چهارشنبه 14 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

کليد اينترنت جهان در دستان هفت نفر است

• شايد کمی سورئال و تخيلی به نظر برسد٬ اما کليد مهم‌ترين ديتابيس اينترنت جهان در دستان هفت نفر است. اين هفت نفر با کنار هم قرار دادن کليدهای هوشمند خود می‌توانند «شاه‌کليد» ورود به «هسته اصلی اينترنت» را بسازند.

دويچه وله ـ هسته اصلی اينترنت در جهان توسط هفت کليد کنترل می‌شود؛ هفت کليد واقعی٬ به شکل کارت‌های هوشمند٬ که در دستان هفت نفر است. اين هفت نفر هفت جای‌گزين هم دارند که در مواقع اضطراری وظايف آنها را انجام خواهند داد.

روزنامه گاردين به تازگی گزارشی منتشر کرده از مراسمی موسوم به «مراسم کليد» که تحت تدابير شديد امنيتی در سازمان «آيکان» (سازمان جهانی تخصيص نام‌ها و اعداد) برگزار می‌شود؛ مراسمی برای تامين امنيت اينترنت در صورت بروز فجايع بزرگ در زمين.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيکان که در آمريکا مستقر است٬ از مهم‌ترين نهادها در فرآيند حاکميت اينترنت است و مسئوليت تخصيص آدرس‌های اينترنتی به همه وب‌سايت‌ها٬ سرورها و سيستم‌های کامپيوتری موجود در جهان را برعهده دارد. در واقع مديريت سيستم تعيين دامنه‌ها (DNS) برعهده آيکان است.

تمام آدرس‌های اينترنتی در جهان (مثلا گوگل دات‌کام) به آدرس‌های آی‌پی مشخصی متصل‌اند و نام دامنه (گوگل دات‌کام) تنها پوششی برای تسهيل کاربری انسان‌ها است٬ چون به خاطر آوردن نام دامنه‌ها به مراتب راحت‌تر از مجموعه‌ای از چهار عدد است که با نقطه از هم جدا شده‌اند٬ مثلا ۶۴.۲۳۰.۱۶۰.۷۸ که يکی از آی‌پی‌های گوگل است. به عبارت ساده٬ آيکان مسئوليت ترجمه اين اعداد به نام‌ها را برعهده دارد.

اگر کسی به پايگاه عظيم داده‌های آيکان دست پيدا کند٬ می‌تواند کنترل اينترنت را در دست بگيرد٬ به اين معنی که مثلا می‌تواند با دريافت درخواست کاربران از طريق مرورگرها٬ آن‌ها را به هرجايی که می‌خواهد هدايت کند.

اينترنت و احتمال فاجعه‌ها

ديتابيس آيکان اگر مهم‌ترين ديتابيس موجود در جهان نباشد٬ بی‌ترديد يکی از مهم‌ترين‌ها است. به همين خاطر٬ در صورتی که فاجعه‌ای عظيم در زمين رخ دهد ممکن است نياز به ری‌ست کردن يا بازسازی اين ديتابيس وجود داشته باشد. برای افزايش امنيت٬ آيکان کليد ورود به اين ديتابيس‌ها را در اختيار هفت نفر قرار داده تا بتوانند در مواقع ضروری اقدامات لازم را انجام دهند؛ هفت متخصص امنيت اينترنت از کشورهای گوناگون جهان.

هفت نفر ديگر هم به‌عنوان «کليدداران جای‌گزين» يا «بک‌آپ» انتخاب شده‌اند تا در صورتی که اتفاقی برای هفت نفر اول رخ داد٬ آنها بتوانند وظايف تعريف‌شده را به انجام برسانند. در مجموع ۱۴ نفر کليد ورود به پايگاه عظيم داده‌های آيکان را در اختيار دارند.

اين کليدهای فلزی می‌توانند باکس‌هايی که در نقاط گوناگون در جهان پنهان نگاه داشته شده‌اند را باز کنند. درون اين جعبه‌ها کليدهای ديگری به شکل کارت‌های هوشمند قرار دارد. اگر اين هفت کليد هوشمند موجود در باکس‌های گوناگون را هم‌زمان در اختيار داشته باشيد آن‌گاه «شاه‌کليد» اينترنت جهان را در دست خواهيد داشت. شاه‌کليد در واقع يک کد کامپيوتری است؛ نوعی پسورد که می‌تواند امکان دسترسی به ديتابيس آيکان را فراهم کند.

چهار ديدار سالانه کليدداران

از سال ۲۰۱۰ اين هفت نفر هر سال چهار بار با يکديگر ديدار می‌کنند تا با حضور در «مراسم کليد» يک «شاه‌کليد» جديد بسازند؛ يعنی در واقع پسورد برای ورود نهايی را تغيير دهند. اين مراسم در لس‌آنجلس برگزار می‌شود؛ در اتاقی بی‌پنجره و دور از ديدرس ديگران در جنوب کاليفرنيا.

خبرنگار گاردين می‌گويد ورود به اين مراسم فوق‌محرمانه مستلزم عبور از چندين گيت امنيتی بسيار پيچيده است؛ پر از درهای بسته‌ای که با کدهای مخصوص و اثر انگشت و اسکن چشم باز می‌شوند. مکانيسم امنيتی برای ورود به اين مجموعه در حد مکانيسم امنيتی اتاق فرمان موشک‌های حامل کلاهک‌های هسته‌ای است.

در نهايت با عبور از اين گيت‌ها به اتاقی می‌رسند که هيچ ارتباط الکترونيکی از آن خارج يا به آن وارد نمی‌شود و به همين خاطر امکان نفوذ الکترونيک به آن هم وجود ندارد. ماجرا کمی شبيه به صحنه‌هايی است که در فيلم‌های علمی‌تخيلی ديده‌ايم٬ اما واقعيت دارد.

کنترل اينترنت و سازمان ملل

آيا آن‌طور که در برخی شايعات عنوان شده٬ اين هفت نفر می‌توانند اينترنت را در جهان غيرفعال کنند؟ آيا در صورتی که هکرها بتوانند به اين سيستم نفوذ و کارکرد آن را مختل کنند٬ آنها می‌توانند سيستم را دوباره به حالت اول برگردانند؟ پاسخ به اين سوال‌ها مثبت است. اين هفت نفر کنترل کامل هسته اينترنت را در اختيار دارند.

با اين حال٬ پس از افشاگری‌های تکان‌دهنده ادوارد اسنودن درباره جاسوسی‌های گسترده آژانس امنيت ملی آمريکا٬ حالا بسياری از کشورهای جهان خواستار تحول اساسی فرآيند حاکميت اينترنت در جهان‌اند. اتحاديه اروپا به تازگی از آمريکا خواسته که «جدول زمانی روشنی برای جهانی‌سازی آيکان» ارائه کند؛ حالا محول کردن وظايف آيکان و انتقال مسئوليت راهبری اينترنت به نهادهای زيرمجموعه سازمان ملل٬ کف مطالبات اتحاديه اروپا و بسياری از کشورهای ديگر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016