چهارشنبه 23 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

ايران هفتمين توليدكننده گازهاي گلخانه‌يي است

اعتماد| ايران هفتمين توليدكننده گازهاي گلخانه‌يي است، اين را رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفته است، خبري كه اعلام مي‌كند توليد گاز‌هاي گلخانه‌يي حتي در رده هفتم، به‌نوبه خود، موجب گرم شدن زمين و مشكلات ناشي از آن مي‌شود.

ابتكار كه چندوقتي است بر مصرف درست انرژي تاكيد دارد و به‌تازگي هم جايزه بنياد جهاني انرژي را از آن خود كرده است، مي‌گويد: «برخي شيوه‌هاي زندگي ايرانيان زيبنده آنان نيست، مصرف انرژي يكي از اين موارد است و همين موضوع سبب آلودگي زيست‌محيطي و ضربه زدن به اقتصاد مي‌شود ضمن اينكه ايران در توليد گازهاي گلخانه‌يي در دنيا رتبه هفتم را دارد و به‌نوبه خود موجب گرم شدن زمين و مشكلات ناشي از آن مي‌شود.»

او به مصرف آب هم اشاره مي‌كند، از نگاه او، مصرف آب عرصه ديگري به شمار مي‌رود كه در آن الگوي زندگي ايرانيان به ويژه در حوزه كشاورزي، شهري و صنعتي زيبنده آنان نيست. يكي از تاكيدات هميشگي ابتكار، وارد شدن سازمان‌هاي مردم نهاد و مشاركت آنان در بهبود مديريت سازماني است، او تاكيد مي‌كند: «سازمان‌هاي مردم نهاد مي‌توانند پشتوانه خوبي براي جلب همراهي مردم درراستاي حفاظت از محيط زيست باشند و بايد توجه داشت كه حافظان اصلي محيط زيست خود مردم هستند. محيط زيست با چالش‌ها و بحران‌هاي جدي در جاي جاي كشور مانند آلودگي هوا، آب، خشك شدن تالاب‌ها، كاهش تنوع زيستي و... مواجه است اما مباحث زيست‌محيطي از نظر توجه دولت و مجلس در جايگاه خوبي قرار دارد و حضور و مشاركت مردم تكميل‌كننده اين زنجير است.»

انتقال پايتخت، راهكاري است كه به ذهن بسياري از مسوولان براي كاهش آلودگي هوا رسيده است، راهكاري كه رييس سازمان محيط زيست كه متولي اين امر است، آن را راه درستي براي از بين بردن اين معضل نمي‌داند و اجراي طرح جامع كاهش آلودگي هوا در بازه زماني ? تا ?? ساله را درمان هواي آلوده شهر مي‌داند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ابتكار معتقد است: «انتقال پايتخت نيازمند بررسي و مطالعات است اما در خصوص شهر تهران واقعيت اين است كه مديريت صحيحي اعمال شود ولي انتقال پايتخت تنها راه‌حل آلودگي هواي تهران نيست. مي‌توان راه‌حل فوري براي مشكل آلودگي هواي تهران را زوج و فرد كردن خودرو‌ها دانست. اگر دستگاه‌هاي اجرايي در اين برنامه زمان‌بندي همسو با محيط زيست حركت كنند از مشكلات كاسته خواهد شد.»

او از حذف بنزين از پتروشيمي هم خبر داد، خبري كه در ميانه آلودگي‌هاي بيش از حد شهر، شايد خبر خوبي باشد براي تنفس‌كنندگان. ابتكار در اين خصوص اعلام كرد: «با توافق كامل انجام شده توليد بنزين از تركيبات پتروشيمي در كشور حذف مي‌شود؛ اين تركيبات بايد به استاندارد قابل قبول برسد. در گذشته برخي تركيبات پتروشيمي را در بنزين‌ها استفاده مي‌كردند كه آلودگي داشت و امروز توليد آن متوقف شده است و تلاش مي‌كنيم بنزين استاندارد مورد نياز مردم را تامين كنيم.»

او همچنين از توزيع بنزين يورو4 در شهرهاي ديگر كشور هم بعد از تهران و اراك خبر داد. رييس سازمان محيط زيست تصريح كرد: «براي كاهش آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ جلسات متعددي برگزار شده است و وزارت نفت، صنعت، معدن و تجارت، شهرداري‌ها و حمل و نقل عمومي در اين جلسات حضور داشتند و برنامه‌هاي خود را براي مبارزه با آلودگي هوا اعلام كردند. واحدهاي صنعتي بايد با استانداردهاي محيط زيست همخواني داشته باشند و برنامه‌ريزي‌ها و مطالعات نيز بر حسب صنعت سبز باشد.»

اما ديگر مواردي كه از دغدغه‌هاي محيط زيستي ابتكار بوده و هست، امواج مضري است كه ابتكار متولي آن را وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مي‌داند، او مي‌گويد: «در اين راستا كميته‌يي براي بررسي آن تشكيل شده است و وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم در خصوص آثار بهداشتي امواج در حال بررسي است و به‌‌زودي نتايج آن را اعلام خواهد كرد. طبق قوانين محيط زيست، هر نوع تشعشعي بايد تابع يك استاندارد باشد كه اگر خلاف قوانين و تحت ضوابط و استاندارد‌ها نباشد آثار مخربي را درپي خواهد داشت و تحت ضوابط زيست محيطي پيگيري خواهد شد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016