شنبه 3 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

سرانه مصرف شير در ايران کمتر از نصف متوسط کشورهای توسعه يافته است

تهران - ايرنا - رييس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرانه مصرف شير در ايران ۷۰ تا ۸۰ کيلوگرم در سال است در حاليکه اين ميزان در کشورهای توسعه يافته به ۳۰۰ کيلوگرم می رسد.

«زهرا عبداللهی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ايرنا افزود: طبق آخرين بررسی ها، ميزان مصرف شير در الگوی مصرف غذايی خانوار در مقايسه با سبد مطلوب غذايی کشور فاصله زيادی دارد؛ بطور مثال اکنون ايرانيان روزانه ۱۹۰ گرم شير و مواد لبنی مصرف می کنند، درحاليکه طبق سبد مطلوب پيشنهادی غذايی، بايد حداقل ۲۵۰ گرم شير و لبنيات در روز مصرف کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: کمبود شير موجب شکستگی خودبخودی استخوان و پوکی استخوان بويژه شکستگی استخوان لگن و ران در سالمندان می شود.

رييس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت با تاکيد براينکه سرانه مصرف شير در ايران نسبت به متوسط سرانه جهانی، خيلی پايين است، گفت: پوکی استخوان در بسياری از موارد منجر به معلوليت می شود.

عبداللهی با اشاره به لزوم در دسترس بودن شير برای همه اقشار افزود: شورای عالی سلامت و امنيت غذايی تصويب کرده که با بکارگيری ابزارهای حمايتی برای توليد کنندگان، قيمت شير توليد شده پايين بيايد تا با قيمت مناسب در اختيار مردم قرار گيرد.

وی گفت: دو مصوبه در اين شورا تصويب شد که يکی آنها مربوط به اجرای برنامه شير مدرسه است تا توزيع شير در مدارس حتما صورت گرفته و اعتبار آن تامين شود.

رييس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: توزيع شير در مدارس، فرهنگ مصرف شير بين دانش آموزان را رواج داده و بخشی از نياز آنان را به پروتئين و کلسيم تامين می کند.

عبداللهی افزود: مصوبه ديگر شورای عالی سلامت و امنيت غذايی نيز مربوط به اين مساله است که دولت از توليد کنندگان حمايت کند تا شير با قيمت مناسب در بازار در اختيار مصرف کنننده قرار گيرد، يعنی در حد قدرت خريد مردم باشد و مردم بتوانند شير و ديگر مواد لبنی از جمله ماست و پنير را تهيه کنند.

وی تصريح کرد، نمی توان گفت از چه زمانی اين کاهش قيمت ها اعمال می شود اما به هر حال اجرای اين طرح در راستای سياست های اتخاذ شده بخش سلامت برای بهبود وضعيت مصرف شير و افزايش سرانه مصرف شير در کشور است.

رييس اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت تاکيد کرد: برای اجرای اين طرح لازم است حمايت های دولت را داشته باشيم و از سوی ديگر بخش های مختلف از جمله بخش های بهداشت، کشاورزی و صنعت در اين زمينه همکاری کنند، اما اينکه اين مساله در شورای عالی سلامت تصويب شده و دولت از اين مساله حمايت کرده، گام بزرگی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016