یکشنبه 11 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

شکار به مدت ۵ سال در ايران ممنوع می‌شود

• مقامات زيست محيطی در ايران قصد دارند با تدابيری از حيات وحش در کشور حمايت کنند. به اين منظور قرار است شکار حيوانات به مدت ۵ سال و شکار پرندگان به مدت ۳ سال ممنوع شود.

دويچه وله ـ مسئولان محيط زيست در ايران گفته‌اند که برای حفظ حيات وحش کشور، ضرورت دارد که شکار حيوانات به مدت ۵ سال و شکار پرندگان به مدت ۳ سال ممنوع شود.

مسعود عالی‌خانی، مدير کل اداره حفاظت و مديريت صيد و شکار، به خبرگزاری‌ها اطلاع داده است که در اتاق فکری که برای رسيدگی به وضعيت صيد و شکار در سازمان محيط زيست کشور تشکيل شده، ۲۵ نفر از کارشناسان و مسئولان درباره مقررات لازم برای حفظ حيات وحش تصميم‌گيری می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته عالی‌خانی، کارشناسان عقيده دارند "بايد شکار در گونه‌های مختلف جانوری به مدت ۵ و پرندگان به مدت ۳ سال متوقف شود."

صدور مجوزهای تازه برای شکار

احمدعلی کيخا، معاون محيط زيست طبيعی و تنوع زيستی سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: «از ابتدای امسال تاکنون ۳۵۷ مجوز شکار صادر شده است که از اين تعداد ۱۵۷ مجوز ويژه بوده يعنی برای مناطق حفاظت‌شده صادر شده است.»

کيخا ضمن اشاره به اين موضوع که هنوز در ايران "سازوکار صحيحی" برای شکار تعريف نشده، به موارد شکار غيرمجاز در کشور اشاره کرد.

او همچنين از دسترس بودن سلاح‌های شکاری انتقاد کرد و گفت: «با وزارت دفاع مکاتبه کرديم تا خط توليد سلاح‌های شکاری را متوقف کند و آنان قول دادند و اميدوارم اين کار عملی شود.»

"شهيدان و جانبازان محيط زيست"

احمدعلی کيخا گفت که تا کنون ۱۶۰ نفر در راه حفاظت از حيات وحش در ايران جان خود را از دست داده‌اند. او اشاره کرد که شمار فعالان در اين عرصه کافی نيست: «تمام نيروهای سازمان حفاظت محيط زيست در سراسر کشور ده هزار نفر است که قطعا جوابگوی نياز ۷۵ ميليون نفر جمعيت کشور نيست.»

با توجه به برخوردها و کشمکش‌هايی که هرازگاهی در محيط وحش پيش می‌آيد، کيخا درباره ضرورت مسلح بودن برخی از محيط‌بانان گفت: «جمع‌آوری سلاح از محيط‌بانان هنوز قطعی نشده... آنچه مسلم است اين که نمی‌توان سلاح را از تمام محيط‌بانان گرفت... بررسی نشان می‌دهد که ۲۵ درصد از محيط‌بانان بايد مسلح باشند و بقيه که در بخش‌های ديگر مشغول هستند نيازی به سلاح ندارند.»

محيط‌بانان در ايران بارها هدف حمله باندها و افراد شکارچی قرار گرفته‌اند. چند سال پيش ۴ محيط‌بان اداره محيط زيست کردستان ايران هنگام گشت‌زنی در اطراف روستای "چشمه کوچک" از توابع "دوشان" جان خود را از دست دادند.

در تازه‌ترين رويداد، روز جمعه هفته گذشته (دوم اسفند) ۸ شکارچی غيرمجاز، دو محيط‌بان گلستانی را با تبر و چاقو مجروح کردند. اين رويداد بازتاب گسترده‌ای پيدا کرد و واکنش معصومه ابتکار، رئيس سازمان محيط زيست ايران را به دنبال داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016