سه شنبه 31 تیر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

ايران، دومين کشور غمگين جهان

ایسنا ـ در سال ۲۰۱۳ موسسه گالوب گزارشی مبنی بر بررسی وضعيت خشنودی و خوشحالی در بين ۱۳۸ کشور منتشر کرد که بنا به اين گزارش، عراق نخستين کشور غمگين جهان معرفی شده است. بعد از عراق، کشورهای ايران، مصر، يونان و سوريه به ترتيب به عنوان ناشادترين کشورهای جهان معرفی شدند.

در اين نظرسنجی از افراد پرسيده بودند آيا در روز قبل از نظرسنجی، آنها احساس عصبانيت، فشار روحی، غم، درد جسمی و نگرانی داشته‌اند يا خير. پس از جمع بندی پاسخ‌های مثبت به اين پرسش‌ها، نتيجه گيری شد که مردم کدام کشورها بيشتر از بقيه ناشاد هستند.

گالوپ در خبری که از اين نظرسنجی منتشر کرده، به ايرانيان حق داده تا احساس شادی نکنند و از بيکاری، نرخ بالای تورم و تحريم‌های جهانی به عنوان دلايلی نام برده که از نظر اين موسسه می‌تواند در احساس نکردن شادی مردم ايران موثر بوده باشند. نکته قابل توجه درمورد اين گزارش اين است که آيا واقعا ايران پس از کشور عراق جزء ناشادترين کشورها است يا خير، نکته‌ای که در اين گزارش به نظر کارشناسان کشورمان می‌رسد اين است که تحقيقات اين گزارش علمی و مبتنی بر واقعيت نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر رضا دانشمند، روانپزشک در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه معيارها و ميزان دقت رتبه‌بندی کشورهای غمگين دنيا از لحاظ علمی مشخص نيست، اظهار کرد: در اين گزارش، آمار کشورهايی مانند عراق، لبنان، سوريه و مصر جزء کشورهای غمگين جهان نام برده شده‌اند که به دليل شرايط ويژه پرتنش و وجود جنگ در اين کشورها، اين آمار قابل توجيه است، اما با توجه به اينکه ايران با هيچ جنگی روبرو نيست و از شرايط امنی برخوردار است، ميزان بالای غمگينی می‌تواند علل ديگری داشته باشد که نيازمند ارزيابی بيشتر است.

لزوم ايجاد سياست گذاری برای کاهش افسردگی
وی با تاکيد بر اينکه بايد سياست‌هايی در کشور در خصوص کاهش افسردگی اعمال شود، تصريح کرد: وجود افسردگی و بيماری‌های روانی در کشور نبايد کتمان شود، به علت اينکه کتمان اين بيماری‌ها به حل مشکلات کمکی نمی‌کند. فرد مبتلا به افسردگی يا ساير بيماری‌های روانپزشکی مانند فرد مبتلا به هر بيماری طبی ديگر، بايد برای درمان به روانپزشک مراجعه کند. مسئولين نقش موثری را در خصوص آگاهی مردم از اين موضوع ايفا می‌کنند.

۱۵ درصد افراد جامعه مبتلا به افسردگی هستند
دانشمند يادآور شد: در کشور ما آنچه که به عنوان بيماری و اختلال افسردگی شناخته می‌شود، تنها ۱۵ درصد افراد را دربر می‌گيرد که اين آمار تفاوت چندانی با ساير کشورهای دنيا ندارد، هرچند ممکن است دلايل شيوع افسردگی در ايران با ساير کشورهای پيشرفته يا در حال توسعه متفاوت باشد، لذا ضرورت دارد شرايط موجود کشور و دلايل عمده ی بروز افسردگی جهت ارايه راهکارهای درمانی بررسی شود.

افزايش ميزان شادی با تقويت همبستگی بين افراد جامعه
وی با اشاره به اينکه فرد افسرده از هيچ چيز در زندگی احساس لذت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: ايجاد روابط اجتماعی گسترده و تقويت همبستگی می‌تواند تاثير مهمی در افزايش شادی در کشور و کاهش غمگينی و افسردگی داشته باشد.

دانشمند يادآور شد: افراد در موقعيت‌هايی که به ضرورت يا به تصادف در کنار يکديگر قرار می‌گيرند، به عنوان مثال در هنگام موفقيت‌های ملی و ورزشی، از احساسات بهتری برخوردار هستند.

لزوم تقويت شادی‌های دسته جمعی بين افراد جامعه
اين روانپزشک تصريح کرد: افراد بايد وقت بيشتری را در کنار يکديگر صرف کنند تا شادی های دسته جمعی در آن ها نهادينه شود و بايد موقعيت های مناسب ابراز شادمانی برای آن ها فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از رفتارهای شادی‌آور در جامعه دارای هيچ‌گونه آثار مضری نيست و وجود آنها برای سلامت جامعه مفيد است، بنابراين اين رفتارها بايد در جامعه تقويت شوند و اين گونه گردهمايی‌ها نه تنها نبايد منع شوند بلکه بايد تقويت نيز شوند.

مردم کشور از فرصت کمی برای ابراز شادی برخوردار هستند
دانشمند با بيان اينکه مردم از فرصت کمی برای ابراز شادی در کشور برخوردار هستند، اظهار کرد: مردم ايران حتی برای يک بازی خوب تيم ملی فوتبال که منجر به باخت هم شده است در کشور به شادی‌های دسته جمعی می‌پردازند که اين رفتار نشانه کم بودن فرصت ابراز شادی دسته جمعی در کشور است. يکی از فوايد ابراز شادی های دسته جمعی، انتقال احساسات شادی آور به ديگران است.

وی با اشاره به اينکه زنان بيشتر از مردان مبتلا به افسردگی می‌شوند، گفت: اختلال افسردگی بيشتر در دهه چهارم عمر شروع می‌شود، هرچند امکان شيوع آن در تمام سنين، حتی در جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال نيز وجود دارد.

اين روانپزشک اظهار کرد: وجود احساس غم در افراد يک امر طبيعی است اما افزايش اين احساسات همراه با تنش‌ها و عوامل استرس آور می‌تواند تبديل به افسردگی شود، به شکلی که فرد افسرده روزها و هفته‌ها دارای يک احساس غمگينی مستمر و ناخوشايند است که اين احساس موجب اختلال در روابط اجتماعی و تحصيلی می‌شود.

اين روان درمانگر با اشاره به اينکه ايجاد شادی‌های دسته جمعی به طور متناوب در جامعه الزامی است، خاطرنشان کرد: ايجاد فضاهای گروهی نشاط آور در قالب باشگاه يا گردهمايی در کشور از نکات مهم است و مردم نبايد منتظر يک موقعيت و يک مسابقه فوتبال برای ابراز شادی باشند.

کاهش همبستگی بين اعضای خانواده علل اصلی افزايش افسردگی جوامع امروزی
دکتر زينب مهدوی، روانشناس بالينی با اشاره به اينکه اضطراب می‌تواند منجر به افسردگی شود، به خبرنگار ايسنا گفت: اضطراب افرادی که مبتلا به افسردگی هستند بايد کنترل شود. همچنين افسردگی می‌تواند منجر به عدم تمرکز و مسئوليت پذيری در زندگی شود، بنابراين ممکن است فرد افسرده کنترل و تمايل خود را برای ادامه زندگی از دست بدهد که اين مسئله ممکن است منجر به خودکشی شود.

اين روانشناس بالينی در خصوص علل ايجاد افسردگی خاطرنشان کرد: اضطراب، کاهش اعتماد به نفس، کمبود همبستگی بين اعضای خانواده و کاهش روابط اجتماعی از علل شايع ابتلا به افسردگی است. دور شدن اعضای خانواده و کاهش زمانی که افراد خانواده برای يکديگر صرف می‌کنند، از علل اصلی افزايش افسردگی جوامع امروزی است.

کمبود اماکن عمومی برای جمع شدن جوانان از علل اصلی بروز افسردگی آنها
مهدوی، کمبود اماکن عمومی و شادی آور را علل اصلی ايجاد افسردگی جوانان دانست و گفت: بايد اقدامات آموزشی جهت افزايش آگاهی خانواده‌ها در خصوص عوامل ايجاد مشکلات روانی انجام شود تا از مشکلاتی مانند افسردگی و دور شدن اعضای خانواده‌ها از يکديگر جلوگيری شود. رسانه‌ها نقش موثری را در خصوص افزايش آگاهی مردم ايفا می‌کنند.

وی با اشاره به اينکه افسردگی موجب عدم لذت فرد از زندگی می‌شود، اظهار کرد: افراد زمانی که مبتلا به افسردگی می‌شوند، گاهی دچار يک عذاب روحی بی پايان می‌شوند. همچنين افسردگی موجب تاثير در رفتار اجتماعی افراد نيز می‌شود.

افزايش شيوع افسردگی در جوانان امروزی غير قابل انکار است
مهدوی با اشاره به اينکه در جوامع امروزی جوانان بيشتر از ديگران در معرض خطر بيماری افسردگی هستند، تصريح کرد: جوانان به علت شکست‌های عاطفی و عدم توانايی رسيدن به خواسته‌های خود بيش از سنين ديگر مبتلا به افسردگی می‌شوند.

اين روانشناس بالينی اظهار کرد: زمانی که فرد دچار ناکامی می‌شود، نسبت به تغييرات زندگی واکنش شديدتری نشان می‌دهد. همچنين افسردگی ممکن است موجب کاهش وعده‌های غذايی روزانه افراد شود، بنابراين فرد افسرده به سمت بدبينی، انتقاد، عدم اعتماد به نفس و کاهش احساسات و قدرت تخيل هدايت می‌شود.

وی با اشاره به اينکه ايجاد هدفمندی و رضايت از زندگی موجب کاهش افسردگی می‌شود، تصريح کرد: افرادی که مبتلا به افسردگی هستند بايد از انجام کارهايی که موجب کاهش انرژی و ايجاد استرس می‌شود، پرهيز کنند. همچنين فرد افسرده بايد کمتر خود را مورد قضاوت ديگران يا خودش قرار دهد.

انجام ورزش موجب بهبود افسردگی می‌شود
مهدوی با تاکيد بر اينکه کنترل افکار نقش موثری در درمان اين بيماری دارد، اظهار کرد: فرد افسرده بايد برنامه منظمی در خصوص فعاليت‌های روزانه خود داشته باشد. ورزش موجب کاهش تنش‌های ماهيچه‌ای، کنترل خشم و ذخيره اکسيژن در مغز افراد می‌شود.

اين روانشناس بالينی با تاکيد بر اينکه انجام کارهای دسته جمعی و گروهی موجب افزايش احساس کارآمدی و کاهش افسردگی می‌شود، خاطرنشان کرد: انجام امور لذت‌بخش موجب افزايش لحظه‌های شادی آور و کاهش افسردگی می‌شود. فرد افسرده می‌تواند با گفت‌وگو با ديگران و بازگو کردن اشتباهات خود نقش موثری را در کاهش مشغله ذهنيش ايفا کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016