خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
30 شهریور» شبکه دو تولد 20 سالگی "کلاه قرمزی" را جشن میگیرد10 فروردین» خالقان "کلاه قرمزی" به روایت خود 9 اسفند» سوپراستاری که فقیر شد! 18 شهریور» فروش ˈکلاه قرمزی و بچه ننهˈ به سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسید 9 شهریور» هيچكدام از شخصيتهاي «كلاه قرمزي» حذف نشدهاند
بخوانید!
1 آذر » اعلام آمادگی شهرام ناظری برای همکاری با خانه هنرمندان
1 آذر » «کلاه قرمزی» به خاطر شیطنتش محبوب شد نه پاستوریزه بودن 1 آذر » شهروندان کدام مناطق پایتخت بیشتر میمیرند؟ 1 آذر » ترسهای مادرانه یک قربانی اسیدپاشی/حضانت فرزندم را نگیرید 1 آذر » عزتالله انتظامی در سیسییو بستری شد
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! «کلاه قرمزی» به خاطر شیطنتش محبوب شد نه پاستوریزه بودنیک انیمیشنساز از خط قرمزهای حوزه انیمیشن به ویژه برای خردسالان گله کرد و گفت: مدیران جلوی خلاقیتها را میگیرند، میخواهند کاراکتر ما پاستوریزه باشد؛ در حالی که کاراکتری مثل «کلاه قرمزی» به خاطر شیطون بودنش مورد توجه بچهها قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، مسعود اشجعی - کارگردان و نویسنده انیمیشن «فرشته کوچولو» - در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: مدیران ما اکثرا بیسواد هستند، سلیقههای نازل دارند و جلوی خلاقیت انیمیشنسازان را میگیرند، ممیزیهای عجیب و غریب وجود دارد، نگاه مدیران در «فرشته کوچولو» این بود که حتما باید مثل پری مهربان پینوکیو باشد و این خیلی بد است که جلوی خلاقیت هنرمندان را میگیرند. وی افزود: ما همه به چارچوبهای پخش آگاه هستیم اما یکسری خطوط قرمز نامرئی وجود دارد، ما انیمیشنسازان معتقدیم مثلا یک داستان باید حداقل پنج تا هفت دقیقه باشد تا بتوان داستان را قوام داد و یک داستانک را شکل داد اما اصرار مدیران بر سه دقیقه بودن داستان به کار لطمه میزند. بچهی امروز با کاراکتر پاستوریزه ارتباط نمیگیرد این کارگردان خاطرنشان کرد: ما دوست داریم مدلهایمان فانتزیتر باشد، کاراکتری که پاستوریزه است کاراکتری نیست که بچههای امروز بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ در حالی که مدیران فیلمنامههای ما را میبرند به سمتی که همه چیز پاستوریزه باشد؛ «کلاهقرمزی» به این دلیل مورد توجه بچهها قرار میگیرد که بچه شیطونی است، ما این شیطنت را میبینیم و با آن همذاتپنداری میکنیم. وی ادامه داد: متأسفانه در تلویزیون اگر شخصیت ما شیطون باشد جزو ممیزیها قرار میگیرد در حالی که شیطنت بخشی از شیرینی بچه است، معضل ما بیشتر این است که خلاقیت هنرمندان در یک دایره تنگ است؛ خوشبختانه «فرشته کوچولو» با وجود همه این مشکلات جزو کارهای نسبتا خوب تلویزیون قرار گرفته ولی میتوانست خیلی بهتر باشد. برای نشاندن خردسال پای تلویزیون دستمان بسته است اشجعی با اشاره به اینکه «فرشته کوچولو» برای مخاطب خردسال سه تا پنج سال ساخته شده است، دربارهی اینکه چگونه میتوان مخاطب خردسال را پای برنامه نگه داشت، گفت: ما میدانیم چطور میشود یک بچه سه تا پنج ساله را بدون تخطی از خط قرمزها پای تلویزیون نشاند اما دستمان بسته است، شخصیتها باید فانتزی باشند و فیلمنامه باید به گونهای باشد که حس همذاتپنداری را در یک خردسال ایجاد کند. او خاطرنشان کرد: من سالها پیش در گروه کودک و نوجوان فعالیت میکردم، آن زمان مجریان ما دو خردسال بودند و مدیران از این قضیه استقبال میکردند در حالی که من بارها گفتم که یک کودک هفت، هشت ساله نمیتواند به عنوان مجری با مخاطب ارتباط برقرار کند، ما از کودکی عادت داریم زود بزرگ شویم و با بزرگترها همراه شویم به همین دلیل از قدیم مادربزرگها و پدربزرگها به ما قصه میگفتند نه بچهها. کارگردان «فرشته کوچولو» افزود: ما از طریق برنامههای تلویزیون میخواهیم به نوعی بچهها را نصیحت کنیم حال اگر این نصیحت از طرف همسالان خود کودک باشد فاجعه به بار میآید. بچهها به رنگهای شاد نیاز دارند اشجعی در بخش دیگری از گفتوگوی خود اظهار کرد: در کارهای کودک و انیمیشن حتما باید رنگ و لعاب وجود داشته باشد و برای بچهها از رنگهای فوقالعاده شاد استفاده شود، در حالی که در بعضی موارد به ما میگویند رنگها را سنگینتر کنید، بچهها به رنگهای شاد نیاز دارند. وی ادامه داد: همچنین برای بچهها به شخصیتپردازیهای فانتزی نیاز است، شخصیتپردازی خیلی مهم است؛ دو تن از محبوبترین شخصیتهای فانتزی برای بچهها دو موجود فوقالعاده زشت «شرکت» و «ایتی» هستند، این دو در عین زشت بودن محبوب هستند چون شخصیتپردازی فوقالعاده خوبی دارند و حس همذات پنداری را برای بچهها ایجاد میکند. ممیزی در فیلمنامهها خیلی زیاد است نویسنده «فرشته کوچولو» معضل دیگر انیمیشنسازان را فیلمنامه دانست و گفت: در فیلمنامهها ممیزیهای فوقالعاده زیادی میشود و این ممیزیها فیلمنامه را به زیر متوسط تبدیل میکند؛ ضمن اینکه حقوق مادی و معنوی فیلمنامهنویسان هم مطرح است. یک فیلمنامهنویس اگر متن خوبی بنویسد و از آن اثر خوبی هم ساخته شود به کارگردان انتصاب داده میشود، از نظر معنوی واقعا حقوق فیلمنامهنویسان دیده نمیشود. او ادامه داد: از نظر مادی نیز برای فیلمنامه اصلا ارزش مادی قائل نیستند و پولی که به فیلمنامهنویس میدهند خیلی کمتر از آنی است که به سایر عوامل میدهند به همین دلیل یک فیلنامهنویس رغبت نمیکند یک سال از وقتش را برای یک کار 50 دقیقهای بگذارد، در هالیوود پول چهار سال را به فیلمنامهنویس میدهند و او دو سال از وقت خود را برای نوشتن میگذارد. اشجعی اظهار کرد: به خاطر مسائل مالی کسی به سراغ فیلمنامهنویسی نمیرود و اگر هم برود سعی میکند در دو، سه روز یک فیلمنامه را جمع کند، مشکلات فیلمنامه باید آسیبشناسی شود تا انیمیشن ما در آینده بتواند مخاطب بیشتری جذب کند. انیمیشنسازان شهرستانها حمایت نمیشوند او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چقدر انیمیشنسازان شهرهای دیگر از سوی صداوسیما و موسسات انیمیشنسازی تهران حمایت میشوند؟ گفت: در حال حاضر در کشور ما انیمیشن نسبت به سینمایمان جای پیشرفت بیشتری دارد، اگر یک نفر در روستا یک سیستم داشته باشد از طریق اینترنت میتواند به راحتی هم آموزش ببیند و هم انیمیشن بسازد. اشجعی افزود: اگر یک نفر بخواهد یک فیلم سینمایی در حد استانداردهای ایران بسازد غیر از تهران جای دیگری نمیتواند کار کند ولی انیمیشن میتواند در هر جای کشور ساخته شود اما حمایت نمیشود، در کشور ما برخلاف تمام شعارها همه راهها به تهران ختم میشود. اگر در تهران بخواهند یک فیلم بسازند هزینههایش خیلی بیشتر از شهرستان میشود اما انیمیشن چه در تهران تولید شود چه در سایر شهرها هزینههایش یکی است. همیشه شهرستانیها را به چشم سفیدی نگاه میکنند این انیمیشنساز افزود: اما از نظر برآورد، برآورد انیمیشنسازی در تهران با شهرستان زمین تا آسمان فرق میکند، این کاملا تبعیض است، متأسفانه همیشه شهرستانیها را به چشم سفیدی نگاه میکنند و کسانی که این دید را دارند و در مرکز هستند خودشان شهرستانی هستند. او در پایان گفتگوی خود ضمن بیان اینکه از سه سال قبل یعنی بعد از «فرشته کوچولو» در حوزه انیمیشن کاری به وی ندادهاند درباره این اثر خود توضیح داد: «فرشته کوچولو» یک مجموعه 13 قسمتی است که در داستانهای کوتاه سه، چهار دقیقهای به مخاطب خردسال آموزش میدهد و اولینبار است که پخش میشود. اشجعی درباره ویژگی این انیمیشن نیز خاطرنشان کرد: از آنجا که برای گروه سنی خردسال خیلی کم میشود شاید بتوان گفت یکی از معدود تولیداتی است که برای این گروه سنی تهیه شده و اینکه معمولا برای خلاقیت در انیمیشن دست ما بسته است. انیمیشن «فرشته کوچولو» به تهیهکنندگی اکرم دهقانی ساعت 15 و 30 دقیقه از شبکه پویا پخش میشود. سایر عوامل آن نیز عبارتند از: انیماتور و سرپرست انیمیشن: رضا متصدی/ انیماتور: مسلم ایرانمنش/ مدلساز: علی متصدی/ بافت: مرتضی خجستهفام. Copyright: gooya.com 2016
|