یکشنبه 24 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

سرطان بهتر از بيماری دروغ‌گويی است، هنرمندان اعتراض کردند

جشن معرفی برگزيدگان کانون ملی منتقدان در سال ۹۳ که همراه با گردهمايی حمايت از هنرمندان بيمار برگزار شد، با اعتراض تعدادی از تئاتری‌ها به وضعيت اقتصادی و درمانی همراه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، اين جشن در شامگاه شنبه ۲۲ اسفندماه در سالن اصلی تئاتر شهر و در حاليکه نيمی از ظرفيت سالن خالی بود، با اجرای نيما کرمی برگزار شد.

در ابتدای اين جشن که تحت تاثير گردهمايی حمايت از هنرمندان بيمار قرار گرفته بود، ايرج راد مديرعامل خانه تئاتر سخنرانی کرد. وی در ابتدا با اشاره به هنرمندانی که به دليل ابتلا به بيماری سرطان در شرايط سخت مالی و روحی قرار می گيرند، متذکر شد: سرطان گرفتن در کشور ما مانند سرماخوردن شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی با وزير بهداشت به منظور جلب حمايت اين وزارتخانه برای رفع مشکلات بيمه هنرمندان بيمار يادآور شد: در آن جلسات بروشوری بود که در آن روش های پيشگيری از ابتلا به سرطان قيد شده بود نظير سيگار نکشيدن، ورزش کردن و روزی ۵ وعده ميوه خوردن اما از استرس ها، ناشادمانی ها و غم خوردن ها صحبت نمی شود.

مديرعامل خانه تئاتر با يادآوری به نتيجه رسيدن پيگيری ها برای تحت پوشش قرار گرفتن هنرمندان تئاتر توسط بيمه طلايی در سال گذشته، افزود: امسال بخش هايی از اين بيمه نظير بخش تامين هزينه داروهای هنرمندان بيمار به دليل پرداخت نشدن حق بيمه از سوی دولت، قطع شد. با آقای بانکی معاون رئيس جمهور برای حل اين مشکل تماس گرفتيم و به ما قول داده شد تا ۲۵ بهمن ماه مشکل حل شود اما اين قول عملی نشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راد در ادامه سخنان خود به رايزنی بی نتيجه با وزير بهداشت جهت بازديد از خانه تئاتر و رفع مشکل بيمه هنرمندان اشاره کرد و گفت: نامه ای به وزير ارشاد حاوی مشکلات ايجاد شده برای بيمه طلايی هنرمندان ارسال کرديم و با آقای مرادخانی هم در اين خصوص جلساتی داشتيم. خوشبختانه امروز آقای مرادخانی اعلام کرد که در ابتدا هنرمندان بيمار و سپس باقی هنرمندان تئاتر تحت پوشش بيمه آرمان صندوق حمايت از هنرمندان می شوند.

وی در پايان سخنان خود با بيان اينکه سرطان در ايران مانند يک سونامی حرکت می کند، تصريح کرد: دولت از عهده پوشش دادن هنرمندان بيمار بر نمی آيد و بايد خيرين و مردم در اين زمينه کمک کنند. اين کمک کردن بخصوص کمک به هنرمندان، صدقه نيست.

بعد از اين سخنان، تصاويری حاوی سخنان هنرمندانی چون حسين پاکدل، محسن حسينی، حسين کيانی، مهدی پاکدل، حميد پورآذری، اصغر دشتی، افسانه ماهيان، محمد ساربان، منوچهر شجاع، مهرداد ضيايی و بهرام افشاری درباره بيماری سرطان و شيوع آن در بين هنرمندان پخش شد.

سپس عليرضا نادری نمايشنامه نويس و کارگردان تئاتر روی صحنه حاضر شد و به ايراد سخن پرداخت. وی در ابتدای سخنانش با صراحت گفت: دروغ از سرطان مهلک تر است. دولت قادر به مقابله با دروغ نيست و ما هم توانايی غلبه بر دروغگويی و دورويی خود را نداريم.

سخنگوی خانه تئاتر با اشاره به اينکه مردمی که در ايران مبتلا به سرطان می شوند صدايشان شنيده نمی شود، افزود: اميدوارم ما به عنوان نمايندگانی، انعکاس رنج مردم ايران از سرطان و هزارتوی سيستم درمان ايران را به دوش بکشيم. انعکاس اين رنج ها رسالت ما است.

اين هنرمند تئاتر که فرزند خود را بر اثر بيماری سرطان از دست داد، خطاب به حاضران در جشن کانون ملی منتقدان تئاتر متذکر شد: اين تهمت است که بگوييم سرطان کار خداوند است. جامعه ما گرفتار تناقض است و رابطه ذهن و روح به هم خورده است.

نادری با بيان اينکه اين قدرت به تئاتر ايران داده شود که به عنوان نماينده ای اين رنج ها را به حاکميت اطلاع دهد، يادآور شد: سرطان به فقر مربوط نيست زيرا در بنگلادش، پاکستان و افغانستان که فقير هستند آمار سرطانشان از ايران بسيار پايين‌تر است.

پدر زنده ياد سينا نادری خطاب به برگزارکنندگان جشن کانون ملی منتقدان و گردهمايی حمايت از هنرمندان بيمار در قالب يک انتقاد گفت: چرا در اين مراسم به جای ما از همسران، خواهر و مادران اين هنرمندان بيمار دعوت نشد تا از مشکلاتی که برايشان وجود دارد، صحبت کنند. اين مادرانه کوشش کردن در ذهن ما مغفول است.

نادری در پايان سخنان خود با اشاره به اينکه به صحبت های تئاتری ها گوش داده نمی‌شود، گفت: دولت ۳ وظيفه دارد؛ آموزش، بهداشت و امنيت. من امنيت را دارم ولی از آن دو ديگر چيزی نديدم. من فقط دعا می کنم که خداوند ما را نجات دهد.

بخش بعدی اين مراسم به پخش تصاوير هنرمندان درگذشته در سال جاری اختصاص داشت. هنرمندانی چون مرتضی احمدی، مصطفی عطايی، علی سبحانی، باقر صحرارودی، ماه گل مهر، ناصر گيتی جاه، مهدی کاشانيان، کيميا يادگاری نژاد، محسن جعفری، سارا بنی صدر، علی اکبر رزم آرا، مسعود تاجبخش، انوشيروان ارجمند، مجيد بهرامی، حميد مهرآرا، جواد ثريا، احمد بيگدلی، احمد سبحانی، رضا رضاپور، سيدعلی صالح، صمد پل سنگی، فرامرز بهبود، نوشين تندسته، احمد مهری و عزيز هنرآموز.

نکته قابل توجه در بخش تصاوير هنرمندان تئاتری درگذشته سال جاری، نبودن تصوير زنده ياد بهرام ريحانی بود که در ۵ اسفندماه سال جاری درگذشت.

علی مرادخانی معاون هنری سخنران بعدی جشن کانون ملی منتقدان ايران بود که به گفته خود انتظار ديدن فضای يک جشن را به جای فضای سنگين و غمناک ايجاد شده در مراسم داشت.

وی با اشاره به سخنان عليرضا نادری مبنی بر اينکه صحبت های تئاتری ها شنيده نمی شود، گفت: من سعی می کنم که گوش‌هايم را برای شنيدن سخنان خانواده تئاتر باز کنم و شما هم ديديد که در اين راستا جلساتی را با حضور هنرمندان تئاتر برگزار کرده و می کنيم تا راه چاره ای پيدا کنيم.

صندوق حمايت از هنرمندان ورشکسته است

معاون هنری وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مشکل بيمه طلايی هنرمندان، يادآور شد: ما با ۳۳ ميليارد بدهی صندوق حمايت از هنرمندان مواجه شديم که در واقع اين صندوق به نوعی ورشکسته است و ما در تلاش هستيم تا آرام آرام اين صندوق به وضعيت مناسب خود برسد.

مرادخانی با بيان اينکه مشکلات از حرکت نمی ايستند، توضيح داد: ما هم سعی داريم طبق اولويت مشکل بيمه را حل کنيم. ما هم به نوعی به واقعيت موجود واکنش نشان می دهيم و هنوز به جايی که فعليتی داشته باشيم نرسيده ايم.

در اين بخش از سخنان معاون هنری وزير ارشاد، علی بی غم از هنرمندان با سابقه تئاتر خطاب به معاون هنری متذکر شد: هنرمند تئاتر تنها قشر هنری است که شب عيد عيدی نمی گيرد. من به عنوان هنرمند تئاتر حقوقم را می خواهم، مزايا و امنيت شغلی ام را می خواهم.

اين بازيگر تئاتر بعد از ارائه اعتراض خود، سالن اصلی تئاتر شهر را به عنوان محل برگزاری اين مراسم ترک کرد.

معاون هنری وزير ارشاد در پاسخ به اعتراض مطرح شده، يادآور شد: من از زمانی که به معاونت هنری آمده ام بدهی های گذشته معاونت را پرداخت می کنم. اين مشکلات در حوزه تجسمی و موسيقی هم وجود دارد. من تلاش کردم که تعهد جديدی ايجاد نکنم اما می دانم که شرايط سخت است. بهتر است بنشينيم و با هم حرف بزنيم و دلايل را پيدا کنيم.

مرادخانی از مديرکل هنرهای نمايشی خواست تا آماری از حقوق معوقه هنرمندان تئاتری ارائه دهد تا او در معاونت هنری وزارت ارشاد برای احقاق آنها در روزهای باقيمانده سال جاری اقدام کند.

وی با بيان اينکه ما قرار نيست که از ميدان فرار کنيم بلکه با ايستادگی بايد کار را بسامان برسانيم، متذکر شد: در سال ۸۳ که معاونت هنری را ترک کرديم بودجه معاونت هنری حدود همين ۱۸ ميليارد تومان بود و بودجه معاونت سينمايی نيز ۶ ميليارد. حالا بودجه معاونت هنری باز همان ۱۸ميليارد تومان است ولی بودجه سازمان سينمايی بالغ بر ۱۰۰ ميليارد تومان شده است.

معاون هنری اظهار اميدواری کرد تا در سال ۹۴ معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به نقطه صفر خود برساند زيرا در حال حاضر اين معاونت پايينتر از نقطه صفر خود قرار دارد.

در اين بخش از سخنان معاون هنری نيز رضا فياضی از بازيگران با سابقه تئاتر که در سالن حاضر بود، خطاب به علی مرادخانی گفت: در تئاتر فجر سال ۹۲ در نمايش «طلسم صبح گل» آقای قطب الدين صادقی بازی کردم ولی ريالی بابت اجرا دريافت نکرديم. در جشنواره امسال هم در نمايشی به کارگردانی ابوالقاسم معارفی حضور داشتم که برای اجرا در جشنواره در جدول قرار داشت ولی بعد از رفتن آقای حسين طاهری يک شبه نمايش از جدول جشنواره حذف شد.

وی همچنين با اشاره به حمايت نشدن از تئاتر کودک، از معاون هنری خواستار رسيدگی به مشکلات مطرح شده خود شد.

اعتراض تئاتری‌های به مشکلات مالی

در ادامه قطب الدين صادقی کارگردان نمايش «طلسم صبح گل» که در سالن حضور داشت در پاسخ به گلايه رضا فياضی گفت: برای اجرای در جشنواره به کمک هزينه ۱۲ ميليون تومانی داده شد که مبلغ ۱۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان آن هزينه دکور، لباس و وسايل مورد نياز اجرا در جشنواره شد. قرار بود نمايش اجرای عمومی داشته باشد ولی آقای حسين طاهری اجازه نداد.

وضعيت گلايه هنرمندان تئاتر از وضعيت موجود برای تئاتر و فعالان آن همچنان ادامه داشت و معاون هنری هم روی صحنه اصلی تئاتر پاسخ هايی را ارائه می داد. اين در حالی بود که مجری مراسم هم در کنار تريبون ايستاده بود تا نشانگر گرفته شدن وقت جشن کانون منتفدان ملی تئاتر ايران باشد.

اما در ادامه خسرو احمدی از بازيگران با سابقه تئاتر که در سالن اصلی تئاتر شهر حضور داشت، خطاب به معاون هنری گفت: الان بزرگترين مشکلی که خانواده تئاتر را تهديد می کند، مشکل بيمه است. الان ۱۰ ماه است که اتفاقی برای بيمه طلايی رخ نداده است. نامه به رئيس جمهور داده ايم ولی تاثيری نداشته است.

بعد از سخنان خسرو احمدی، معاون هنری وزير ارشاد به اولويت بندی بيمه کردن هنرمندان تئاتر تحت پوشش بيمه صندوق حمايت از هنرمندان اشاره کرد.

در ادامه جشن کانون ملی منتقدان تئاتر ايران و بعد از اجرای چند قطعه موسيقايی توسط مهرداد هويدا، مصطفی عبدالهی که در بخش اهدای جوايز به برگزيده آهنگسازی تئاتر در سال ۹۲ از نگاه منتقدان روی صحنه حضور پيدا کرده بود نيز به ايراد سخن پرداخت.

وی که ۱۴ سال است با بيماری سرطان مبارزه می کند، خطاب به حاضران در مراسم گفت: تا کسی درگير اين بيماری نباشد، متوجه مسايل ما نمی شود. صحبت هايی که شد زيبا بود ولی تاثيری به حال ما ندارد زيرا درگير اين بيماری شدن کفش آهنی می خواهد و گونی گونی پول.

اين بازيگر با سابقه تئاتر يادآور شد: وقتی پزشکم نسخه ۱۲۰ ميليون تومانی را به من داد برای بار اول به سختی مبلغ مورد نياز نسخه را تامين کرديم. صدا و سيما در آن زمان حواله های ۵۰ ميليون تومانی برای هلال احمر صادر کرد ولی هلال احمر اين حواله را نپذيرفت.

عبدالهی با اشاره به برگزاری نمايشنامه خوانی و اختصاص پول آن به او توسط برخی هنرمندان تئاتر، ضمن تشکر از اين فعاليت ها متذکر شد: در هر شرايطی بايد شان هنرمند حفظ شود. من اگر بخواهم گدايی کنم روزانه ميليون ها تومان پول به دست خواهم آورد ولی رفتار درستی نيست.

وی با اشاره به راهکاری که پيش از اين در گفتگوهای رسانه ای خود آن را ارائه داده بود، درباره راهکار مد نظر توضيح داد: ما بايد از خودمان شروع کنيم. بايد قانونمند شود که هر نمايش فروش يک شب بليت خود را به صندوقی برای حمايت از هنرمندان بيمار اختصاص دهد. آنوقت شانيت هنرمندان نيز حفظ می شود.

اين هنرمند شناخته شده تئاتر در پايان سخنان خود تصريح کرد: من زمانی پرکارترين تئاتری بودم و حالا برای من خيلی سخت است که برايم پول جمع کنند.

اما در بخش معرفی برگزيدگان تئاتر در سال ۹۲ از نگاه کانون ملی منتقدان تئاتر هم اتفاقات و حاشيه هايی وجود داشت. گلاب آدينه از بازيگران زن برگزيده اين جشن، در هنگام دريافت جايزه خود گفت: هر جا که قرار است کسی برگزيده شود با او تماس می گيرند تا برای حضور در مراسم مطلع شود اما با من تماسی گرفته نشد و نمی دانستم که انتخاب شده ام.

در بخش اهدای جوايز برگزيدگانی چون علی رفيعی، فرهاد آئيش، بهنام تشکر، نگار عابدی و جلال تهرانی حضور نداشتند.

فروش يک روز «سقراط» برای هنرمندان بيمار

حميدرضا نعيمی که برای دريافت جايزه بهترين نمايش برای نمايش «سقراط» روی صحنه رفت با اشاره به حضور فرهاد آئيش در مطب پزشک برای انجام آزمايشات قلب به عنوان دليل حضور نداشتن اش در جشن، گفت: استاد عبدالهی دستوری داد و من هم اجابت می کنم و فروش يک روز نمايش «سقراط» را به حمايت از هنرمندان بيمار اختصاص می دهم. همچنين جايزه نقدی نمايش را هم به صندوق اين گردهمايی تقديم می کنم.

«پاييز» هم پا پيش گذاشت

در ادامه نادر برهانی مرند کارگردان نمايش «پاييز» هم که در سالن حضور داشت، با اشاره به اجرای نمايش «پاييز» در بهار سال ۹۴ در تالار شمس موسسه بين المللی فارسی زبانان، اعلام کرد فروش يک روز گيشه نمايش را برای حمايت از هنرمندان بيمار اختصاص می دهد.

اما يکی ديگر از حواشی جشن کانون ملی منتقدان تئاتر ايران، فروش تابلويی شامل عکس هنرمندان فقيدی چون محمود استادمحمد و بهرام ريحانی بود. در حالی که معاون هنری وزير ارشاد، مديرکل هنرهای نمايش و چند تن از هنرمندان روی صحنه سالن اصلی حضور داشتند، فروش همت عالی تابلوی مذکور تبديل به سوژه طنزی برای مجری و حاضران در مراسم شد. در نهايت معاون هنری اين تابلو را به قيمت ۲۰ ميليون تومان خريد ولی تابلو در اختيار برگزارکنندگان گردهمايی حمايت از هنرمندان بيمار قرار گرفت تا در برنامه های ديگر آن را به فروش برسانند.

اهدای لوح تقدير فاقد تقديرنامه به رضا مهديزاده طراح برگزيده کانون ملی منتقدان تئاتر در سال ۹۲نيز از ديگر حاشيه های اين مراسم بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016