یکشنبه 12 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

حسين عليزاده: من رضايتی از عملکرد دولت يازدهم در موسيقی ندارم

مهر - نشست خبری دور تازه کنسرت‌های تهران و شهرستان‌های حسين عليزاده يکشنبه ۱۲ مرداد در سالن سينمايی مجموعه فرهنگی تاريخی کاخ موزه نياوران تهران برگزار شد که اين آهنگساز مطرح کشورمان به مشکلات عرصه موسيقی و انتظارها از دولت يازدهم و حسن روحانی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، کيوان فرزين عضو گروه برگزاری کنسرت‌های استاد حسين عليزاده در ابتدای نشست خبری گفت: چند سال گذشته به همت تعدادی از دوستان هنرمند موسيقی، انجمن موسيقی‌دانان نياوران را در همين جا افتتاح کرديم که در همان دوران نيز توانستيم در خدمت استاد حسين عليزاده باشيم و امروز خيلی خوشحاليم که بعد از سال های نه چندان دور دوباره همراه با اين هنرمند ارزشمند موسيقی ايرانی در اينجا حضور پيدا کرديم و اميدواريم فعاليت های فرهنگی اين مجموعه بتواند سرمنشاء توجه به ميراث معنوی فرهنگ و هنر سرزمينمان باشد.

وی ادامه داد: ما در دوره قبل به ۱۵ شهر مختلف کشور سفر کرديم و بسيار خوشحاليم که اين کنسرت‌های موسيقايی موفق بوده است و باعث ايجاد يک اعتماد همه جانبه و ارزشمند از سوی استاد حسين عليزاده شده که بتوانيم در شهرهای ديگر به ويژه شهرستان های محروم کنسرت هايی را برگزار کنيم.

عضو گروه برگزاری کنسرت های حسين عليزاده در معرفی شهرهای برگزاری اين کنسرتها توضيح داد: گروه طی روزهای ۲۳ و ۲۴ مرداد در اصفهان، ۲۶ و ۲۷ مرداد در شهرکرد، ۲۹ مرداد در آباده، ۳ و ۴ شهريور در سنندج، ۶ و ۷ شهريور در همدان، ۸ شهريور در اراک، ۱۰ و ۱۱ شهريور در خرم آباد، ۱۳ و ۱۴ شهريور در کرمانشاه، ۲۱ و ۲۲ در کاخ نياوران تهران و ۲۷ و ۲۸ در شيراز برنامه خود را اجرا می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرزين افزود: طی برنامه ريزی هايی که انجام گرفته اين کنسرت ها در شهرستان هايی که به آنها اشاره کرديم در قالب کنسرتی بداهه و ۳ نوازی متشکل از استاد حسين عليزاده، پژمان حدادی و صبا عليزاده ميزبان علاقه مندان به موسيقی ايرانی خواهد بود و من اميدوارم اين برنامه ها مورد رضايت مخاطبان عزيز قرار بگيرد.

در خارج از ايران راحت تر کنسرت برگزار می کنيم

حسين عليزاده در اين نشست خبری گفت: طی چند ساله اخير ما اجراهای متعددی را در ايران و خارج از کشور برگزار کرديم، اما به دليل مشکلاتی که پيرامون برگزاری کنسرت ها در کشورمان وجود داشته و دارد ما مجبور به حضور در کشورهای خارجی برای برگزاری کنسرت شده ايم و شايد اين به نوعی موجب معرفی هر چه بهتر موسيقی ايرانی در خارج از کشور شود، اما حسرت اين موضوع که ما بتوانيم در مکان های تاريخی و يا موزه های ارزشمند کشورمان اجرای زنده داشته باشيم و از مکان‌های تاريخی استفاده بهينه ای بکنيم، يکی از دغدغه هايی است که همواره به آن توجه داشته و دارم.

اين نوازنده صاحب نام تار با اشاره به اجرای زنده برنامه های موسيقايی در مکان های تاريخی بيان کرد: در اروپا هيچ جايی را بدون استفاده نگه نمی دارند و نه تنها آنجا را خراب نمی کنند بلکه در همين اماکن تاريخی و حتی کارخانه های متروک کاری می کنند که ما شاهد بهترين اجراهای موسيقايی در اين اماکن هستيم و اين جای حسرت دارد که اين همه جای زيبا داريم و می توانيم از اين محيط های جذاب و آرامش‌دهنده استفاده کنيم اما هيچ فرصت خوبی برای اين ماجرا پيدا نمی کنيم. البته همين کاخ نياوران چندان زيبايی ندارد اما البته کاخ نياوران در مقابل معماری اماکن ديگر چندان زيبا نيست، اما ما وقتی در جای جای اين سرزمين قدم می گذاريم و می بينيم که می توانيم از اماکن تاريخی بهترين استفاده را کنيم افسوس می خوريم که چرا اين امکان برای ما فراهم نيست.

عليزاده در ادامه اين نشست خبری تاکيد کرد: ايران از جمله کشورهايی است که استعدادهای فراوانی دارد اما متاسفانه سال هاست به هنر موسيقی آن چنان که بايد احترام گذاشته نشده که بخواهيم از طريق اين احترام در اماکن تاريخی اجرای موسيقی داشته باشيم.

وی در تشريح جزئيات کنسرت «نغمه ای در پرده ای» تصريح کرد: کنسرت ما مبتنی بر بداهه نوازی است که بسته به زمان و مکان اجرا ممکن است تغييراتی را پيدا کند البته شکل اجرايی کنسرت در چنين فضايی تجربه ای بوده که سال های قبل نيز وجود داشته و در اين اجراها نيز ادامه پيدا می کند.

محمد معتمدی تنها خواننده خوب اين کشور نيست

اين هنرمند با اشاره به برگزاری کنسرت های موسيقايی در شهرستان های کوچک گفت: برگزاری تور شهرستان ها برايمان هميشه جالب توجه است البته ما بايد به اين نکته نيز واقف باشيم که بافت جمعيتی کشور تغيير پيدا کرده است و ما چون در تمام شهرها شاهد تاسيس دانشگاه های مختلف هستيم بنابراين همين دانشجويان می توانند در اين شهرها کنسرت ها و برنامه های فرهنگی- هنری را دنبال کنند گرچه شهرهای کوچک پتانسيل فنی خوبی را برای اجراهای زنده موسيقی ندارند، اما همين حس نزديکی که برای ما بوجود می آيد، بسيار خوب و قابل توجه است و می تواند ما را در اين سفرها با سرچشمه های الهام موسيقايی مناطق مختلف کشور آشنا کند.

عليزاده با اشاره به همکاری دوباره خود با محمد معتمدی برای خوانش بخش هايی از اين کنسرت های موسيقايی تصريح کرد: از نظر من محمد معتمدی تنها خواننده خوب اين کشور نيست. بنابراين ممکن است ما در اجراهای آينده گروه از خوانندگان ديگری برای همکاری استفاده کنيم، اما انس و الفتی که ميان ما و محمد معتمدی بوجود آمده و باعث شده همه چيز راحت و خوب هدايت شود و ما با حضور معتمدی ساعت‌های خوشی را در تمريناتمان می گذرانيم، باعث شده که من بر اساس اين رابطه خوب، کارم را با وی ادامه دهم اما اين دليل نمی شود که در فرصت های بعدی از خوانندگان ديگر استفاده نکنم.

خالق اثر جاودان «نينوا» در بخش از صحبت های خود با اشاره به نگرانی های موجود لغو کنسرت در شهرستان ها بيان کرد: ۳۵ سال است که به اين موضوع عادت کرديم که تا آخرين لحظه ورود به صحنه اجرا نبايد مطمئن به اجرای زنده يک برنامه باشيم. بنابراين با همين احساس و عدم امنيت به استقبال کنسرت های شهرستان می رويم با اينکه می دانيم تاکنون تلاش های بسيار زيادی از سوی هنرمندان برای به جا ماندن موسيقی باقی مانده است، اما برای من هنوز صحبت کردن از يک اجرای زنده و بدون مشکل موسيقی سخت است و می دانم که اين اجراها در شهرستان ها از ريسک بالايی برخوردار هستند. من بيش از ۵۰ سال است که در موسيقی فعاليت می کنم و در اين مدت شاهد بی مهری های زيادی در حق موسيقی کشورم بودم که واقعا اين بی مهری ها در شأن ملت ايران نيست و اميدوارم اين رفتارهای توهين‌آميزی که در داخل کشور انجام می گيرد، هر چه زودتر حل شود.

وی با اشاره به تاکيد مسئولان بر قانون‌گرايی در حوزه فرهنگ و هنر به ويژه موسيقی تصريح کرد: من نمی دانم که اين قانون چه زمانی قرار است اجرا شود. در وزارت ارشاد به اندازه کافی مميزی وجود دارد و ما هنرمندان هم پذيرفته ايم که با رعايت قوانين آثار خود را به منصه ظهور برسانيم اتفاقا قانون‌مدارترين افراد جامعه هنرمندان هستند که به پاس احترام به قانون مجوز می گيرند و کار می کنند و اتفاقا اگر هم موفق به دريافت مجوز نشوند اين کار را انجام نمی دهند.

عده ای هم تلاش می کنند که موسيقی اصلا وجود نداشته باشد

اين آهنگساز ادامه داد: جامعه هنرمندان به هيچ عنوان قصدی برای جنگ و مبارزه ندارند. ما می گوييم اگر قانون وجود دارد بايد در کل کشور وجود داشته باشد که متاسفانه اين مساله به طور کلی وجود خارجی ندارد و خيلی از مواقع افراد به بهانه های مختلف و با برخوردهای توهين‌آميز کارهايی را انجام می دهند که ما از برگزاری کنسرت صرف نظر می کنيم. من از مسئولان می خواهم درک خود را بالا ببرند و بدانند مساله تخصص در هنر، موضوع بسيار مهمی است. از سوی ديگر اگر موسيقی جزئی از هنر نيست، اين موضوع بايد اعلام شود تا ما از اين خلائی که در آن افتاده ايم، رها شويم. متاسفانه ما مسئولان يکدستی نداريم به طوريکه عده ای تلاش می کنند موسيقی باشد و عده ای هم تلاش می کنند که موسيقی اصلا وجود نداشته باشد و اين موضوعی است که ما به آن عادت کرده ايم.

عليزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد دولت يازدهم در عرصه موسيقی خاطر نشان کرد: از ورود دولت يازدهم در همه عرصه ها صحبت از اميد و اميدواری بود و من همواره در جاهای مختلف می گفتم ای کاش آقای روحانی به جای کليد معمولی کليد سل داشت . البته طبق آمار می بينيم که همه چيزهای مثبت توسط مسئولان گفته شد. من تماس تنگاتنگی با مسئولان نداشته و ندارم، اما در جلسات مختلفی که با مسئولان وزارت ارشاد برگزار کردم حتی آقای مرادخانی به عنوان معاون هنری وزير ارشاد بر اين باور بود که موسيقی در کشورمان هنوز راضی‌کننده نيست، کمااينکه ناامنی در کنسرت های شهرستان ها همچنان عيب بزرگی است که می تواند مورد بررسی بيشتری در حوزه عملکرد دولت قرار گيرد و متاسفانه بحث های فرسايشی اين چنينی اينقدر زياد است که ما ديگر به بهبود آن اميدی نداريم و متاسفانه همه مسئولان می گويند همه چيز عالی است و در بهترين شرايط ممکن قرار داريم.

عضو شورای عالی خانه موسيقی گفت: وقتی هنوز نمی توان در حافظيه شيراز علی رغم وعده های مسئولان سازمان ميراث فرهنگی کنسرتی را برگزار کرد و از سوی ديگر ماجرای بودن يا نبودن موسيقی هنوز حل نشده، چطور می توان انتظارات بيشتری از موسيقی داشت؟ من اينجا قصد تعريف يا انتقاد از عملکرد دولت را ندارم، اما آيا آقای رئيس جمهور اين امکان را دارد که به جای استفاده مکرر از واژه هنر اين بار از کلمه موسيقی حرف بزند؟ متاسفانه در اين سه ماهه ماجرای پخش شدن يا نشدن مناجات ربنای آقای شجريان بحث اول موسيقی است که اصولا چرا بايد اين بحث اتفاق بيفتد. متاسفانه همه اينها به دخالت سياست باز می گردد که در همه جا سايه خود را انداخته است. از سوی ديگر بخش زيادی از مشکلات موجود در موسيقی به مسائل شرعی باز می گردد، اما می بينيم که هنوز اين موضوع توسط دولت و کسانی که بايد نسبت به رفع آن کوشش کنند مرتفع نشده است.

عليزاده در بخش ديگری از صحبت های خود با اشاره به مرگ زودهنگام بسيار از هنرمندان اصيل موسيقی ايرانی بيان کرد: خيلی از مرگ و ميرها بخاطر بيماری های خاص نيست بلکه نشأت گرفته از استرس و التهابی است که مانند موريانه به جان هنرمندان می زند و باعث مرگ و مير استادان ارجمند موسيقی ايرانی می شود که در جوانان هم باعث رشد موسيقی زيرزمينی و روی آوردن به رسانه های بيگانه می شود.

اين هنرمند در بخش پايانی صحبت های خود گفت: من رضايتی از عملکرد دولت يازدهم در موسيقی ندارم، اما من مثبت فکر می کنم ولی به اين نکته نيز اشاره می کنم که هر کسی مسئوليتی در اين دولت دارد بداند موسيقی يکی از هنرها است و مسئولين هم بايد ياد بگيرند که از اين واژه در سخنرانی های خود استفاده کنند.

صبا عليزاده پسر استاد حسين عليزاده در اين نشست خبری خاطر نشان کرد: برای من همراهی با پدرم و پژمان حدادی چالش بسيار سنگين اما شيرينی بود به همين خاطر از پدرم تشکر می کنم که من را برای حضور در اين کنسرت دعوت کردند و اميدوارم آثار قابل قبولی را به مخاطبان ارائه دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016