یکشنبه 12 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

مغازه در تهران وجبی چند؟

دنیای اقتصاد ـ قيمت‌های عجيب و غريب در بازار خريد و فروش مغازه در تهران، کار دلالان را به جايی رسانده که برای مناطقی از پايتخت همچون محله بازار در جنوب يا ميدان تجريش در شمال که کسب‌و‌کار مغازه‌دارها در آنجا بی‌نهايت رونق دارد، ارزش مغازه را براساس «وجب» تعيين می‌کنند.

«وجب» واحد سنجش طول است که معادل ۵/۲۲ سانتی‌متر است و برای محاسبه مساحت به کار برده نمی‌شود، اما در حال‌حاضر قيمت يک‌وجب در يک‌وجب مغازه در برخی مناطق (حدود ۴۰۰سانتی‌متر مربع) به طور متوسط بين ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان تعيين می‌شود و در برخی قسمت‌های شهر، حتی مغازه‌ای با مساحت يک مترمربع، گران‌تر از مغازه چندين‌متری معامله می‌شود. خريد و فروش واحدهای تجاری نسبتی با بازار مسکن ندارد. اين بازار خريداران ويژه خود را دارد. مشتريان اين واحد‌ها اغلب به دنبال شغل هستند تا سرمايه‌گذاری در حوزه مسکن. مغازه‌های کوچک در ميان واحد‌های تجاری بزرگ تقاضای بيشتری دارد. افرادی که قصد دارند با سرمايه کوچکی کاسبی تازه‌ای را آغاز کنند مشتريان اصلی مغازه‌های کوچک به حساب می‌آيند. اما اين مغازه‌های چند متری بر اساس موقعيت مکانی که دارند قيمت‌گذاری می‌شوند اما قرار داشتن در شمال يا جنوب شهر به اندازه‌ای که پرمشتری بودن اين مغازه‌ها در قيمت‌گذاری تاثير دارد، ملاک قرار نمی‌گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يکی از کارشناسان حوزه مسکن در اين باره به «دنيای اقتصاد» می‌گويد: گاهی يک مغازه يک متری در بازار از مغازه‌ای چند ده متری در منطقه‌ای ديگر گران‌تر است. آنچه مغازه‌ای را برای خريد مطلوب می‌کند پاخور بودن مشتری و قرار گرفتن در منطقه‌ای است که پرمشتری باشد. به طور مثال مغازه کوچکی در خيابانی که بورس لوازم خانگی است نسبت به مغازه بزرگی در يک محله که بورس پوشاک است قيمت بالاتری دارد.اين موضوع را با بررسی در فايل‌های فروش هم می‌توان مشاهده کرد. مغازه‌ای در نازی‌آباد به قيمت متری ۳۰ ميليون تومان است و مغازه‌ای ديگر در خيابان اميرآباد متری ۱۷ ميليون به فروش می‌رسد. به جز موقعيت مکانی، پرداخت عوارض شغلی و حق بيمه نکات ديگری است که خريداران مغازه‌های کوچک بايد به آن توجه کنند.

اما به جز اين سه نکته اين کارشناس بازار مسکن تاکيد می‌کند: خريداران مغازه هرگز تن به خريد سرقفلی ندهند زيرا خريدار سرقفلی در هر خريد و فروشی بايد به صاحب ملک ۱۰ تا ۲۰ درصد از قرارداد را پرداخت کند تا وی رضايت دهد. در جدول زير نرخ‌های پيشنهادی فروش مغازه‌هايی با مساحت کمتر از ۱۰ متر اعلام شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016