم به نام ذکريا به نام يحيی، به نام مسيح‌، ای مادر پسر تو از خيابان‌های بی‌رحم شهر عبور نکرد بلکه از ميان کشتارهای گندم عشق و محبت تمام سينما و مردم عبور کرد‌، برای همه آرامش می‌خواهم و برای سعيد عزيزم که گوشه سالن ايستاده و لبخند بر لب دارد و ميزبان محترمی بود و تا ابد در خاطره اين سرزمين کهن (ايران) به جا خواهد ماند.

به گزارش ايسنا، در بخش‌هايی از مراسم يادبود بازيگر «نفس عميق»، معاون آفرينش‌های هنری منطقه ۳ که سالن فرهنگسرای ارسباران را برای اجرای اين برنامه در اختيار هنرمندان قرار داده بود به روی صحنه آمد و ضمن عرض تسليت به جامعه هنری و خانواده سعيد امينی گفت: گاهی اوقات مهم نيست که طول فعاليت زياد باشد بلکه عرض فعاليت مهم است و می‌توان يک کار را انجام داد که به هزار سال بی‌ارزد و می‌توان هزار کار انجام داد که حتی ارزش يک کار را هم نداشته باشد.

امير طهمورثی ادامه داد: فرهنگسرای ارسباران با تمام پتانسيل‌ و توان خودش در زمانی که جامعه هنری با کمبود فضا مواجه است آمادگی هر کمکی را دارد تا در کنار تک تک هنرمندان باشد و هنگامی که خانم قاضيانی با من تماس گرفتند و گفتند به سالن نياز دارند، بدون شک برنامه‌های سالن را کنسل کرديم تا امر اين بانوی بزرگ سينما را انجام دهيم.

«نفس عميق» با مرگ انديشی عميقش زندگی پيدا کرد

نيما حسنی نسب منتقد هم که در اين مراسم حضور داشت به روی صحنه رفت و بيان کرد: يکی از سخت‌ترين و عجيب‌ترين کارهايی که شايد به يک سينما دوست‌، عاشق سينما و يا منتقد سينمايی محول شود صحبت درباره مرگ کسی باشد که يکی از شخصيت‌های محبوب و ماندگار ذهنش است. آيا هنگامی که سينما يا فيلم هنر کسی را ثبت می‌کند مرگ يا نيستی برای او معنا دارد؟! هنگامی که تصوير ماندگار سعيد امينی هر لحظه که بخواهيم می‌تواند کنارمان باشد می‌توان از مرگی شبيه مرگ‌های ديگر صحبت کرد؟

او ادامه داد: گاهی آدم با همه منزلت و قدرتی که برای سينما قائل است‌، جاهايی احساس می‌کنيم که سينما هم قاصر است. فقدان جوان عزيزی مثل سعيد امينی ابتدا برای خانواده‌اش و سپس برای هنرمندان ضايعه حساب می‌شود که گاهی می‌گوييم آيا سينما می‌تواند آن را تشکيل دهد اما در نهايت شايد به اين نتيجه برسيم که پناه بردن ما به عشق سينما فرار ما از واقعيت است.

اين منتقد سينما اضافه کرد: شايد به دليل ماجراهای تلخی که در زندگيمان روی می‌دهد به سينما پناه برده‌ايم. آيا تقدير و صلاح ما که توسط سينما رقم می‌خورد آيا سينما قدرت عجيب و غريبش را برای ترغيب يا پيشگويی دنيا آنقدر بی‌رحمانه به رخ می‌کشد. فيلم‌های خوب ‌، بزرگ و ماندگار راه و روش‌های متنوع و گاهی متاسفانه بی‌رحمانه را برای بقا جست وجو می‌کند.

حسنی‌نسب تصريح کرد: فيلم «نفس عميق» با مرگ انديشی عميقش زندگی پيدا کرد و صد افسوس که بازيگر آن هم با مرگ ماندگار شد. «نفس عميق» تصوير جوانمردی يک نسل است و بازيگر آن با جوانمردی دردناکش به اين مضمون مهر دردناکی زد و انگار با مرگ امينی خواب آشفته پرويز شهبازی تعبير شد.

او در انتها خاطرنشان کرد: سعيد امينی در تاريخ سينمای ايران و در حافظه بصری ما برای هميشه زنده و پايدار است.

بعد از آنکه تصاويری از سعيد امينی در نقش کامران «نفس عميق» پخش شد نويد ميهن‌دوست پشت ميکروفن رفت و گفت: تک تک لحظات فيلم «نفس عميق» برای ما خاطره است اما دردناک است که بخواهيم درباره صحنه مرگ کامران در فيلم صحبت کنيم. تلخ است که بعد از ۱۲ سال تعبير آن صحنه را ببينيم. اميدوارم اين اتفاقات ناخوشايند را کمتر در جامعه‌مان ببينيم.

به گزارش ايسنا، در انتهای برنامه امير امينی برادر سعيد به نمايندگی از پدر و مادرش که حال مساعدی نداشتند به روی صحنه رفت و از همه کسانی که در اين مراسم حضور داشتند، قدردانی کرد.

سامان مقدم ‌، عليرضا قربان‌زاده‌، نازنين بياتی‌، رامتين لوافی‌پور ‌، محمد حمزه‌ای‌، علی ضيا و... از جمله مهمانانی بودند که در مراسم يادبود زنده ياد سعيد امينی حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016