دوشنبه 25 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
15 مرداد» فراخوان جديد برای مشمولان ديپلم و زير ديپلم متولد ۷۳
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احتمال افزايش ۳ماهه مدت خدمت سربازی

شرق: جانشين اداره منابع انسانی ستاد کل نيروهای مسلح با اعلام اينکه تامين سربازان مورد نياز نيروهای مسلح با مشکل مواجه شده است، گفت: اين احتمال وجود دارد که در سال ۹۳ تمام يا بخشی از کسر خدمت‌ها برداشته شود و مدت خدمت سربازی به ۲۴ماه برسد. سردار موسی کمالی در نشست خبری با خبرنگاران که پيش از ظهر يکشنبه ۲۴آذر برگزار شد درباره آخرين مقررات مربوط به خدمت سربازی گفت:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آخرين قانون خدمت وظيفه عمومی در ۲۲آبان سال ۹۰ به تصويب مجلس شورای اسلامی رسيده و تاکنون سه آيين‌نامه آن تحت عنوان آيين‌نامه اجرايی قانون خدمت وظيفه عمومی، آيين‌نامه اجرايی معافيت کفالت، ايثارگران و امدادجويان و آيين‌نامه معافيت تحصيلی تصويب و ابلاغ شده و دو آيين‌نامه با عنوان معاينه و معافيت پزشکی و بيمه خدمات درمانی کارکنان وظيفه در کميسيون مربوط در دولت در دست بررسی است. پيش بينی می‌شود حدود ۲۰ تا ۲۵درصد معافيت‌های پزشکی کاهش پيدا کند و بقيه آيين‌نامه‌ها نيز به مرور تبيين و در سير مراحل تصويب قرار خواهد گرفت تا زمينه‌های اجرای کامل قانون خدمت وظيفه عمومی فراهم شود. وی همچنين درباره مدت خدمت دوره ضرورت گفت: بر اساس بند «الف» ماده (۴) قانون خدمت وظيفه عمومی مدت خدمت سربازی ۲۴ماه است و در صورتی که مشمول مازاد يا کمتر از تعداد مورد نياز باشد ستاد کل می‌تواند آن را به کمتر يا بيشتر از ۲۴ماه تغيير دهد. در سال‌های گذشته با توجه به آمار مواليد و تامين نياز نيروهای مسلح مدت خدمت بين ۱۴ تا ۱۸ماه بوده است و اکنون به ازای خدمت در مناطق عملياتی و امنيتی شش‌ماه، مناطق محروم و بد آب و هوا پنج‌ماه و ساير مناطق نيروهای مسلح سه‌ماه کسر خدمت بين ۱۸ تا ۲۱ماه است. وی ادامه داد: مواليد کشور سير نزولی دارد. برای نمونه مواليد سال ۵۹ حدود دوميليون‌و۴۵۱هزارنفر، سال ۶۰ حدود دوميليون‌و۴۱۹هزارنفر، سال ۶۳ تعداد دوميليون‌و۶۸هزارنفر، سال ۶۵ تعداد دوميليون‌و۲۵۶هزارنفر، سال ۶۸ تعداد يک‌ميليون ‌و۷۸۹هزارنفر، سال ۷۰ تعداد يک‌ميليون‌و۵۹۲هزارنفر، سال ۷۴ تعداد يک‌ميليون‌و۳۰۵هزارنفر، سال ۷۸ تعداد يک‌ميليون‌و۱۷۴هزارنفر و سال ۸۰ تعداد يک‌ميليون‌وصدهزارنفر بوده است. بنابراين با بررسی‌های به‌عمل آمده تامين سربازان مورد نياز نيروهای مسلح با مشکل مواجه شده است. در نتيجه اين احتمال وجود دارد که در سال ۹۳ تمام يا بخشی از کسر خدمت‌ها برداشته‌شده و خدمت به ۲۴ماه برسد. بنابراين برداشتن کسر خدمت شامل کسانی که تا پايان سال ۹۲ وارد خدمت شده‌اند، نمی‌شود.
جوانان بر اساس مقررات موجود تکليف سربازی خود را مشخص کنند
سردار کمالی به جوانان در خانواده‌ها تاکيد کرد که بر اساس قوانين و مقررات موجود و خبرهايی که از سوی ستاد کل و سازمان وظيفه عمومی اعلام می‌شود درخصوص تعيين تکليف سربازی خود اقدام کنند و به خبرهايی که بيشتر در حد نظريه و پيشنهاد است توجهی نکنند. البته ستاد کل اين خبرها را نيز رصد خواهد کرد. به عنوان مثال کسی بدون اينکه از مسايل امنيتی و دفاعی کشور، مواليد، نياز نيروهای مسلح، تهديدات، راهبرد دفاعی، وضعيت اقتصادی و واقعيات موجود اطلاعی داشته باشد، اعلام کند خدمت بايد داوطلبانه يا حرفه‌ای شود؛ اينها در عالم غيرواقعی شايد خوب است ولی وقتی بر اساس واقعيات موجود ملاحظه می‌شود سربازان وظيفه با حداقل بودجه و اعتبارات در توليد امنيت نقش کليدی ايفا می‌کنند و اگر قرار باشد اين نقش به کارکنان پيمانی سپرده شود حداقل در بحث حقوق و مزايا اعتبار نيروهای مسلح بايد بالغ بر ۱۰برابر افزايش داشته باشد، در حالی که تامين اين اعتبار اکنون غيرممکن است.

پرونده خريد خدمت سربازی بسته شده است
وی همچنين در پاسخ به سوالی درباره خريد خدمت سربازی گفت: به دليل تبعيض‌آميزبودن آن خريد سربازی به هيچ‌وجه مورد نظر ستاد کل نيروهای مسلح نيست و پرونده آن بسته شده است. همچنين درباره مشمولان خارج از کشور خريد خدمت وجود داشت که آن هم از سال ۹۲ منتفی شد. سردار کمالی در مورد معافيت قانون سه‌برادری نيز گفت: از آنجا که نيروی مازاد نداريم، قانون سه‌برادری از سال ۹۰ لغو شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016