پنجشنبه 12 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رکوردهايی که با ۴ سال تمرين در المپيک بدتر می‌شوند

• محسن شادی در حالی با حضور در فينال D (قرار گرفتن در يکی از رده‌های ۱۹ تا ۲۴) به کار خود پايان خواهد داد که انتظار می‌رفت با توجه به سابقه‌ی حضور در المپيک پکن و انجام تمرين در اين ۴ سال عملکرد به مراتب بهتری را به نمايش بگذارد

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن شادی، روئينگ سوار تيم ملی قايقرانی ايران در المپيک لندن با ثبت زمان ۸ دقيقه و ۲۰ ثانيه و ۲۹ صدم ثانيه در نيمه نهايی گروه‌های C و D از حضور در فينال C بازماند و بايد در گروه پايانی برابر حريفان به رقابت بپردازد تا در پايان در يکی از رده‌های نوزدهم تا بيست و پنجم قرار بگيرد.

رکورد شادی در اين مرحله ضعيف‌تر از عملکرد او در گذشته بودبه طوری که می‌توان گفت که پس از چهار سال رکوردهای قايقران ايران بدتر شده است. اگر عملکرد شادی در المپيک پکن را با لندن مقايسه کنيم، به نتايج جالبی پی خواهيم برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عملکرد محسن شادی در المپيک ۲۰۰۸ پکن

محسن شادی در مرحله گروهی المپيک پکن با ثبت زمان ۷ دقيقه و ۴۸ ثانيه و ۲۴ صدم ثانيه راهی نيمه نهايی گروه‌های E و F شد. در مرحله نيمه نهايی با ثبت زمان ۷ دقيقه و ۲۰ ثانيه و ۳۴ صدم ثانيه سهميه حضور در فينال E را کسب کرد. شادی در فينال E زمان ۷ دقيقه و ۶ ثانيه و ۵۴ صدم ثانيه را ثبت کرد و بيست و پنجم شد. اين رکورد شادی که در فينال E رقم خورد، بهترين زمان او در دو المپيک پکن و لندن است.

پس از چهار سال شادی دومين تجربه خود را در المپيک لندن سپری می‌کند. نماينده روئينگ ايران در مرحله گروهی با کسب ۷ دقيقه و ۲۷ ثانيه و ۴۲ صدم ثانيه نتوانست به مرحله بعد صعود کند، اما در مرحله شانس مجدد با ثبت زمان ۷ دقيقه و ۱۱ ثانيه و ۵۵ صدم ثانيه به يک چهارم نهايی المپيک صعود کرد. البته بايد توجه داشت که شادی در شرايطی توانست در گروه بازنده‌ها موفق عمل کند که در گروه خوبی قرار گرفته بود در غير اين صورت با ثبت همين رکورد در گروه ديگر نمی‌توانست به يک چهارم نهايی راه پيدا کند.

در اين مرحله شادی ۲۰۰۰ متر را در ۷ دقيقه و ۳۲ ثانيه و ۷۲ صدم ثانيه طی کرد و جواز حضور در نيمه نهايی گروه‌های C و D را به دست آورد. شادی با اين نتيجه‌ در بين ۲۴ نفر اول المپيک قرار گرفت با اين که اميد می‌رفت تا او بتواند در فينال C حاضر شود و يکی از رده‌های سيزدهم تا هجدهمی را کسب کند، با ثبت زمان ضعيف ۸ دقيقه و ۲۰ ثانيه و ۲۹ صدم ثانيه در مرحله نيمه نهايی ناکام شد و به فينال D صعود کرد.

شادی حالا بايد برای کسب جايگاه‌های هجدهم تا بيست و چهارم المپيک تلاش کند. هرچند اگر در بدترين جايگاه قرار بگيرد يک پله نسبت به المپيک قبلی صعود داشته، اما نحوه گروه بندی لندن و پکن با يکديگر تفاوت می‌کند و زمان‌هايی که شادی ثبت کرده نشان می‌دهد که روئينگ ايران پس از چهار سال تمرين ضعيف‌تر شده است. هرچند رکوردهای روئينگ و به طور کلی رشته‌های پارويی تحت تاثير عوامل محيطی مانند سرعت باد، موج درياچه و ... قرار دارد، اما ميزان افت رکورد شادی چيزی فراتر از تفاوت در اين مسائل است و به هيچ وجه اختلاف زمان ۷ دقيقه و ۲ ثانيه با ۸ دقيقه و ۲۰ ثانيه را نمی‌توان به شرايط محيطی ربط داد.

در بررسی عملکرد شادی به هيچ وجه نتيجه گرايی را مدنظر قرار نداده و آرمان‌گرايی نکرده‌ايم. کسی از محسن شادی انتظار حضور در فينال A و تلاش برای روی سکو قرار گرفتن نداشت، اما به نظر می‌رسد در اولين و ساده‌ترين نوع مقايسه (مقايسه ورزشکار نسبت به خودش) شادی افت محسوسی داشته است.

البته بايد اين نکته را در نظر داشت که قايقرانان المپيکی ايران از جمله شادی پيش از آغاز رقابت‌های المپيک از حاشيه دور نبودند؛ موضوع برکناری دنيامالی از رياست فدراسيون قايقرانی (که رابطه‌ی بسيار نزديکی هم با پاروزنان داشت) از جمله مسائلی بود که نمی‌توان آن را بر عملکرد قايقرانان ايران بی تاثير دانست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016