جمعه 17 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ساخت هتل در حریم آرامگاه نادرشاه، خلاف قانون است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: چند روز پیش، نامه‌ای از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این اداره کل رسید که در آن، درباره‌ی ساخت هتلی 12 طبقه در حریم «باغ نادری» توضیح خواسته شده بود. اکنون نیز کارشناسان حقوقی این اداره در حال پیگیری این موضوع هستند.

از مدتی پیش، فردی در حال ساخت هتلی 12 طبقه در حریم «باغ نادری» در مشهد بود؛ اما در این مدت، هیچ اعتراض و سخنی به‌شکل رسمی درباره‌ی این اقدام خلاف قوانین و ضوابط میراث فرهنگی مطرح نشد.

خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران در بازدیدی که به‌تازگی از این منطقه داشت، گزارش کوتاهی را در این‌باره منتشر کرد. سپس، رجبعلی لباف‌ خانیکی در این‌باره توضیح داد: با پیدا شدن مقصر واقعی در این پرونده، از مجامع قضایی تقاضای رسیدگی به این موضوع را داریم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: امیدوارم به‌صورت مسالمت‌آمیز این پرونده حل شود تا میراث فرهنگی آسیب نبیند و مجرم نیز فقط در حد خلافی که انجام داده است، متضرر شود.

او با بیان این‌که اکنون درصدد بازنگری در پرونده‌ی ساخت‌وساز این هتل هستیم، ادامه داد: تا جایی که می‌دانم، در دوره‌های گذشته نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌هایی خارج از ضوابط ثبتی و مقررات میراث فرهنگی برای ساخت چنین ساختمانی با سازمان میراث فرهنگی انجام شده بود و آن‌ها نیز مجوز‌هایی داده بودند؛ اقدامی که انجام آن توسط هر دو طرف درخواست‌کننده و اجراکننده خلاف بوده است.


لباف خانیکی با تأکید بر این‌که محوطه‌ها و بناهای تاریخی هر کدام یک حریم خاص دارند، یادآوری کرد:‌ حریم آثار تاریخی، دو بخش استحفاظی و منظری را شامل می‌شود که رعایت قوانین مربوط به آن‌ها برای همه لازم است؛ اما متأسفانه گاهی همسایگان بناهای تاریخی باعث بروز مشکلاتی برای بناها می‌شوند که آرامگاه باغ نادری نیز جزو این دسته است.

این باستان‌شناس با تأکید بر لزوم رفع مزاحمت این هتل 12 طبقه برای آرامگاه باغ نادری، به خبرنگار ایسنا گفت: تعرض به حریم باغ نادری به‌عنوان اثری که به همه‌ی مردم متعلق است، یک خلاف علیه همه‌ی جامعه محسوب می‌شود. بنابراین ما موظف به برطرف کردن این مشکل هستیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016