شنبه 4 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

پیوند اعضا اتباع ایرانی به اتباع خارجی ممنوع است

ک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس قانون، پیوند اعضای اتباع ایرانی به اتباع خارجی ممنوع است و چنین کاری جرم محسوب می‌شود.

سیامک مره‌صدق در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مباحث اخیر مربوط به اهدا و پیوند عضو اتباع ایرانی به اتباع خارجی، گفت: این کار ممنوع است و طبق قانون تنها تبعه ایرانی می‌تواند به عنوان دهنده پیوند به یک ایرانی اقدام کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: تنها از یک مورد اطلاع دارم که آن هم وزارت بهداشت قبل از وقوع جرم نسبت به آن آگاهی یافته و با آن برخورد قاطعی داشته و شخصی هم که قصد انجام این کار را داشته تحت پیگرد قرار گرفته است.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس افزود: البته پرونده بیمارستان مربوطه هم در قوه قضاییه در حال بررسی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مره‌صدق درباره اینکه آیا وزارت بهداشت می‌تواند طرحی را به مجلس برای قانونی کردن این مساله ارائه کند؟ اظهار کرد: به طور کلی انجام این کار غیرقانونی است و طبق قانون، پیوند اعضا در ایران تنها به گیرنده ایرانی انجام می‌شود و اگر شخصی هم از خارج از کشور بخواهد عمل پیوند در ایران را انجام دهد باید دهنده را هم با خود به ایران آورد.

وی درباره اینکه آیا این مساله می‌تواند سبب شود که قاچاق بیشتر شود، یادآور شد: بنابراین تنها یک مورد در تهران چنین پیوندی می‌خواسته صورت گیرد که روز قبل از عمل خود بیمارستان به وزارت بهداشت اطلاع می‌دهد و وزارت بهداشت هم از آن ممانعت به عمل آورده و برخورد لازم صورت می‌گیرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اگر در این زمینه شایعه‌سازی انجام شود مشکل‌ساز خواهد شد زیرا خدای ناکرده اینگونه مطرح می‌شود که مردم ایران تبدیل به یکسری منابع دهنده پیوند برای اتباع خارجی می‌شوند که از نظر دیپلماسی عمومی و حس اعتماد به نفس ملی آسیب‌زا خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016