شنبه 3 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

۵۵ درصد طلاق‌های کشور متاثر از مساله اعتياد است

دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه ‏۵۵ درصد طلاق‌های کشور متاثر از مساله اعتياد است، گفت: با توجه به آمار ارائه شده بايد برای حل مسائلی همچون سرقت، قتل، همسرآزاری، طلاق و بسياری ‏ديگر از آسيب‌های اجتماعی، مسئله اعتياد را حل کرد.‏

به گزارش سرويس «اجتماعی» ايسنا، دکتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشستی که با رئيس مرکز امور مساجد و ائمه جماعات برگزار شد، به اهميت موضوع مبارزه با مواد مخدر اشاره و اظهار کرد: مواد مخدر ام‌المصائب است و تا زمانی که آدمی به صورت مستقيم درگير آن نشده باشد نمی‌تواند ابعاد کامل آسيب‌های آن را احساس کند.

وی از دست رفتن آبرو و حيثيت خانواده‌های معتاد و همچنين مشکلات اقتصادی، اجتماعی و روحی را بخشی از آسيب‌های مساله اعتياد عنوان کرد و افزود: طبق تحقيقات انجام شده در مراکز مختلف حداقل يک ميليون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور وجود دارد که اين رقم، رقم بسيار بزرگی است و با در نظر گرفتن افراد خانواده فرد معتاد می‌توان نتيجه گرفت که حدود ۶ ميليون نفر در کشور درگير معضلات ناشی از اعتياد هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبيرکل ستاد با بيان اينکه طبق تحقيقات صورت گرفته ۵۳ درصد از معتادان متاهل هستند، گفت: با توجه به اين آمار متاسفانه ۷۰۰ هزار همسر درگير اعتيادند و اگر هر يک از اين معتادان متاهل دارای ۲ فرزند نيز باشند می‌توان گفت که يک ميليون و ۴۰۰ هزار فرزند در خانواده‌های نابهنجار و درگير با مساله اعتياد زندگی می‌کنند.

رحمانی‌فضلی ۵۵ درصد از طلاق‌های کشور را متاثر از مساله اعتياد عنوان کرد و با اشاره به جمعيت ۷۰ درصدی زندانيان مرتبط با موضوع مواد مخدر گفت: علاوه بر اين موارد آنچه که نگرانی‌های ما را در موضوع موادمخدر بيشتر کرده است، ميزان گرايش جوانان به سمت اين مواد و تغيير الگوی مصرف آنها به سمت موادمخدر صنعتی است.

دبيرکل ستاد در ادامه، تنوع مواد مخدر به بهانه‌های لاغری، درمان ناتوانی جنسی، مقابله با استرس، افزايش تمرکز را از جمله موضوعات نگران‌کننده جامعه امروز دانست و گفت: متاسفانه طبق آمار صورت گرفته ۲۵ درصد از کارگران صنعتی يک کارخانه بزرگ در يکی از استان‌های مهم کشور معتاد هستند و اين موضوعی است که بايد به آن توجه ويژه داشت.

وی همچنين به سود سرشار حاصل از قاچاق مواد مخدر در دنيا اشاره کرد و افزود: با توجه به درآمد بسيار عظيم کارتل‌های موادمخدر، قاچاقچيان با استفاده از انواع تبليغات با بهره‌گيری از نفوذ بالای خود حتی برای خودشان ارتش دارند و در ايران نيز قاچاق مواد مخدر سالانه ۴ ميليارد دلار سود عايد قاچاقچيان می‌کند.

رحمانی فضلی با بيان اينکه در سال ۹۲ بيش از ۲۰۰ هزار نفر در موضوع مبارزه با مواد مخدر دستگير شده‌اند، گفت: سال گذشته حدود ۵۷۰ تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد که اين ميزان کشفيات به اندازه مصرف داخلی در کشور است که کشفيات انجام شده در سال گذشته ۱۷ درصد افزايش داشت.

وزير کشور ادامه داد: متاسفانه طبق آمار پزشکی قانونی روزانه ۹ نفر و با احتساب ساعت، هر ۳ ساعت يک نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در کشورمان جان خود را از دست می‌دهد.

دبيرکل ستاد با اشاره به شهادت ۳۷۰۰ مامور نيروی انتظامی به دنبال مبارزه با مواد مخدر گفت: با وجود تمامی زحمت‌های کشيده شده در سال‌های گذشته بايد بگوييم اين تلاش‌ها کافی نبوده و برای مبارزه جدی‌تر با موضوع اعتياد و مواد مخدر بايد علاوه بر پيشگيری، درمان و مقابله به موضوع صيانت از معتادان بهبود يافته توجه داشت، چرا که به دليل عدم پذيرش معتادان بهبوديافته در جامعه ما در بهترين شرايط تنها ۲۰ درصد از درمان‌شدگان چرخه درمان خود را تکميل می‌کنند و ۸۰ درصد دوباره به چرخه اعتياد بازمی‌گردند.

وی برگزاری نشست با ائمه جماعات را در راستای اجتماعی کردن مبارزه با معضل اعتياد عنوان کرد و افزود: ما معتقديم که در هر موضوعی اگر مردم پای مبارزه نيايند آن موضوع حل نمی‌شود و ما در مساله مبارزه با اعتياد نيز تنها از مردم اين توقع را داريم که هر فرد مراقب خانواده و فرزندان خود باشد.

رحمانی فضلی در بخش ديگری از سخنانش ضمن تاکيد بر مساله نظارت والدين بر رفتار فرزندانشان گفت: والدين بايد توجه کنند که اگر فرزندانشان از ساعت ۸:۳۰ شب ديرتر به منزل می‌آيند بايد نگرانشان شوند چرا که متاسفانه اين امکان وجود دارد که فرزندانشان به بهانه‌های مختلف همچون جشن‌های شبانه و جشن فارغ‌التحصيلی با مواد مخدر جديد آشنا شوند و استفاده از اين مواد نيز به زودی خود را نشان نمی‌دهد.

دبيرکل ستاد خطاب به ائمه جماعات آنها را اولين مرجع مردم در مسائل اخلاقی عنوان کرد و در پايان گفت: با توجه به آمار ارائه شده و نتايج به دست آمده بايد برای حل مسائلی همچون سرقت، قتل، همسرآزاری، طلاق و بسياری ديگر از آسيب‌های اجتماعی، موضوع اعتياد را حل کرد.

وی با ابراز نگرانی از آمار معتادان در کشور گفت: ۲۱ درصد معتادان ما دارای تحصيلاتی بالاتر از ليسانس هستند و شما ائمه جماعت اگر بتوانيد با يک روايت يا حديث دو نفر را از دامان اعتياد برهانيد کار بزرگی انجام داده‌ايد و ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر با تخصيص اعتبار و فعاليت‌های لازم شما را در اين امر ياری می‌رسانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016