دوشنبه 25 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
23 مرداد» همه‌جا "تقسيم" همه‌جا مقاومت، يک شب با راجر واترز در استانبول
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

راجر واترز: رفتار اسراییل شبیه نازی‌هاست

راجر واترز آنقدر مشهور هست که برای ابراز بی‌پروای نظراتش درباره اسراییل از خشم محافل صهیونیستی نهراسد. او هم مانند گونتر گراس نویسنده برنده نوبل آلمانی بارها از سیاست‌های این رژیم در برابر فلسطینی‌ها انتقاد کرده است.

خواننده سابق گروه پینک فلوید که چندی پیش از این رژیم انتقاد کرده بود؛ بار دیگر با تایید صحبت‌های قبلی خود در یک برنامه زنده رفتار دولت اسراییل با فلسطینی‌ها را با جنایات آلمان نازی مقایسه کرد و گفت: «شباهت‌ها با آنچه در دهه 1930 در آلمان اتفاق افتاد، بسیار آشکار است.»

به گزارش روزنامه شرق به نقل از گاردین، واترز که یکی از مدافعان فلسطینی‌ها هست بار دیگر گفت که این حق اوست که از دیگر هنرمندان بخواهد اسراییل را بایکوت کنند.»

به دنبال صحبت‌های قبلی واترز درباره اسراییل لابی صهیونیست با انتقاد از این اظهارنظر حرف‌هایش را نژادپرستانه خواندند. خاخام شمولی بوتیچ در مقاله‌ای در نیویورک آبزرور دیدگاه‌های واترز را «گستاخانه و آشکار ضدیهود» دانست و نوشت: «آقای واترز! نازی‌ها یک رژیم نسل‌کُش بودند که شش میلیون یهودی را قتل عام کردند. اینکه شما اینقدر گستاخ هستید که یهودی‌ها را با اهریمنانی که در حق آنها مرتکب جنایت شدند، مقایسه می‌کنید نشان می‌دهد نه به ضوابط اخلاقی پایبند هستید و نه قلب دارید. شما اصلا روح ندارید!»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


واترز که در برنامه «شنبه شب» در نیویورک صحبت می‌کرد، دیدگاه خاخام بوتیچ درباره خودش را رد کرد و گفت: «من خاخام بوتیچ را نمی‌شناسم و این آمادگی را هم ندارم که با او وارد مسابقه بد و بیراه‌گفتن شوم، اما این را می‌گویم که نه با یهودی‌ها دشمنی دارم و نه با اسراییلی‌ها. یهودستیز هم نیستم، اما خط مشی دولت اسراییل در سرزمین‌های اشغالی و غزه را محکوم می‌کنم. این سیاست‌ها غیراخلاقی، غیرانسانی و غیرقانونی است. تا وقتی دولت اسراییل این سیاست‌ها را ادامه بدهد، به اعتراضات مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهم.»

به گفته این موسیقیدان شناخته‌شده، اگر خاخام بوتیچ بتواند توجیهی برای سیاست‌های دولت اسراییل داشته باشد، به حرف‌هایش گوش می‌کنم. بحث در دفاع از سیاست‌های این دولت دشوار است. برای همین مدافعان اغلب از یک تاکتیک انحرافی استفاده می‌کنند. آنها مرتب منتقدان را به حوزه عمومی می‌کشانند و آنها را به یهودستیزی متهم می‌کنند.

اما واترز با بیان اینکه «لابی یهودی بسیار پرقدرت است.»، درباره هولوکاست گفت: «خیلی‌ها بودند که وانمود کردند از 1933 تا 1946 چیزی به اسم سرکوب یهودی‌ها وجود نداشته است. پس این یک سناریو تازه نیست. با این تفاوت که این بار این فلسطینی‌ها هستند که به قتل می‌رسند.»

واترز هولوکاست را فراتر از تصور، وحشیانه و منزجرکننده خواند و گفت: «‌هیچ‌وقت نباید آن را فراموش کنیم. باید همیشه گوش‌به‌زنگ باشیم. هیچ‌گاه نباید نسبت به رنج دیگران ساکت و بی‌تفاوت باشیم، از هر نژاد، رنگ، پیشینه قومی یا مذهب که باشند. همه انسان‌ها حق دارند تحت قانون به طور مساوی زندگی کنند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016