جمعه 29 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پلنگ ها می میرند

معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در شش سال گذشته 46 پلنگ در کشور تلف شد. این آمار نشان می دهد که تقریبا سالی هشت پلنگ از بین رفته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ˈاحمد علی کیخاˈ روز پنجشنبه در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران افزود: پلنگ و زیستگاه این گربه سان با ارزش هم مانند دیگر زیستگاه ها در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

کیخا اظهار داشت: عمده دلیل این تلفات حوادث جاده ای اعلام شده است، البته دلایل دیگری مانند مار گزیدگی، طعمه مسموم و درگیری انسان با پلنگ نیز گزارش شده است.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از طرح هایی که اجرا می شود، ملاحظات زیست محیطی در آنها رعایت نمی شود از این رو زیستگاه ها خرد و تجزیه می شود و بین زیستگاه ها فاصله می افتد که در نهایت منجر به بروز حادثه و تلفات در حیوانات می شود.

کیخا با بیان اینکه در حیطه آموزش جوامع محلی در برخی استان ها کارهای خوبی انجام شده است، افزود: برای مشخص کردن نقاط حادثه خیز و یافتن راه حل هایی برای ایجاد گذرگاه های تردد حیوانات، با وزارت راه و شهرسازی و مسوولان استان ها مکاتباتی انجام شده است.

وی درباره اینکه قرار بود وزارت راه و شهرسازی در مسیر اجرای طرح های خود زیرگذر و یا روگذرهایی برای عبور حیات وحش ایجاد کند، گفت: متاسفانه تاکنون چنین کاری انجام نشده است، اگر می شد بدون شک شاهد بروز حوادثی ناگوار برای حیات وحش که منجر به تلف شدن آنها می شود، نبودیم.

کیخا درباره داشتن ارزیابی زیست محیطی پروژه ها گفت: بر اساس قانون باید تمام پروژه ها ارزیابی زیست محیطی داشته باشند اما این که تمام این پروژه ها ارزیابی زیست محیطی داشته اند و یا به درستی اجرا می شوند یا خیر؟، جای بررسی دارد. شاید ارزیابی زیست محیطی داشته اند اما در اجرا از اهدافشان منحرف شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: در بسیاری کشورها از کریدورهای سازگار با محیط زیست برای اتصال زیستگاه ها استفاده می کنند که امضای تفاهمنامه زمینه را در استفاده از ظرفیت و توان شرکت های دانش بنیان برای این کار فراهم کرده است.

به گفته کیخا، رویکرد سازمان محیط زیست یک رویکرد علمی است و دنبال این هستیم هر اقدامی که در کشور صورت می گیرد سازکار با محیط زیست باشد.

وی اظهارداشت: خوشبختانه توجه به مسائل محیط زیست به یک خواست اجتماعی تبدیل شده است و در حال اوج گرفتن است که بر این اساس رفتار مردم و دولتمردان هم باید اصلاح شود.

کیخا تاکید کرد: باید یک زندگی سالم را بر هر چیزی که فکر می کنیم توسعه است ترجیح دهیم، به عنوان مثال تهران از لحاظ ِالمان های شهری تقریبا یکی از بهترین پایتخت های دنیاست اما از یک شرایط نامطلوب برای زندگی برخوردار است.

*** سازمان محیط زیست به سمت استفاده از فناوری های جدید برای حفاظت از زیستگاه ها می رود

کیخا گفت : بدون شک نصب GPS بر روی حیوانات و کار گذاشتن دوربین های ماهواره ای کارحفاظت را آسان تر می کند و سازمان محیط زیست هم به همین سمت حرکت می کند اما این گونه اقدامات به بودجه و اعتبار کافی نیاز دارد که در این شرایط میسر نیست.

وی در ادامه درباره وضعیت تالاب های کشور گفت: متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع آب در کشور، حدود 40 تالاب مهم بین 20 تا 100 درصد خشک شده اند که در این میان برخی تالاب ها مانند هامون ، بختگان و ارومیه شرایط خوبی ندارند.

کیخا درباره وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: بر اثر بارندگی های اخیر، به رغم این که دریاچه ارومیه حدود 30 سانتی متر افزایش سطح داشته اما در مجموع نسبت به سال گذشته در همین زمان کاهش داشته است و دریاچه در شرایط خوبی به سر نمی برد.

وی گفت: در ابتدای دولت یازدهم ، کارگروهی تشکیل و طرح هایی احصا شد اما به نظر می رسد دیگر باید طرح ها و پیشنهادهای داده شده جنبه عملی و اجرایی به خود بگیرد و با شتاب بیشتری انجام شود.

کیخا اظهار داشت: حق آبه سالانه دریاچه ارومیه 3.1 دهم میلیارد متر مکعب در نظر گرفته شده که قرار است توسط وزارت نیرو تامین شود که متاسفانه وزارت نیرو همکاری لازم در این زمینه را ندارد.

تفاهمنامه همکاری مشترک درباره مسائل زیست محیطی امروز پنجشنبه بین ˈ معصومه ابتکارˈ معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و ˈ سورنا ستاریˈ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016