شنبه 31 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

ناصر تقوايی: می‌خواهند فيلمسازان قديمی را کنترل سياسی و اخلاقی کنند

• اينکه با افرادی که سال‌ها در سينما کار کردند به گونه‌ای رفتار می‌شود که انگار يک کنترل سياسی و حتی بالاتر؛ يک کنترل بسته اخلاقی صورت می‌گيرد؛ درست نيست
• با من و مهرجويی و برخی فيلمسازان قديمی طوری رفتار می‌شود که انگار در اين جامعه زندگی نمی‌کنيم و شرايط را نمی‌دانيم.

ناصر تقوايی معتقد است: با وجود آنکه سالها از ورود سينما به کشور می‌گذرد اما همچنان مخالفت‌های جدی با اين هنر در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، اين کارگردان سينما که شب گذشته (جمعه ۳۰ خرداد) در مراسم نمايش نسخه اصلاح شده فيلم «گاو» حضور داشت؛ با اشاره به اهميت توجه به فيلم‌های قديمی گفت: اولين فيلمی که در جريان جديد سينمای ايران ساخته شد و به نوعی جريان نو سينما را بوجود آورد؛ فيلم «گاو» بود و امروز نيز بعداز ۴۷ سال اولين فيلمی که اصلاح می‌شود فيلم «گاو» است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه وی به همراه داريوش مهرجويی و مسعود کيميايی آثاری ساختند که فصل جديدی را در سينمای ايران آغاز کرد؛ افزود: تلويزيون به عنوان يکی از تهيه‌کنندگان قديمی سينما؛ مالک بسياری از فيلم‌های کلاسيک سينمای ايران است اما متاسفانه برای نگهداری آنها و تشکيل يک آرشيو مدرن کاری نمی‌کند.

کارگردان «ناخداخورشيد» ادامه داد: در تمام دنيا هر ۵ سال يکبار نگاتيوهای قديمی و فيلم‌های قديمی با استفاده از لابراتوراها اصلاح شده و نگهداری می‌کنند اما اين نگهداری به گونه‌ای نيست که فقط آنها را جمع‌آوری کنند در جعبه بگذارند و در تاقچه نگه دارند.

وی ادامه داد: بهترين لابراتوارهای ما در کشور همچون لابراتوار وزارت ارشاد و تلويزيون دولتی هستند به همين دليل آنها بايد در نگهداری فيلم‌ها بيشتر تلاش کنند.

کارگردان «کاغذ بی‌خط» در ادامه افزود: مراکز بسياری همچون کانون پرورش فکری، تلويزيون، وزارت ارشاد در طول دهه‌های گذشته فيلم‌های زيادی ساختند و آنها را آرشيو کردند. بايد برای اين فيلم‌ها و نگهداری آنها فکر جدی شود زيرا تمام اين فيلم‌ها بخش مهمی از تاريخ سينمای ايران هستند.

وی با اشاره به اينکه فيلم خوب هميشه قابل ديدن است؛ افزود: امروزه حتی در هاليوود فيلم‌های قديمی و کلاسيک اصلاح شده و به صورتی زيبا در دسترس عموم مردم قرار می‌گيرد و همچنان نسخه‌های اصلاح شده آثاری همچون فيلم‌های چاپلين به فروش می‌رسد.

کارگردان «دايره مينا» با تشکر از کسانی که در اصلاح فيلم «گاو» تلاش کرده‌اند؛ گفت: نبايد اصلاح اين فيلم‌ها به گونه‌ای باشد که فقط آنها را اصلاح و در آرشيو بگذاريم از طرفی ديگر نبايد چنين روندی فقط به فيلم‌های فرهنگی معطوف شود بلکه بايد فيلم‌هايی که مورد توجه بوده و مخاطبان زيادی را به سينما کشانده مانند گنج قارون نيز اصلاح و نگهداری شود.

وی با اشاره به اينکه نبايد فيلم‌هايی همچون «گنج قارون» را نفی کرد؛ گفت: سيامک ياسمی استاد ادبيات بود و خانواده‌اش نيز بسيار فرهنگی بودند اما گرايشی که در سينما انتخاب کرد گرايش ساخت «گنج قارون» بود.

کارگردان «دايی جان ناپلئون» ادامه داد: هرچند تکنولوژی پيشرفت کرده و سيستم ديجيتال شده است اما سينما را با نگاتيو می‌شناسند و فيلم‌هايی که با نگاتيو ساخته شده؛ هرگز نمی‌تواند به‌صورت ديجيتال ساخته شود و ما هرگز با سيستم ديجيتال کارگردانی مانند «هيچکاک» را نخواهيم داشت.

تقوايی با اشاره به اينکه سينما از بدو ورود مورد توجه مردم، جوانان و حتی فعالان حوزه اقتصادی قرار گرفته است؛ افزود: اولين فيلمی که در سينمای ايران ساخته شد بنام «حاجی آقا آکتور سينما» فيلم خوبی بود و به نوعی بهترين فيلم اولی بود که در سينمای ايران ساخته شد به گونه‌ای که داستان آن همچنان نيز مدرن است.

وی با اشاره به برخوردی که با سينما در ايران انجام شد؛ گفت: ما يک کشور سنتی هستيم به همين دليل در کشور ما هميشه با مظاهر مدرن با بدبينی رفتار شده و مخالفت شده است. اين رفتار حتی با ورود سيستم چاپخانه به ايران نيز وجود داشت.

تقوايی در ادامه افزود: امروز نيز همچنان مخالفت‌هايی با سينما وجود دارد و جالب است که بسياری از مخالفت‌هايی که امروز با سينما می‌شود از جنس همان مخالفت‌هايی است که در ابتدای ورود سينما به ايران شده بود. مثلا همچنان گروهی اجازه نمی‌دهند که اعضائ خانواده‌شان به سينما بروند.

کارگردان «آرامش در حضور ديگران» با اشاره به ضديت فرهنگی که گروهی با سينما دارند؛ گفت: به دليل اين ضديت فرهنگی سينمای ما تاکنون نتوانسته از همه پتانسيل فرهنگی خويش استفاده کند از طرف ديگر بخشی از سانسور و مميزی که روی سينماگران و به خصوص سينماگران قديمی صورت می‌گيرد نيز از همين امر ناشی می‌شود.

تقوايی با اشاره به اينکه هنرمند بعداز فعاليت در يک فضای خاص به وضعيت آن فضا آشنا می‌شود؛ افزود: بسياری از هنرمندان ما راه‌های زيادی رفتند و به فضای موجود آشنا هستند و اينکه با افرادی که سالها در سينما کار کردند و نگران وضعيت فرهنگی هستند به گونه‌ای رفتار می‌شود که انگار يک کنترل سياسی و حتی بالاتر يک کنترل بسته اخلاقی صورت می‌گيرد؛ درست نيست.

وی ادامه داد: با من و داريوش مهرجويی و بسياری ديگر از فيلمسازان قديمی به گونه‌ای رفتار می‌شود که انگار ما در اين جامعه زندگی نمی‌کنيم و شرايط را نمی‌دانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016