پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! ایرج: بخشی از موفقیتم را از فردین دارمباید که هوای دل همدیگر را داشته باشیم. اگر فقیر باشیم یا دارا؛ اگر زشت باشیم یا زیبا؛ همه در یک وجب خاک باید بخوابیم. هوای جوانها را داشته باشیم. مسئولان بدانند در قبال پستی که دارند؛ مسئولیت دارند و وظیفهشان خیلی زیاد است. مسئولیت فقط برای تاختن و تازاندن نیست. باید راهی پیدا کرد که نمره اخلاقمان بالا برود. به گزارش خبرنگار ایلنا؛ "ایرج" متولد همین امروز؛ یازدهم دی ماه است. این فرصت خوبیست برای یک گفتگوی خاطراهبازانه گرچه برخی هنرمندان زیاد اهل گپ و تئوریبافی نیستند و ایرج خواجهامیری هم یکی از همینهاست... ایرج از خوانندههای صاحبسبک ایران است و صدایش از معدود صداهای ششدانگ. صدایی که توانایی اجرای هرچه از صدای یک انسان انتظار میرود را دارد. محمدرضا شجریان دربارهاش گفته: «صدای ایرج در تاریخ آوازخوانی ما یک متر و معیار است و هر کس بخواهد در بالاترین حد حنجره صدایی را مثال بزند، میگوید صدایش شبیه صدای ایرج است.» علی شیرازی نیز مینویسد: «صدای ایرج با ویژگیهایی که آن را به عنوان و جایگاهِ صدای معیار در هنر خوانندگی ما نزدیک میکند، یکی از نزدیکترین صداها به ذات آواز (و موسیقیِ) ایرانی است. در میان خوانندگانی که از ابتدای ورود پدیده ضبط موسیقی به ایران صدایشان به گوش رسیده، شاید فقط قمرالملوک وزیری در زیبایی و کمال و «رسا» بودنش در هنری به نام آواز، با ایرج قابل مقایسه باشد.» و جای دیگر... «بارزترین نکته در شیوه صداسازی و صدادهی ایرج، آن است که از تمام امکانات بالقوه حنجرهاش سود میبرد و آن را به فعل تبدیل میکند و بهترین الگو برای یافتن تواناییهای حنجره و کشف صدای شخصی– بهویژه در نزد هر هنرجویی که فیزیک و بافت اندامهای صوتیاش به ایرج نزدیک باشد- محسوب میشود. اساساً تا هر هنرجو یا آوازخوان، به همه حجم مفید صدای خود دست پیدا نکند، خبری از ارائهٔ کیفی ریزهکاریها (تحریر، غلت، نوانس، نقل مکان از اوج به بم و برعکس، گرمخوانی و بقیه جزئیات در صدا) نخواهد بود. کاری که ایرج آن را در بهترین حالت ممکن انجام میدهد.»
زندگی ایرج... ایراج در خانوادهای هنرمند متولد شد و پدرش از صدایی خوش و رسا برخوردار بود و ردیف میدانست، مدتها او را تحت تعلیم خویش قرار داد. ایرج خواجه امیری همان زمان در مراسم تعزیهخوانی شرکت میکرد و نزد تعزیهخوانانی که ردیف و دستگاه میدانستند به یادگیری آواز پرداخت. او در سال ۱۳۲۶ به مکتب ابوالحسن صبا راه یافت و دو سال پیاپی در حضور او دانستههای خویش را تکمیل کرد و به رادیو ایران معرفی شد. در آنجا به اجرای برنامه با ارکستر ابراهیم خان منصوری پرداخت. بعد به دانشکده افسری رفته و شبهای جمعه که آزادی داشت؛ از ساعت ۷:۳۰ تا ۸ در برنامهٔ ارتش شرکت و با ارکستر محمد بهارلو به اجرای برنامه میپرداخت. همان زمان به خاطر محدودیتهای ارتش نام مستعار (ایرج) را که در اصل نام برادرش بود برای خود برگزید. ایرج در سال ۱۳۳۶ به دعوت داوود پیرنیا به برنامه گلها راه یافت و در اولین همکاری خود با این برنامه برگ سبز ۴۳ را در مایهٔ شور-ابوعطا و با همکاری علی تجویدی و فرهنگ شریف و امیر ناصر افتتاح خواند. این خواننده جوان برای فیلمهای فارسی هم ترانه میخواند. و بازیگران زیادی ازجمله محمدعلی فردین، منوچهر وثوق، رضا بیک ایمانوردی و... به لبخوانی ترانههای وی میپرداختند. اولین فیلمی که ایرج در آن ترانه خواند، فیلم روزنهٔ امید به کارگردانی سردار ساگر هندی و ترانهها از ساختههای جواد لشگری است. ایرج با علی تجویدی، همایون خرم، پرویز یاحقی، حبیبالله بدیعی، اسدالله ملک (ویولن)، جلیل شهناز، لطفالله مجد، فرهنگ شریف، فریدون حافظی، مهدی تاکستانی، مسعود جمالی (تار) اکبر محسنی، منصور نریمان، محمود رحمانی پور، یوسف کاموسی (بربط) سیمین آقارضی، (قانون) عماد رام (فلوت) امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، آبتین اجلالی (تنبک)، حسن کسایی، محمد موسوی، حسن ناهید (نی)، رضا ورزنده، منصور صارمی، مجید نجاهی، فضلالله توکل، محمد حیدری(سنتور)، احمد عبادی (سه تار)، انوشیروان روحانی (پیانو) و بسیاری از نوازندگان و البته خوانندگان دیگر همکاری داشت و مورد تأیید و تحسین آنها بود. از شاگردان ایرج میتوان به علی معزی (او مسئولیت تدریس آواز اصیل ایرانی را در آموزشگاه آوای ایرج از سال ۱۳۸۸ تاکنون برعهده دارد) و امیراحسان فدایی اشاره کرد. علی شیرازی نیز غیرمستقیم و از طریق آثار ایرج تحت تأثیر او قرار داشته است. پای حرفهای ایرج خواجهامیری ایرج دیگر کم سن و سال نیست که بتوانی راحت با او گفتوگو کنی. گاه در میانه گفتوگو حوصلهاش سرمیرود و گاه خسته میشود. برای اینکه او را تشویق به ادامه صحبت کرده باشی؛ باید پا یه پای او جلو آمده و صبر داشته باشی. گفتوگوی ایلنا با این خواننده پیشکسوت فقط از همین طریق ممکن شد. پرسیدیم و پاسخ داد... * اگر به جوانی برگردید چهکار نمیکنید؟ * در برخی گفتگوها از فضا موسیقی خیلی گله کردهاید... * آیا فرزندانتان را به ادامه کار خودتان تشویق کردهاید؟ * درباره شهناز و جایگاهش در عرصه بداههنوازی چه میگویید؟ * کدامیک از برنامههایی که با ایشان اجرا کردهاید را دوست دارید؟ * نام شما ذهنها را به سمت فردین میبرد. دوست دارید چیزی درباره همکاری با او بگویید؟ * درباره خوانندگان جدید چه نظری دارید؟ * یعنی یک خواننده باید حتما شش دانگ صدا داشته باشد تا خواننده خوبی باشد؟ * نظرتان درباره گردش مالی حوزه موسیقی چیست؟ * حرف دیگری هم باقی مانده؟ گفتگو: آمن خادمی ـــــــــــــــــــــــــــــــــ Copyright: gooya.com 2016
|