شنبه 9 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

سازمان بهداشت جهانی: پاک‌سازی ۸۰ درصد جهان از ويروس فلج اطفال

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که جنوب شرق آسيا جزء سه منطقه عاری از ويروس فلج اطفال است.

به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه سازمان بهداشت جهانی، اين سازمان اعلام کرد که منطقه جنوب شرق آسيا پس از آمريکا، غرب اقيانوس آرام و اروپا عاری از اين ويروس کشنده است که به منزله يک نقطه عطف تاريخی محسوب می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



در اين بيانيه آمده است که در زمان حاضر ۸۰ درصد از کل جهان فاقد اين ويروس است.

در ادامه آمده است که پس از گذشت ۳ سال، هنوز هم يک مورد از اين ويروس در هند ديده نشده است.

کار‌شناسان بر اين باورند که ريشه کن کردن فلج اطفال در هند سخت‌تر از ديگر کشور‌ها بود، زيرا محل زندگی نزديک به ۱۷۰ ميليون کودک زير ۵ سال است که نيازمند واکسيناسيون بودند.

به گزارش WHO، مناطق ديگری جنوب شرق آسيا از جمله سريلانکا، مالديو و بوتان نيز برای ۱۵ سال متوالی عاری از اين ويروس هستند.

اين سازمان در ادامه گفته است که متاسفانه هنوز اين بيماری در مناطقی از افغانستان، نيجريه و پاکستان ديده می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که با اين حال چالش‌های عمده‌ای برای ريشه کن کردن اين ويروس در سراسر جهان تا سال ۲۰۱۸ وجود دارد.

اين ويروس کشنده در کشورهای جنگ زده‌ای مانند سوريه نيز مشاهده شده است.

ويروس فلج اطفال کودکان زير ۵ سال را تحت تاثير قرار می‌دهد و از طريق مواد غذايی آلوده و آب منتقل می‌شود و به سرعت در روده گسترش پيدا می‌کند. و به سرعت به سيستم اعصاب حمله می‌کند و منجر به فلج و معلوليت می‌شود.

ابتکار ريشه کنی فلج اطفال از سال ۱۹۸۸ توسط اتحاد دولت‌ها با سازمان‌هايی نظير يونيسف، سازمان بهداشت جهانی و روتاری بين المللی آغاز شد.

در سال ۱۹۸۸ حدود ۳۵۰ هزار ويروس در سراسر جهان به ثبت رسيد در حاليکه اين آمار در سال ۲۰۱۲ به ۲۲۳ مورد کاهش يافت؛ اما در سال گذشته اين آمار به ۴۰۶ مورد افزايش يافت.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که با توجه به گسترش جنگ و توقف واکسيناسيون، هنوز هم اين ويروس مرگبار کودکان را تهديد می‌کند.

بر اثر توقف واکسيناسيون در سوريه، در اکتبر سال ۲۰۱۳ در اين کشور يک مورد ويروس فلج ديده شد و متاسفانه اين تعداد در مارس سال ۲۰۱۴ به ۲۵ مورد افزايش يافت. ۲۱۷ مورد فلج اطفال نيز در سومالی، کنيه و اتيوپی گزارش شده است.

متخصصان بر اين باورند که زمانی می‌توان از اين ويروس وحشی در امان بود که حتی يک مورد نيز در سراسر جهان وجود نداشته باشد زيرا دنيا يک دهکده جهانی است.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی آمار اين ويروس در افغانستان، نيجريه و پاکستان به قرار زير است:

افغانستان: ۳۷ مورد در سال ۲۰۱۲ و ۱۴ مورد در سال ۲۰۱۳

نيجريه: ۱۲۲ مورد در سال ۲۰۱۲ و ۵۳ مورد در سال ۲۰۱۳

پاکستان: ۵۸ مورد در سال ۲۰۱۲ و ۹۳ مورد در سال ۲۰۱۳


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016