چهارشنبه 27 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صدور پروانه كار برای خبرنگاران، محدود كردن آزادی بیان است

اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور پروانه كار خبرنگاران، با هر نیت و انگیزه‌ای كه باشد و با هر مكانیزمی انجام شود، به محدودیت آزادی بیان منجر می‌شود و مغایر شعارهای دولت تدبیر و امید است.

قادر باستانی(مدرس روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی) در گفتگو با ایلنا، تصریح كرد: بهتر است دولت، توان خود را مصروف بسترسازی برای ایجاد و تقویت نظام صنفی كند و از ورود به عرصه‌های چالش برانگیز و تصدی‌گری كه تبعات ناخواسته می‌تواند به دنبال داشته باشد، پرهیز كند.

وی افزود: كار خبرنگاری باتوجه به پیشرفت‌های خارق‌العاده در توسعه وسایل ارتباط جمعی، تحول بسیاری یافته است و آن را نمی‌توان با مشاغلی فنی مثل پزشكی و مهندسی در یك ردیف دانست. این كار مثل این است كه بخواهند برای شاعران، پروانه سرودن شعر حرفه‌ای صادر كنند. باید دولت از ورود به این عرصه‌ها خودداری كند و از طریق حمایت و تقویت رسانه‌های مستقل خبری به تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی كه گوهر آزادی از مهمترین اركان آن است، كمك كند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اضافه كرد: در سال‌های اخیر پس از گسترش فرهنگ دیجیتال، اینترنت، تلفن‌های همراه دوربین دار و همچنین شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از شهروندان با تصویربرداری و عکاسی از وقایع پیرامون‌ و انتشار آن در سطح اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، فرهنگ جدیدی به عنوان شهروند خبرنگار را پدید آوردند. این كار باعث رشد كمی و كیفی اطلاع رسانی شده و نباید با اقداماتی نسنجدیده مخدوش شود.

باستانی گفت: هر آنچه كه فعالان اجتماعی را به نوعی وامدار دولت یا مراكز شبه دولتی كند، موجب خودسانسوری و محدودیت در آزادی بیان خواهد شد. بنابراین بایستی به این فعالان اعتماد نمود و با تقویت خودباوری در میان آنها، به تقویت نظام‌های صنفی همت گماشت.

وی با بیان اینكه بنیادی‌ترین اصل در نظام مردم‌سالار دینی،آن است كه شهروندان بتوانند به وارسی و نظارت بر رفتار دولت و ماموران دولتی بپردازند، خاطرنشان كرد: این نظارت در خلاء رخ نمی‌دهد. شرط این كار، دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات مورد نیاز است كه از طریق خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه تامین می شود و محدود ساختن كار اطلاع رسانی، حتی توسط نظام صنفی، به نفع كشور و مردم و نظام اسلامی نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016