سه شنبه 23 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

علت مرگ ماهيان فشافويه اعلام شد

ایسنا ـ مدير کل شيلات استان تهران گفت: تراکم بالا و خفگی مهمترين عوامل مرگ ماهيان پرورشی در بند خاکی فشافويه بوده و براساس آزمايش‌های انجام شده هيچ نشانی از سم يا آلوده بودن اين ماهيان وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) اول ارديبهشت دو ميليون قطعه ماهی در بند خاکی فشافويه تلف شدند که دلايل متعددی مطرح شد که علت نهايی به پس از بررسی‌ها موکول شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حال با گذشته حدود سه هفته از اين حادثه مومن‌نيا، مدير کل شيلات استان تهران گفت: تراکم بالا و خفگی مهمترين عوامل مرگ ماهيان پرورشی در بند خاکی فشافويه بوده است.

وی به خبرنگار ايسنا اظهار کرد: بند خاکی فشافويه از اوايل دهه ۶۰ برای جمع‌آوری سيلاب‌های کن و کرج ساخته و پس از آن مجموعه ۲۰۴ واحد دامپروری در آن راه‌اندازی شد که مديريت اين بند خاکی به اين مجموعه واگذار شد.

مومن‌نيا افزود:‌ سطح کل اين بند خاکی ۲۶۰ هکتار بوده که البته طی سال‌های گذشته هيچ‌گاه به طور کامل پر نشده و بيشترين ميزان حجم آب جمع‌آوری شده در اين بند خاکی حدود ۱۸۰ هکتار است.

مدير کل شيلات استان تهران خاطر نشان کرد:‌ از دهه ۷۰ در راستای استفاده بهينه از منابع به صورت آزمايشی پرورش ماهی در اين بند خاکی آغاز شد و از سال ۸۳ تاکنون مجوز پرورش يک تن ماهی در هر هکتار به اين بند خاکی داده شد که اگر حدود ۲۰۰ هکتار از اين بند خاکی پر شود می‌توان ۲۰۰ تن ماهی در آنجا توليد کرد.

مومن‌نيا ادامه داد: آخرين تمديد مجوز پرورش ماهی در اين بند خاکی مربوط به سال ۹۱ و ۹۲ و از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی بوده که البته به صورت مداوم تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی نيز قرار گرفته و مسئولان اين بند خاکی پروانه بهداشتی پرورش را هم دريافت کرده‌اند.

وی اظهار کرد:‌ اولين گزارش تلف شدن ماهيان در بند خاکی فشافويه سی و يکم فروردين و ساعات ابتدايی بامداد بوده که عليرغم انجام اقدامات کنترلی و پيشگيری مسئولان، تلف شدن ماهيان پرورشی همچنان ادامه داشت.

مدير کل شيلات استان تهران با بيان اين‌که ميزان بارش باران در سال جاری ۱۸ تا ۴۰ درصد کاهش يافته و بر همين اساس ورودی آب به اين بند خاکی تقريبا به صفر رسيده بود، گفت: حجم آبگير اين بند خاکی در سال جاری با توجه به کاهش بارش آب و افزايش تبخير آن حدود ۸۰ درصد کاهش يافته و به ۵۰ هکتار رسيده بود اما بر اساس محاسبات صورت گرفته در اين بند خاکی عليرغم اينکه مجوز رهاسازی حدود ۲۰۰۰ قطعه ماهی وجود داشت به گفته مسئولان آن حدود دو ميليون قطعه ماهی در اين منطقه پرورش يافته که خود نشان از تراکم بيش از حد پرورش ماهی است.

مومن‌نيا با اشاره به اين‌که کپور ماهيان که گونه غالب پرورشی در بند خاکی فشافويه بوده‌اند جزو گونه‌های بسيار حساس به اکسيژن هستند، اظهار کرد: عليرغم اينکه با توجه به کاهش سطح آب در اين بند خاکی مجوز رهاسازی ۵۰ هزار قطعه ماهی وجود داشته، رهاسازی بيش از ۳۰ برابر ظرفيت صورت گرفته است.

وی درباره عوامل اصلی تلفات ماهيان پرورشی در بند خاکی فشافويه تصريح کرد: کاهش بارندگی، سوء مديريت، رعايت نکردن تراکم استاندارد و ديگر دستورالعمل‌های اعلام شده به مسئولان اين مجموعه خصوصی پرورش ماهی از جمله عوامل اصلی تلف شدن ماهيان پرورشی در اين بند خاکی بوده چرا که تراکم بالای ماهی در اين منطقه باعث کاهش اکسيژن و خفگی ماهيان شده است.

مدير کل شيلات استان تهران تاکيد کرد: بر اساس آزمايشات صورت گرفته و نمونه‌برداری از آب و ماهيان تلف شده بند خاکی فشافويه هيچ نشانی از سم يا آلوده بودن ماهی‌های پرورشی در اين منطقه وجود نداشت و عامل اصلی تلف شدن خفگی و تراکم بالا ناشی از کاهش اکسيژن در اين بند خاکی گزارش شد.

مومن‌نيا گفت: عليرغم اينکه طی روزهای نخست وقوع اين حادثه هيچ بررسی علمی و دقيقی درباره علت تلف شدن اين ماهيان انجام نشده بود برخی به اشتباه ميزان تلفات در اين منطقه را دو ميليون قطعه ماهی و ۳۰ تن اعلام کردند که اگر تعداد قطعه را در وزن اعلام شده تقسيم کنيم، وزن متوسط هر ماهی تلف شده در بند خاکی فشافويه به حدود ۱۵ گرم می‌رسد که اصلا درست نيست اما بايد ابتدا بررسی‌ها صورت می‌گرفت و سپس علت و ميزان تلفات از سوی مسئولان و مقامات آگاه اعلام می‌شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016