سه شنبه 2 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

وداع با مارکز در کاخ هنرهای زیبا

رادیو زمانه ـ دوشنبه، ۱ اردیبهشت (۲۱ آوریل) خاکستر مارکز در کاخ هنرهای زیبا در مکزیکوسیتی قرار داده شد. مرسده بارچا، بیوه مارکز و دو پسر او رودریگو و گونزالو در کاخ هنرهای زیبا در مرکز شهر مکزیکوسیتی مراسم وداع با گابریل گارسیا مارکز را افتتاح کردند. در این مراسم انریکه پنیا نیتو، رییس جمهور مکزیک و خوآن مانوئل سانتوس، رییس جمهور کلمبیا حضور داشتند.

گنیا نیتو، رییس جمهور مکزیک گفت « ما مارکز را دوست می‌داریم و همیشه خواننده آثار او خواهیم بود. درگذشت او ضایعه بزرگی است. نه فقط برای ادبیات جهانی بلکه برای انسانیت. میلیون‌ها نفر از طریق آثار او با آمریکای لاتین آشنا شدند و به این منطقه از جهان و ساکنانش علاقمند شدند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مانوئل سانتوس، رییس جمهور کلمبیا هم در ستایش مارکز گفت: «گارسیا مارکز با آثارش زنده است. افتخاری‌ست هم‌وطن بودن با او.»

ساعت‌ها پیش از آغاز مراسم هزاران نفر مقابل کاخ هنرهای زیبا در مرکز شهر مکزیکوسیتی تجمع کرده بودند. آن‌ها با خود گل‌های زرد آورده بودند و به یاد «صد سال تنهایی» سرود «ماکاندو» را می‌خواندند. این سرود درباره دهکده‌ای است که ماجراهای رمان «صد سال تنهایی» در طی شش نسل در آن اتفاق می‌افتد.

لوئیس آکساندر برمودس یک شهروند کلمبیایی که از ۱۲ سال پیش تاکنون در مکزیکوسیتی زندگی می‌کند، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «مارکز مردمان دو کشور کلمبیا و مکزیک و کل آمریکای لاتین را با آثارش به هم پیوند داد. برای همین ما شادیم و در همان غمگینیم که نویسنده بزرگی از میان ما رفته است.»

امروز، سه‌شنبه ۲ اردیبهشت (۲۲ آوریل) این مراسم در کلیسای جامع بوگوتا، در کلمبیا همچنان ادامه دارد. مراسم وداع با مارکز در بوگوتا از طریق تلویزیون و رادیو به شکل زنده پخش می‌شود. ارکستر سمفونی کلمبیا، «رگوئیم مرگ» از ولفگانگ آمادئوس موتزارت را اجرا می‌کند.

گابریل گارسیا مارکز، نویسنده سر‌شناس کلمبیایی و برنده نوبل ادبی در سال ۱۹۸۲، در بعد از ظهر پنجشنبه ۲۸ فروردین (۱۷ آوریل) درگذشت. او که در کاتاکا، در منطقه سانتامارا در کلمبیا متولد شده بود، از ۴۰ سال پیش در مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک زندگی می‌کرد.

خانواده مارکز اعلام کرده بود که قصد دارد جنازه نویسنده «صد سال تنهایی» را بسوزاند، اما نگفت خاکستر آن کجا دفن می‌شود.

خوزه گابریل اورایز، سفیر کلمبیا در مکزیک پیشنهاد داد که نیمی از خاکستر گابریل گارسیا مارکز در کلمبیا و نیمی دیگر در مکزیک دفن شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016