چهارشنبه 23 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

اختتامیه سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر حاشیه‌ساز شد

پرواز سیمرغ‌ها در آسمان سیاست

شرق، فرانک آرتا: اولین جشنواره فیلم فجر در دولت تدبیر و اعتدال در قامت وعده‌های این دولت نبود و انتظار رهایی این رویداد مهم سینمایی را از بند سیاست برآورده نکرد. سیمرغ‌های بلورین سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی بر شانه برندگان این دوره نشست که انتخاب‌های نخستین جشنواره دولت تدبیر و امید، زیر سایه سیاست و البته کارشکنی‌های رسانه ملی بود؛ وقتی که محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما برای اعلام بهترین فیلم انتخاب مردم آمده بود، لب به انتقاد از وضعیت سینما گشود. کارشکنی‌ای که شاید بخشی از آن به شعور تماشاگری که پای تلویزیون نشسته بود توهین کرد. کارشکنی رسانه ملی که از انتخاب مجری در روز قبل از اختتامیه آغاز شده بود، در اختتامیه هم ادامه یافت؛ آنجا که «محسن دارسنج» دیپلم افتخار خود را به «آشغال‌های دوست‌داشتنی» تقدیم کرد تصویر شبکه «نمایش» به رژی پخش رفت و مجری برنامه را نشان داد که با محمدتقی فهیم درباره بخش نگاه نو صحبت می‌کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دومين بار هم زمانی که جمال ساداتيان لب به انتقاد از حوزه هنری گشود، وقتی به اين جمله رسيد که: «اميدوارم به جايی برسيم که همه سليقه‌ها را بتوانيم تحمل کنيم.» پخش زنده مراسم اختتاميه سی‌ودومين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر از شبکه نمايش مجددا قطع شد. البته «کنارکشيدن» فيلم «عصبانی نيستم» رضا درميشيان که نماينده ايران در جشنواره برلين بود در آخرين ساعات داوری يکی از نکات حاشيه‌ای اختتاميه سی‌ودومين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر بود. به نظر می‌رسد فشارهايی که از سوی برخی گروه‌های تند‌رو به اين فيلم و جشنواره فيلم فجر وارد شده بود درميشيان را ناگزير به کناررفتن از جشنواره کرد. يکی از سايت‌های اصولگرا ساعتی پيش از اعلام نتايج آن، با زمزمه‌های اهدای سيمرغ به اين فيلم شروع به انتقاد از جشنواره کرده بود. البته جشنواره سی‌ودوم در اعلام نتايج تقريبا سعی کرد همه فيلم‌ها به اندازه هم سهم داشته باشند.

اما سی‌ودومين جشنواره فيلم فجر در حالی برندگان خود را انتخاب کرد که بيشترين جوايز بين فيلم‌های «رستاخيز» و «چ» تقسيم شد. اجرای ضعيف «محمدرضا شهيدی‌فر» و کارگردانی ضعيف کليپ‌های ميان‌برنامه در مراسم اختتاميه، از جمله مواردی بود که باعث شد مراسمی يکنواخت و بدون هيجان در کاخ جشنواره برگزار شود.

سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مکمل مرد به «بابک حميديان» برای بازی در «چ» رسيد. اين در حالی بود که «ميلاد کی مرام» ديپلم افتخار اين بخش را از آن خود کرد و آن را به بيمارستان کودکان سرطانی تقديم کرد.

«شبنم مقدمی» به خاطر فيلم «امروز» موفق به دريافت جايزه بهترين نقش مکمل زن شد. ديپلم افتخار بهترين موسيقی فيلم به «کارن همايونفر» داده شد برای فيلم «همه چيز برای فروش».

«کارن همايونفر» در لحظه دريافت جايزه خود اظهار کرد: «سينمای ايران اگر برای هر تخصصی به هنرمندان خارجی نيازمند باشد، دست‌کم به آهنگساز خارجی نياز دارد و اميدوارم سيمرغ به آهنگسازی خارجی تعلق نگيرد.» اين در حالی بود که بلافاصله سيمرغ بلورين بهترين آهنگساز به «استفان واربگ» رسيد برای موسيقی فيلم «روز رستاخيز».

در ادامه اين مراسم «مهدی حسينی وند» برای فيلم «چ» جايزه بهترين تدوين را از آن خود کرد و «حسين جعفريان» هم برای فيلم «رستاخيز» جايزه بهترين تصويربرداری را دريافت کرد. سيمرغ بهترين بازيگر نقش اول مرد به «رضا عطاران» برای بازی در «طبقه حساس» تعلق گرفت و جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن به «مريلا زارعی» برای بازی در «شيار ۱۴۳» رسيد.

سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه از آنِ «بهروز افخمی» برای نگارش «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» شد. سيمرغ بلورين بهترين کارگردانی به «احمدرضا درويش» رسيد، در حالی که در مراسم حضور نداشت. جايزه او را «تقی عليقلی‌زاده» تهيه‌کننده «رستاخيز» دريافت کرد. او علت عدم حضور «درويش» را، دلايل متعدد ذکر کرد! البته پيغام او توسط «عليقلی‌زاده» به گوش حضار رسيد. اين سيمرغ به «آرش آصفی»، بازيگر نقش اصلی اين فيلم يعنی «بکير ابن‌حر» تقديم کرد.

جايزه ويژه هيات داوران به‌کارگردان فيلم‌های «آرايش غليظ» و «شيار ۱۴۳» يعنی حميد نعمت‌الله و نرگس آبيار تقديم شد. نکته جالب اين دوره جشنواره اهدای دو سيمرغ برای بهترين فيلم بود. «آذر، شهدخت پرويز و ديگران» و «رستاخيز» برنده اين سيمرغ بودند.

جايزه بخش ملی به بنياد سينمايی فارابی برای ساخت فيلم «چ» اهدا شد. گفتنی است اين فيلم در دوره مديريت سينمايی «شمقدری» جزو فيلم‌های فاخر به شمار می‌رفت. همچنين جايزه پنج‌فيلم مردمی جشنواره سی‌ودوم از سوی «محمدمهدی عسگرپور» مديرعامل خانه سينما، معرفی شد؛ شيار ۱۴۳، خط ويژه، عصبانی نيستم، «چ»، قصه‌ها.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016