یکشنبه 11 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

مصرف گاز ايران به اندازه مصرف گاز اتحاديه اروپا است

تهران - ايرنا - مدير عامل شرکت بهينه سازی مصرف سوخت، گفت: مصرف گاز در ايران به اندازه مصرف گاز اتحاديه اروپا است که البته بخش عمده ای از آن در بخش خانگی سوزانده می شود.

به گزارش ايرنا به نقل از شانا، نصرالله سيفی در همايش بين المللی رويکردهای نوين در نگهداشت انرژی گفت: پس از اجرای طرح هدفمندی يارانه ها و افزايش نرخ حامل های انرژی به دليل بالا رفتن قيمت ارز، اثرات اين طرح کاملا از بين رفت.

وی افزود: مقرر شده بود بر اساس قانون هدفمندی يارانه ها قيمت نفت و فرآورده های نفتی بر اساس ٩٠ درصد قيمت فوب خليج فارس و قيمت گاز بر اساس ٧٥ درصد قيمت گاز صادراتی تعيين شود که چنين اتفاقی رخ نداد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اين که بر اساس قانون، قيمت گذاری حامل های انرژی، بايد تابع قيمت ارز و قيمت فوب خليج فارس باشد، تصريح کرد: اگر اين فرمول قيمت گذاری اعمال شود، قيمت بنزين در سال آينده بايد ١٧٦٠ تومان و قيمت گازوييل ١٨٥٠ تومان شود.

سيفی ادامه داد: بر اساس قانون هدفمندی يارانه ها، قيمت نفت کوره ١٤٦٠ تومان و همچنين نرخ نفت سفيد نيز بايد به ١٨٥٠ تومان افزايش يابد.

** مصرف گاز ايران به اندازه مصرف گاز اتحاديه اروپا است

مدير عامل شرکت بهينه سازی مصرف سوخت با اشاره به اينکه نرخ گاز در کشور بسيار پايين است، گفت: مصرف گاز در ايران به اندازه مصرف گاز اتحاديه اروپا است که البته بخش عمده ای از آن در بخش خانگی سوزانده می شود.

سيفی تصريح کرد: اگر قرار باشد که نرخ گاز بر اساس قانون هدفمندی يارانه ها افزايش يابد، قيمت هر مترمکعب آن بايد از ٧٠ تومان به ١٨٧٠تومان افزايش يابد.

وی با بيان اينکه هم اکنون برای گاز طبيعی ٨٤ درصد يارانه پرداخت می شود، افزود: برای بنزين ٧٧ درصد و برای گازوييل ٨١ درصد يارانه توسط دولت پرداخت می شود.

به گفته سيفی، امسال ٢١٠ هزار ميليارد تومان سوخت در کشور سوزانده شد که پيش بينی می شود در سال ٩٣ اين رقم به ٢٥٤ هزار ميليارد تومان افزايش يابد.

وی تصريح کرد: اگر دو فاز جديد پارس جنوبی نيز به بهره برداری برسد به دليل رشد مصرف گاز مشکلات کمبود گاز در کشور برطرف نخواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016