چهارشنبه 27 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تقوی: روند کاهش جمعیت باید هرچه سریعتر متوقف شود

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: با توجه به روند كاهش جمعيت در كشور بايد هرچه سريعتر جلوي آن را گرفت وگرنه در آينده اي نه چندان دور دچار مشكل خواهيم شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت الله سيدرضا تقوي در اولین کنگره اخلاق تولیدمثل در جهرم گفت: يكي از مسائلي كه توجه انديشمندان و صاحبنظران را به خود جلب كرده و از مهم ترين چالش هاي جهان امروز به شمار مي آيد مسئله جمعيت است.

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه افزود: البته اين موضوع نه تنها در جهان ما كه شمار نفوس آن در حال حاضر از مرز 7 ميليارد تن گذشته است بلكه در طول تاريخ نیز مدنظر بوده است به نحوی که چهره هاي متفكر و مشهوري چون افلاطون و ارسطو عقيده داشتند كه شمار مردم نه آنقدر اندك باشد كه استقلال سياسي و اقتصادي جامعه را به خطر اندازد و نه آن اندازه زياد كه اصول حكومت دموكراتيك كشور را متزلزل كند پس مسئله جمعيت دغدغه تاريخي براي همه انديشمندان و متفكران است.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: اگر نگاهي به اين مسئله بيندازيم در طول تاريخ مشاهده مي كنيم كه انديشمندان و متفكران فراواني در مورد جمعيت اظهار نظر كرده اند؛ ابن خلدون يكي از انديشمنداني است كه در اين رابطه مطالبي دارد و در طول تاريخ وقتي نظرات را دنبال مي كنيم مي بينيم كه مسئله جمعيت، مسئله بسيار مهمي بود و مربوط به زمان ما نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: از آنجا كه جامه بشري همواره در معرض تحولات اجتماعي قرار دارد و اين تحولات در شرايط زماني و مكاني خاصي به وقوع مي پيوندد بايد به طور مداوم تحولات جمعيتي را زيرنظر داشت.

آیت الله تقوی با اشاره به ضرورت تداوم نسل بشر تاکید کرد: جمعيت يكي از اركان اقتدار هر نظامي است و با امكانات موجود بشري رابطه اي مستقيم دارد پس ضرورت دارد كه مسئله جمعيت را مورد توجه ویژه قرار دهیم تا بتوانيم جمعيت را در حد معقول و متناسبي قرار دهيم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه به تحولات هويتي در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: زن امروز هويت خود را در استقلال تحصيل و اولويت حضور خود را نه در خانه بلکه در اجتماع می بیند و در واقع گسترش آموزش عالي به ويژه براي زنان، سن ازدواج را بالا برده است اينها عواملي است كه بايد در حوزه فرهنگ به آنها توجه كرد.

آیت الله تقوی در ادامه به نقش عومل اقتصادی در میزان جمعیت اشاره کرد و گفت: پرهزينه بودن فرزند كه حاصل تغيير سبك زندگي است و سایر مسائل اقتصادی در این زمینه نقش دارد که باید موضوع اقتصاد در این رابطه مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه به تاثیر عوامل اجتماعی در جمعیت اشاره کرد و گفت: شهرنشيني و مهاجرت به شهرها، ازدواج و طلاق نیز در این خصوص موثرند.همچنین در رابطه با مسایل جمعیتی به سياست هايي كه قدرتمندان جهاني در ارتباط با منافع خود اتخاذ مي كند و باورها و آموزه هاي ديني که وجود دارد اشاره کرد.

آیت الله تقوی اظهار کرد: تأمين و قوانين حمايتي و تأمين آينده خانواده، نقش كاهشي و هم نقش افزايشي دارد گاهي تامين اجتماعي در دوران پيري مسئوليت فرزندان را به عهده دارد البته نقش رسانه ها و تبليغات نيز موضوع ديگري كه بايد بدان توجه كرد.

وی درباره وضعيت جمعيتي کشور ما بیان کرد: وضعيت امروز جمعيت ما رو به كاهش است سياستهاي نادرست گذشته شيب جمعيت را به پيري سوق داده است تا جايي كه رهبر معظم انقلاب در بجنورد فرمودند مسئله تحديد نسل است كه از اواسط دهه 70 بايد متوقف مي شد اما نشد مسئولان كشور در اين اشتباه سهيم هستند نسل جوان را بايد حفظ كرد و اگر با اين روند كنوني پيش برويم جمعیت كشور پير خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016