سه شنبه 23 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

چارتار: روسری بگذار، عکس یادگاری بگیر

رادیو زمانه ـ گروه موسیقی چارتار که برای اجرای کنسرت در خارج از ایران به سر می‌برد، از زنانی که خواسته‌اند با آنها عکس یادگاری بگیرند، تقاضا کرده که حجاب داشته باشند و برای این کار روسری‌هایی را هم به این زنان داده است. این اقدام گروه موسیقی واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده و گروهی از کاربران هم تقاضای گروه و هم پذیرفتن این خواسته را از سوی زنان مورد انتقاد قرار داده‌اند.

یکی از زنانی که در کنسرت این گروه در شهر کلگری کانادا با آرمان گرشاسبی، خواننده چارتار، عکسی به یادگاری گرفته، این عکس را در اینستاگرامش منتشر کرده است که در آن حجاب دارد.

در کامنت‌ها از این زن پرسیده شده که چرا با وجود بی‌اعتقادی به حجاب روسری به سر دارد و او پاسخ داده که ‌«گروه چارتار اگر با خانم‌های بی‌حجاب عکس داشته باشند، در ایران دچار مشکل می‌شود.» این کابر در ادامه، در پاسخ به این سوال که «روسری از کجا آوردی؟» جواب اداده که: «روسری‌ها را خودشان آورده بودند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گروه چارتار این ادعا را در اینستاگرام خود تایید کرده اما بعدا برخی از کامنت‌های اعتراضی را پاک کرده است.

امتناع از عکس گرفتن با زنان بی حجاب به دلیل معذوریت های داخلی و احتمال اعمال فشار از سوی نیروهای امنیتی و وزارت ارشاد در ایران پیش‌تر هم دیده شده است اما اینکه گروهی روسری همراه داشته باشد و شرط عکس گرفتن را بر سر کردن روسری تعیین کند، کم سابقه است اما پیش‌تر هم از سوی برخی از گروه‌هایی که از ایران برای کنسرت به خارج از کشور رفته‌اند اتفاق افتاده است.

منتقدان به این رفتار گروه چارتار این نکته را مطرح کرده‌اند که این انتخاب گروه چارتار است که با «بی‌حجاب‌ها» عکس نداشته باشد اما مجبور نیست زنان را به روسری دعوت کند و به حجاب اجباری مشروعیت ببخشد.

آنها همچنین می‌گویند عمل زنانی که برای یک عکس یادگاری حاضرند روسری سر کنند قابل انتقاد است.

در اعتراض به این اقدام، برخی از کاربران در ایستاگرام این گروه به این رفتار اعتراض کرده‌اند. آنها نوشته‌اند: «آیا صحت داره که شما روسری با خود دارید و زنانی که بخواهند با شما عکس بگیرند را وادار می‌کنید روسری بگذارند؟ اگر درسته، می‌شه بپرسم چرا برای کسانی برنامه اجرا می‌کنید که پوشش‌شان را قبول ندارید و از پول‌شان استفاده می‌برید؟ امیدوارم این رفتار زشت را در باقی کنسرت‌ها ادامه ندهید.»

کابر دیگری هم در کامنت خود خطاب به این گروه نوشته است: «اگر این حرف درست باشه که با خودشون روسری بردن برای عکس گرفتن با خانم‌ها، مشخص می‌شه که سفیران واقعی جمهوری اسلامی هستن و روسری تحمیلی رو حتی در خارج از حصارهای اون زندان بزرگ با خودشون می‌برن که به زور سر خانم‌ها کنند. خیلی محترمانه می‌تونستن اصلا عکس نگیرن.»

گروه موسیقی ایرانی چارتار در سال ۱۳۹۰ تشکیل شده‌ است. سبک این گروه تلفیقی است و موسیقی الکترونیک را با آواز ایرانی تلفی کرده است و از زمان انتشار اولین کارهای خود، مورد توجه مخاطبان به ویژه جوانان قرار داشته است.

این گروه قرار است در هفته‌های آینده در اروپا هم کنسرت‌هایی را اجرا کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016