شنبه 17 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

تعطيلی ۳۰ درصد از معادن به دليل کاهش قيمت سنگ آهن

• هنوز هم به دنبال صنايع فرآوری نيستيم و تنها سرمايه گذاری در طرح های ۷ گانه مد نظر دولت است اين در حالی است که اگر اين طرح ها يک روز جلوتر هم متوقف شود اين به نفع مملکت است.

ایلنا ـ دبيرکل اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ايران گفت: ۳۰ درصد از معادن کشور بدليل کاهش نرخ سنگ‌آهن طی ماههای گذشته تعطيل شده اند.

کامران وکيل، دبيرکل اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ايران در گفتگو با خبرنگار ايلنا در خصوص وضعيت معادن کشور اظهار داشت: برخی از معادن نسبت مواد باطله اش به مواد معدنی شان کمتر و دارای عيار بالاتری هستند و هزينه استخراج متفاوتی هم دارند و دارای شرايط بهتری نسبت به ساير معادن هستند که در حال حاضر به فعاليت خود نيز ادامه می دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: اما در مقابل برخی ديگر از معادن که اکثرا در سمت يزد، زنجان و خواف قرار دارند با کاهش نرخ جهانی سنگ آهن تعطيل شده اند.

وکيل با اشاره به آمار توقف فعاليت اين معادن گفت: کاهش ۲۵ درصدی قيمت سنگ آهن در چند ماه اخير سبب شده تا معدنکاران نتوانند هزينه های جاری خود را که به دليل افزايش نرخ دستمزد، آب، برق، گاز و نرخ حمل و نقل مدام در حال افزايش است پوشش دهند و از هر ۱۰ معدن ۳ معدن تعطيل شده است يعنی حدود ۳۰ درصد معادن به مرور با کاهش قيمت ها متوقف شده اند.

وی تصريح کرد: در برابر کاهش نرخ سنگ آهن همه شرکتها به يک اندازه قادر به مقاومت نيستند و هم اکنون تعدادی از معدنها از گردونه رقابت خارج شده اند.

وکيل در پاسخ به اين پرسش که چه راهکاری برای حل اين مشکل وجود دارد گفت: اين موضوع نياز به برنامه ريزی های بلندمدت و ميان مدت ۵ تا ۱۰ ساله دارد، متاسفانه طی سالهای گذشته وابستگی ما به چين به شدت افزايش داشته و هرگونه تغيير در سياست های توسعه ای اين کشور تاثير مستقيم بر عملکرد معادن ما دارد.

دبيرکل اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ايران با بيان اينکه بايد مسير صادرات سنگ آهن را تغيير داد افزود: در حال حاضر کشورهای عربی جايگزين مناسبی هستند و می توانيم بازارهای جديدی داشته باشيم.

وی با انتقاد از اينکه صنايع فرآوری در کشور جايگاهی ندارد گفت: هنوز هم به دنبال صنايع فرآوری نيستيم و تنها سرمايه گذاری در طرح های ۷ گانه مد نظر دولت است اين در حالی است که اگر اين طرح ها يک روز جلوتر هم متوقف شود اين به نفع مملکت است.

وی ادامه داد: جانمايی نادرست و عدم زيرساخت مناسب اعم از آب، برق، گاز و جاده سازی و فقدان منابع معدنی در اطراف اين طرح ها نشان می دهد اين طرح ها ظرفيت اقتصادی ندارند.

وی افزود: در حال حاضر زير ۵ ميليون تن ظرفيت اقتصادی ندارد اين در حالی است که طرح های ۷ گانه حدود ۱ ميليون تن ظرفيت دارند.

وکيل افزود: طرح های ۷ گانه با انگيزه سياسی و افزايش اشتغال در نقاط مختلف کشور آغاز شدند و همان اشتباهی که در خصوص صنعت سيمان، فولاد و پتروشيمی صورت گرفت بار ديگر تکرار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016